همشهری آنلاین: غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اولویت فعلی برنامه هسته‌ای ایران باید ساخت نیروگاه باشد، اظهار داشت روند نصب سانتریفوژها در نطنز با نصب 50 هزار دستگاه ادامه خواهد داشت.

آقا زاده در یک مصاحبه مفصل با ایسنا در خصوص موضوعات مربوط به فعالیت های هسته‌ای ایران و برنامه‌های آتی کشور در این خصوص صحبت کرد.

چرا تعداد سانتریفوژ‌ها را اعلام نمی‌کنیم

آقازاده، در پاسخ به این پرسش که چرا در20 فروردین، رسما تعداد سانتریفیوژهای فعال در نطنز را اعلام نکردید، با بیان این که مباحث مربوط به فعالیت‌های غنی‌سازی در دنیا از مباحثی است که کمتر درباره‌ آن صحبت می‌شود اظهار داشت:« متاسفانه به دلیل سیاسی شدن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته ای ایران این مسایل به مطبوعات و رسانه‌های گروهی کشیده می‌شود و گرنه هیچ کجای دنیای مرسوم نیست که درباره‌ تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ و جزئیات کار صحبت شود.

وی ادامه داد: هیچ اطلاعاتی از فعالیت‌های غنی‌سازی کشورهایی که در این زمینه فعال هستند در دست نیست، مثلا برزیل، حتی حاضر نیست تصویر دستگاه‌های سانتریفیوژش را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان دهد، بنابراین این مقدار شفافیت ایران در همکاری با آژانس در دنیا اصلا مرسوم نیست.

تحریم هیچ اثری ندارد
 
آقازاده در پاسخ به این پرسش که در مسیر( فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای در کشور) تا چه حد به فضای هموار بین‌المللی، دانش روز و غیره نیاز داریم؟ گفت: هیچ کس نمی‌تواند خود را از دنیا بی‌نیاز بداند و بالعکس. اما اگر بنا بر تحریم باشد، ما می‌توانیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم. اگر در تحریم نباشیم قطعا با دنیا تعامل بیشتری را خواهیم داشت،‌ ما نمی‌خواهیم درها را به روی دنیا ببندیم.

وی تصریح کرد: ما در زیر بمباران‌ها در جنگ تحمیلی نفت‌مان را به دنیا صادر می‌کردیم. اینکه کشوری تحت فشار جنگ حتی یک روز هم صادرات نفت‌اش قطع نشود، یک حرکت بسیار مهم است.

شاید رون کند شود اما متوقف نمی‌شود

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به برگزاری دو مناقصه بین‌المللی ساخت نیروگاه اتمی و همزمان ساخت یک نیروگاه 360 مگاواتی با توان داخلی تاکید کرد: این تصمیم مصداق تعامل و همکاری بین‌المللی و در عین حال ارتقاء و گسترش خودباوری و خوداتکایی ایران است.

آقازاده در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های هسته‌‌ای از جمله اجرای مناقصه‌های بین‌المللی و ساخت نیروگاه 360 مگاواتی سازمان انرژی اتمی با وجود فشارهای بین‌المللی چگونه انجام خواهد گرفت؟ اظهار داشت: ممکن است روند این اقدامات کند شود، اما متوقف نمی‌شود.

وی با بیان این که برای تحقق 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تمام تلاش‌ خود را به کار خواهد گرفت، اظهار داشت: هرچه قدر که بتوانیم درتوسعه‌ی صنعت هسته‌یی با دنیا همکاری خواهیم کرد و اگر امکان این کارها نبود و شرایط بین‌المللی مناسب وجود نداشت، همه امکانات داخلی کشور را برای تحقق این هدف در حدی که امکان‌پذیر است، بسیج خواهیم کرد.

برنامه دیگرای برای ایجاد تاسیسات غنی‌سازی نداریم

رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص نصب 50 هزار دستگاه‌ سانتریفیوژ در نطنز طی دو سال آتی، گفت: من گفتم که در نطنز یک جریان مداوم از پیشرفت در کار وجود دارد و حداکثر امکانات را برای تحقق برنامه‌هایمان در نطنز به کار خواهیم گرفت. امروز در نطنز جریان مستمر نصب دستگاه‌های سانتریفیوژ در حال انجام است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا نطنز دیگری در برنامه‌ شما قرار ندارد؟ گفت: فعلا برنامه دیگری برای ایجاد تاسیسات غنی‌سازی نداریم.

حتی یک دستگاه سانتریفیوژ وارداتی در نطنز وجود ندارد

آقازاده در خصوص این که آیا دستگاه‌های سانتریفیوژ فعال در نطنز کاملا ساخت داخل است؟ اظهار داشت: حتی یک دستگاه سانتریفیوژ وارداتی در نطنز وجود ندارد؛ چرا که آنها اصلا قابل استفاده نیستند. تمام تجهیزات وعناصر دستگاه‌های سانتریفیوژ که در نطنز کار می‌کنند از تولیدات داخلی است. اساسا یکی از تلاش‌های غرب این بود که اگر هر بخشی از تجهیزات و دستگاه‌ به خارج از ایران مربوط باشد از ورود آن به ایران جلوگیری شود.

وی با تاکید بر این‌ که ساختار و پشتیبانی‌های ایجاد شده در نطنز برای حرکت به سمت ایجاد یک کارخانه با حجم 50 هزار دستگاه سانتریفیوژ است نه برای یک واحد هزار، دو هزار و یا سه هزار تایی افزود: در حال حاضر پشتیبانی‌ها برای تجهیز سایت غنی‌سازی نطنز به50 هزار دستگاه سانتریفیوژ انجام گرفته است.

تست سوخت نیروگاه360 مگاواتی در داخل انجام می‌شود

آقازاده درخصوص سوخت نیروگاه 360 مگاواتی و این‌ که سوخت این نیروگاه چگونه تست خواهد شد؟ با بیان این که سوخت و طراحی این نیروگاه کاملا داخلی است اظهار داشت: درحال حاضر دیگر از روش تست سوخت در رآکتورهای کشورهای ثالث استفاده نمی‌کنند، تست سوخت در آزمایشگاه و توسط کارشناسان و متخصصان داخلی صورت می‌گیرد.

آقازاده گفت: آژانس بر انجام تست سوخت از سوی ایران برای نیروگاه 360مگاواتی تنها نظارت دارد چرا که هر کشوری براساس نظام ایمنی خود فعالیت می‌کند.

بازرسان آژانس شب یک‌شنبه(26 فروردین) تهران را ترک کردند

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا بازرسان آژانس که اخیرا از سایت نطنز بازدید کرده‌اند، اجازه‌ درج اطلاعات مربوط به تزریق گاز به آخرین دستگاه‌های سانتریفیوژ نصب شده در نطنز و تعداد آنها را دارند، با بیان این‌ که بازرسان شب یک‌شنبه تهران را ترک کردند، گفت: به طور طبیعی و براساس قوانین آژانس این کار خلاف قانون است. البته یکی از بی‌وفایی‌های شورای حکام درباره‌ ایران عدم امانت داری درباره‌ اطلاعات مربوط به ایران است. این مساله به راحتی قابل اثبات است؛ چرا که می‌بینیم اطلاعات مربوط به کشورهای دیگر عضو شورای حکام اصلا به بیرون درز نمی‌کند.

ایران علاقه‌‌ای به خروج از ان. پی. تی ندارد

آقازاده در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش همکاری‌ها در مواجه با قطعنامه‌ سوم در چارچوب پادمان جامع خواهد بود؟ افزود: دراین‌باره تصمیم گیری شده است اما قصد اعلام آن را فعلا نداریم. در عین حال اگر بخواهیم در واکنش‌ها وارد مراحل قانونی شویم، مرجع قانونی براساس ان. پی. تی باید تصمیم بگیرد.

معاون رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که با توجه به بررسی پرونده ایران در شورای امنیت این امکان وجود دارد که کاهش همکاری‌های ایران با آژانس در چارچوب ان. پی. تی در صورت تصویب قطعنامه‌ای دیگر از سوی شورای امنیت مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد، نه شورای حکام؟‌ گفت: در اساسنامه‌ی آژانس بین کشورهای عضو و آژانس برای انجام همکاری‌ها اختیاراتی متقابل وجود دارد، اگر کشوری بخواهد اقدامی را در چارچوب ان. پی. تی انجام دهد در چارچوب قوانین آژانس آن اقدام مورد بررسی قرار می‌گیرد و موضوع به جای دیگری ارجاع نمی‌شود، مثلا نحوه‌ خروج از ان. پی. تی مقرراتی در آژانس دارد که کافی است آن مقررات رعایت شود.

آقازاده با بیان این که ایران علاقه‌‌ای به خروج از ان. پی. تی ندارد، گفت: اما آنها نباید رفتاری را از خود نشان دهند که کشوری را به سمت خروج از ان. پی. تی سوق دهند.

شرایط مذاکره بیش از گذشته فراهم است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا نشانه‌‌ای از این که ورود به مرحله‌ی تولید صنعتی سوخت هسته‌‌ای طرف اروپایی را به انجام مذاکراتی جدی و سازنده با ایران متعاقد کرده است را دریافت کرده‌اید؟ گفت: ما با این هدف پیشرفت‌های هسته ای ‌مان را دنبال نمی‌کنیم. ما برنامه‌ خود را ادامه می‌دهیم. شرایط جدید ایران را بپذیرند یا نه، برای ما تفاوتی ندارد، درعین حال فکر می‌کنم الان برای هر دو طرف شرایط مذاکره بیش از گذشته فراهم است. اگر طرفین الان پشت میز مذاکره بنشینند، حتما مذاکرات جدی را خواهیم داشت؛ چرا که ایران به خواسته‌اش در پیشبرد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته ای مربوط به غنی‌سازی دست یافته است و محوریت تعامل‌اش با کشورهای1+5 را بر رفع نگرانی‌ این کشورها نسبت به عدم انحراف از مسیر صلح‌آمیز قرار داده است.

هزینه‌ قطعنامه‌ها از این پس دو طرفه می‌شود

آقازاده در پاسخ به این پرسش که بر این اساس شما معتقدید کشورهای 1+5 قصد دارند ایران را در مسیر قطعنامه‌های شورای امنیت پیش ببرند و درخواست‌ها برای مذاکره با ایران در شرایط فعلی امری فرمالیته و دستوری است؟ خاطرنشان کرد: شورای امنیت تا الآن در قطعنامه‌هایی که علیه ایران صادر کرده است از خودش هزینه‌‌ای نکرده است. تصمیمات اتخاذ شده هیچ سوزنی به این کشورها نمی‌زند، اما از این به بعد هر تصمیمی که بگیرند آنها هم هزینه‌هایش را متحمل می‌شوند. بنابراین هزینه‌ها از این پس دو طرفه خواهد شد.

پروژه راکتور آب سنگین اراک تا 4 سال آینده تکمیل می‌شود

آقازاده در ادامه‌ در خصوص زمان راه‌اندازی رآکتور آب سنگین و قطع همکاری‌های آژانس در این خصوص گفت: قطع همکاری‌های آژانس درخصوص رآکتور آب سنگین اراک عامل بازدارنده برای ما نیست، پروژه اراک طبق برنامه در حال انجام است. براساس پیشرفت‌ها و روند فعلی کار در سه تا چهار سال آینده این پروژه تکمیل می‌شود.

در مسیر توسعه انرژی هسته‌ ای منتظر دیگران نمی‌مانیم

وی درباره‌ آنچه از سوی برخی کارشناسان به عنوان رسیدن ایران به نقطه‌ برگشت ناپذیر به لحاظ فنی مطرح می‌شود، گفت: آنچه مسلم است این‌ که ما برنامه‌هایمان برای توسعه‌ی انرژی هسته‌‌ای را دنبال می‌کنیم و در این مسیر منتظر کشورهای دیگر نمی‌مانیم.

آقازاده تاکید کرد: اگر برخی‌ها فکر می‌کنند منتظر می‌مانیم تا کسی بیاید با ما مذاکره کند، اشتباه است. مسلما ایران در مسیر برنامه‌های هسته‌‌ای خود به کمک دیگران نیاز دارد، اما اگر نخواهند به ما کمک کنند، قطعا در کار خود متوقف نخواهیم شد، کما این که این اتفاق در سال‌های قبل روی داده است و ما متوقف نشدیم.

روس‌ها باید برای شرکت در مناقصه نیروگاههای جدید اعتماد سازی کنند

آقازاده پاسخی به این سوال که آیا سوخت نیروگاه بوشهر درسال جاری به کشور ارسال خواهد شد؟ نداد

وی درعین حال درخصوص انتقاداتی که به کلید در دست کردن قرار داد اولیه ساخت و تکمیل نیروگاه بوشهر و بازگرداندن پسمان سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در دوران مسوولیت وی در سازمان انرژی اتمی وجود دارد، گفت: قرار داد اولیه 38 الحاقیه داشت. سه سال پس از امضای این قرارداد وقتی به از وزارت نفت به سازمان انرژی اتمی آمدم، از این 38 الحاقیه، تنها 6 الحاقیه نهایی شده بود و ما‌بقی در این سالها عملی شد که سوخت هم یکی از این 38 پروتکل بوده است.

وی عقیده‌ خود را یکبار دیگر یاد‌آور شد و گفت: اساسا عقد قرارداد با روسیه برای تکمیل نیروگاه بوشهر کاری بی‌ربط بوده است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشور در خصوص این که اگر روس‌ها در مناقصه بین‌المللی برای ساخت دو نیروگاه 1000 تا 1600 مگاواتی که به اجرا گذاشته شده است، برنده شوند با توجه به تجربه‌ نیروگاه بوشهر آنها را برای این کار می‌پذیرید؟ گفت: روس‌ها باید برای شرکت در این مناقصه‌ها اعتماد سازی کنند.

کد خبر 19854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز