چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

در سال 2012 او باز هم به رکوردها حمله کرد و باز هم با گل‌های استثنایی‌اش همه را شگفت‌زده کرد.

فوتبال -فرانسه - زلاتان

 او هر سال بالا و بالاتر می‌رود و امسال هم همه منتظر هنرنمایی‌اش هستند؛ لیونل مسی؟ نه، صحبت از یکی از رقیبان سرسخت اوست؛ زلاتان ابراهیموویچ. آنها قرار بود خط حمله‌ای رؤیایی برای بارسا بسازند ولی دوپادشاهی بودند که در یک اقلیم نگنجدیدند و پیوندشان تنها یک فصل طول کشید. زلاتان که با ناراحتی از بارسا جدا شده بود به میلان رفت و در شروع فصل جاری با تصمیمی که برای خیلی‌ها غیرمنتظره بود به پاری‌سن‌ژرمن پیوست.

حمله به رکورد 42ساله

او نماد پروژه جاه‌طلبانه‌ای است که مالک قطری پاری‌سن‌ژرمن کلید زده و امیدوار است با سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌اش در سه سال آینده به قهرمانی لیگ قهرمانان برسد. برای گروهی از کارشناسان، این انتقال ریسک بزرگی بود و پاری‌سن‌ژرمن نمی‌توانست مقصد مناسبی برای یکی از بهترین مهاجمان فوتبال جهان باشد ولی همان نیم‌فصل اول کافی بود تا زلاتان ثابت‌کند ذره‌ای از هنر و میل به پیروزی‌اش را از دست نداده و تنها با انگیزه‌های مالی راهی پایتخت فرانسه نشده است. او در 16بازی از 19بازی پاری‌سن‌ژرمن در نیم‌فصل لیگ فرانسه در زمین بود و توانست 18گل بزند. آمار بیش از یک گل زده در هر بازی، او را با فاصله زیاد نسبت به بافه گومیس، مهاجم لیون، در صدر جدول گلزنان قرار داده و حالا در فرانسه صحبت از این است که او شاید بتواند رکورد 42ساله یوزیپ اسکوبلار را بشکند. مهاجم کروات مارسی در فصل 71-1970با زدن 44گل که هیچ‌کدام از آنها پنالتی نبود، رکورد خیره‌کننده‌ای را ثبت کرد و زلاتان اگر ریتم گلزنی فعلی‌اش را حفظ کند، این شانس را دارد که رکورد افسانه‌ای اسکوبلار را جابه‌جا کند. آمار هم در این ماجرا به کمک زلاتان می‌آید چرا که او معمولا در نیم‌فصل دوم بیشتر از نیم‌فصل اول گل زده؛ هرچند او در نخستین بازی نیم‌فصل دوم مقابل آژاکسیو موفق به گلزنی نشد.

گل‌های تاریخی

گلزنی و بهبود رکوردهای شخصی تنها هدف زلاتان در پاری‌سن‌ژرمن نیست. با افت پاستوره، آنچلوتی در برخی از بازی‌های نیم‌فصل اول از زلاتان خواست که به‌عنوان یک گلساز کمی عقب‌تر بازی کند و او در این ماموریت هم موفق بود؛ به‌طوری که در مجموع 23بازی لیگ فرانسه و لیگ قهرمانان، در کنار 20گلی که زده، سازنده 9گل هم بوده است.

اعداد اما به تنهایی نمی‌تواند هنر این مهاجم سوئدی را که ترکیبی از ظرافت و قدرت است به تصویر بکشد. انعطاف بدنی بالا و حرکات آکروباتیک او که به تجربه سال‌های نوجوانی‌اش از تکواندو بر می‌گردد، صحنه‌ها و گل‌های اعجاب‌انگیزی را خلق کرد؛ نمونه آن گل به مارسی روی یک ضربه کرنر بود که زلاتان پشت به دروازه و با کف پا چنان ضربه محکمی زد که مانداندا، دروازه‌بان حریف، با وجود ایستادن در مسیر توپ نتوانست واکنش نشان دهد و توپ به زیر طاق دروازه رفت.

گل او به تیم ملی انگلیس هم جزو گل‌هایی است که برای همیشه در تاریخ فوتبال جهان ثبت شد. در پیروزی چهار بر دو‌ماه نوامبر سوئد مقابل انگلیس، زلاتان گل چهارم را درحالی‌که دروازه‌بان حریف توپ را با سر به بیرون محوطه جریمه فرستاده بود، با برگردانی از فاصله حدودا 30متری به درون دروازه فرستاد. یکی از سایت‌های معتبر این گل را «ترکیبی از تخیل باورنکردنی و تکنیک استادانه» دانست. زلاتان به‌تازگی مدعی شد که در تمرینات توانسته گلی مشابه این گل و دیدنی‌تر بزند؛ «گلی که در تمرین زدم مشابه گل به انگلیس بود ولی این‌بار ارتفاع توپ بیشتر بود. متأسفانه هیچ دوربینی نبود تا آن را ثبت کند.» البته زلاتان 31ساله هنوز فرصت کافی دارد که در بازی‌های رسمی و مقابل دوربین‌ها هنرش را تکرار کند.

ورود پرماجرا

اولین ورود زلاتان به پاریس هم سر و صدای زیادی به‌پا کرد. مدیران باشگاه پس از امضای قرارداد با زلاتان، او را به خیابان‌های اطراف برج ایفل بردند و ستاره سوئدی در آنجا با استقبال بی‌نظیر هواداران پاریسی روبه‌رو شد. این نخستین‌بار در لیگ فرانسه بود که ورود یک بازیکن با چنین توجه رسانه‌ای و مردمی مواجه می‌شد.

مبلغ قرارداد زلاتان هم منشأ بحث‌های زیادی شد. در روزهای نخست، رسانه‌ها از دستمزد سالانه 14میلیون یورویی او خبر دادند ولی لئوناردو، مدیر ورزشی باشگاه، مدعی شد که دستمزد زلاتان تنها 9میلیون یورو است که با توجه به مالیات برای باشگاه در سال حدود 18میلیون یورو تمام می‌شود؛ البته درصورتی که قانون جدید مالیات 75درصدی در فرانسه تصویب شود، هزینه مهاجم سوئدی برای باشگاه گران‌تر خواهد بود.

برخی از سیاستمداران فرانسوی با توجه به وضعیت اقتصادی پیچیده این کشور از ولخرجی پاری‌سن‌ژرمن انتقاد کردند، در عوض جامعه فوتبال فرانسه نگاه مثبتی به این انتقال داشت. برخلاف فوتبال انگلیس که در برابر ولخرجی سرمایه‌گذاران خارجی جبهه می‌گیرد، فرانسوی‌ها به پروژه پاری‌سن‌ژرمن روی خوش نشان دادند. بودجه پایین باشگاه‌های فرانسوی در این سال‌ها منجر به خالی شدن لیگ این کشور از ستاره‌ها شده ولی سرمایه‌گذاران قطری توانستند این رویه را تغییر دهند و پای بازیکنان خیلی خوبی را به لوشامپیونا باز کردند. پاری‌سن‌ژرمن توجه رسانه‌های خارجی را یک‌بار دیگر متوجه فوتبال فرانسه کرده و همه این اتفاقات می‌تواند رونق لیگ فرانسه را بیشتر کند؛ اتفاقی که کارشناسان فکر می‌کنند به نفع فوتبال فرانسه است.

همسایگی سارکوزی

رسانه‌های فرانسوی با زلاتان مثل یک ستاره رفتار می‌کنند و طبیعی می‌نماید که هر حرکت این ستاره را زیرذره‌بین ببرند. در نخستین روزهای ورود زلاتان به پاریس، گروهی از رسانه‌ها موضوع خانه آتی او را به دقت پیگیری می‌کردند. در آن روزها شایعه شده بود که او قرار است در شهرکی در جنوب پاریس، همسایه سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه، شود. تنها ساکنان این شهرک مجلل اجازه ورود به آن را دارند و این مزیت بزرگی برای ستاره جدید پاریس محسوب می‌شد ولی در نهایت خانواده ابراهیموویچ تغییر عقیده دادند و به خانه بزرگی در شهرک ورسای رفتند.

کد خبر 197993

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز