گروه ادب و هنر: منصور واعظی، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست رسانه‌‌ای دیروز این‌بار جمع سرانه مطالعه را در آخرین سنجش 75دقیقه اعلام کرد و گفت:روندی که در این سال‌ها طی شده افزایش سالانه‌ مطالعه در فضای مجازی و کاهش مطالعه‌ کاغذی بوده است.

کتاب

واعظی، که در سال91 سرانه مطالعه در ایران را 79دقیقه در روز اعلام کرده بود، با واکنش اهل فکر و قلم روبه‌رو شد. واقعیت این است که طی سال‌های اخیر از رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تا دست‌اندرکاران وزارت ارشاد هر کدام آمار و ارقامی را درباره میزان سرانه مطالعه در ایران ارائه‌ دادند، اما نگفته‌اند که این آمار براساس چه متر و معیار یا پژوهشی به‌دست آمده است. اگرچه ماجرای آمارهای مختلف در دولتی که به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، به یک سنت تبدیل شده است و مرکز و مرجعی خاص در این زمینه را نمی‌توانیم پیدا کنیم، اما به‌نظر می‌رسد پرسش اساسی درباره آمار مطالعه باید بر این نکته تمرکز کند که آمارهایی که ارائه می‌شود، ‌بر چه تحقیق و پژوهش میدانی‌ای استوار است؟

در نشست دیروز اما واعظی باز هم به ارائه آمار کلی پرداخته و گفته: در زمینه‌ سرانه مطالعه ما هر سال 5 سنجش شامل خواندن کتاب، خواندن قرآن و ادعیه، نشریه و روزنامه و همچنین خواندن در فضای مجازی انجام می‌دهیم. گزارش سنجش پنجم ما نیز تا 10روز آینده آماده و ارائه خواهد شد. پیش از این دو سنجش یکی در سال1378و دیگری در سال1353 انجام شده بود، اما از سال1386 به بعد ما هرساله سنجش مطالعه داشته‌ایم که اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سال78 و اردیبهشت‌ماه90 انجام دهیم، در سال78 سرانه‌ مطالعه کتاب 6/5 دقیقه بوده است و طبق آخرین سنجش به 15دقیقه رسیده است. به گفته واعظی با توجه به سرانه‌های فعلی ما که به‌مدت 3سال بالاترین مقام در زمینه‌ کتاب و کتابخوانی را در منطقه داشتیم، به‌زودی در ردیف کشورهای پیشرفته جهان قرار خواهیم گرفت!

کد خبر 222620

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز