یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

این روزها گرت بیل، گوش چپ باشگاه تاتنهام انگلیس با بازی‌های درخشان خود، تماشاگران این تیم را به وجد آورده اما شرایط فعلی بسیار خطرناک است چون قانون فوتبال در آینده‌ای نزدیک در تاتنهام اجرا خواهد شد؛ بازیکنی که تا این حد استعداد دارد دیر یا زود برای شکوفا‌شدن بیشتر استعدادهای خود به‌طور حتم به تیمی بزرگ و ثروتمند نقل مکان خواهد کرد البته حق با چنین بازیکنی است و او این حق را دارد در شرایطی تازه حداکثر توانایی‌های خود را بروز بدهد.

گرت بیل؛ کریس رونالدوی فوتبال جزیره

بدون تردید در حال حاضر بهترین بازیکن شاغل در لیگ برتر انگلیس، رابین فان‌پرسی از منچستریونایتد است اما بیل نه‌تنها به‌دنبال سبقت گرفتن از فان‌پرسی است بلکه می‌خواهد با پیشرفت سریع‌تر به شرایطی برسد که بین آینده خود و اهداف بلندپروازانه باشگاه تاتنهام یکی را انتخاب کند. تاتنهام باشگاهی است که مدیران آن قصد دارند به جمع بزرگان لیگ برتر بپیوندند و برای رسیدن به این هدف هزینه کنند(البته تا حدی که توانایی مالی داشته باشند). از سوی دیگر گفته می‌شود که باشگاه‌های رئال‌مادرید، بایرن مونیخ و دو باشگاه دیگر در پی استخدام بیل هستند به همین دلیل به‌زودی بیل باید مهم‌ترین تصمیم زندگی خود را بگیرد؛ ماندن در تاتنهام یا رفتن یه یک تیم بزرگ. به همین دلیل و با توجه به تجربیات قبلی، تماشاگران تاتنهام باید از شرایط فعلی تیم (آتش بازی‌های گرت بیل در این تیم) لذت ببرند و خیلی نگران آینده نباشند.گرت بیل نشان داده که یکی از استثناها و پدیده‌های فوتبال مدرن است تا جایی که تماشاگران فوتبال انگلیس او را کریستیانو رونالدوی جزیره می‌نامند. او مانند رونالدو به محض اینکه صاحب توپ می‌شود، تماشاگران یک حرکت فوق‌العاده از او انتظار دارند و می‌دانند که یک جادو با توپ انجام خواهد داد.

استعداد فوق‌العاده

با آنکه بیل 23سال سن دارد اما هنوز تمام استعدادهایش شکوفانشده و می‌توان انتظار درخشش بیشتری از این بازیکن داشت. نقطه قوت بیل حمله با حداکثر سرعت به خط دفاعی حریفان است و جالب اینکه او با این سرعت بالا به راحتی مدافعان مقابل خود را از پیش رو بر می‌دارد و بیشترین هیجان را روی سکوها به‌وجود می‌آورد. اگر بگوییم که همین حرکات انفجاری بیل پرهیجان‌ترین بخش فوتبال جزیره در حال حاضر است سخنی گزاف به زبان نیاورده‌ایم. دو گلی که بیل وارد دروازه لیون کرد نشان داد که او شیوه منحصر به فرد خود را در ضربه زدن به توپ دارد. اما قبل از آن، گلی که به وست برام زد سمبل قدرت بود. در بازی با نوریچ استارتی که از زمین خودی زد و در نهایت توپ را به گل تبدیل کرد مثال بارزی از تعادل و سرعت بود. بازیکنی که بتواند از هر زاویه و مسافتی گل بزند حتما استعداد فوق‌العاده‌ای دارد. تا قبل از هفته بیست و هفتم لیگ‌برتر انگلیس گرت بیل تنها بازیکن تاتنهام بود که در چهار بازی قبلی تیمش گل زده بود (6گل). او همچنین در لابه‌لای این بازی‌ها، یک گل نیز برای تیم ملی کشورش در پیروزی دو بر یک مقابل اتریش به ثمر رساند. او تا هفته بیست و هفتم در مجموع 17گل برای تاتنهام به ثمر رسانده بود و جالب اینکه اگر بیل این گل‌ها را به ثمر نمی‌رساند تاتنهام به جای رده چهارم جدول در رده دهم قرار می‌گرفت.

کم توجهی مدیران

در واقع بیل کم توجهی مدیران باشگاه به خط حمله را جبران کرده است. تاتنهام فصل جاری را تنها با دو مهاجم تخصصی آغاز کرد و اگر بیل نبود معلوم نبود که چه بلایی بر سر این تیم می‌آمد. به همین دلیل است که این روزها تماشاگران تاتنهام از دانیل لوی، رئیس باشگاه انتقاد می‌کنند که به چه دلیل در ابتدای فصل مهاجم تخصصی به خدمت نگرفت. در حال حاضر جرمن دفو و امانوئل آدبایور دو مهاجم تخصصی تاتنهام هستند که دفو مصدوم است و آدبایور مانند همیشه افسرده و غمگین. تجربه نشان داده که آدبایور تنها در سه‌ماه اول فصل بازی‌های خوبی برای تیم‌های خود انجام می‌دهد و پس از آن دیگر انگیزه‌ای برای بازی ندارد.

اهداف بلندپروازانه

چند‌ماه پیش گرت بیل در جریان یک مصاحبه‌علت تمدید قرارداد خود با تاتنهام را اهداف بلندپروازانه لوی اعلام کرد و گفت: او به من گفت که چه اهدافی در سر دارد و به‌دنبال چه چیزی در تاتنهام است. اهداف او بسیار هیجان‌انگیز بود و به‌نظرم در مسیر درستی در حال حرکت هستیم. ما بازیکنانی خوبی به خدمت گرفته‌ایم و یک زمین تمرین جدید داریم. حتی می‌خواهیم یک ورزشگاه جدید هم بسازیم البته بیل در جریان این مصاحبه اعلام کرد که یکی از اهداف او بازی در کشورهای خارجی است. او در حال حاضر تنها 75هزار پوند در هفته دستمزد دریافت می‌کند درحالی‌که بسیاری از باشگاه‌ها حاضرند چشم بسته دو برابر این مبلغ به او دستمزد بدهند.یکی از اشکالات تیم تاتنهام نحوه پرداخت دستمزدهاست به همین دلیل این تیم نمی‌تواند ستارگان خود را حفظ کند.لوی دو فصل قبل هنگامی که چلسی به‌دنبال استخدام لوکا مودریچ بود موفق شد که چلسی را از میدان به در کند اما فصل بعد مودریچ با پافشاری به رئال‌مادرید پیوست. مارتین جول هم تمام ارکان تیم خود را بر محور مایکل کریک بنا کرده بود اما این هافبک نتوانست پیشنهاد منچستر یونایتد را رد کند. دیمیتار برباتف نیز به اندازه‌ای خواهان انتقال به منچستریونایتد بود که قبل از نهایی شدن میزان دستمزدش به منچستر پرواز کرد.

در واقع در لیگ برتر شما نمی‌توانید حتی یک تماشاگر را هم پیدا کنید که ادعا کند باشگاهش می‌تواند ستارگان خود را از رفتن به تیم‌های ثروتمند منصرف کند. نمونه این قضیه دو باشگاه تاتنهام و آرسنال هستند که سابقه‌ای طولانی در از دست دادن بازیکنان تأثیرگذار خود دارند.بیل هم‌اکنون دو گزینه پیش رو دارد؛ او می‌تواند سوپراستار تاتنهام باقی بماند و همانگونه که ویلاس بوآس مربی این تیم اعلام کرده آزادی عمل بیشتری در زمین داشته باشد یا اینکه به تیم بزرگی چون رئال‌مادرید بپیوندد و مانند الگوی خود، رایان گیگز طعم بازی در لیگ قهرمانان اروپا را بچشد. هر چند که ممکن است بیل با تاتنهام به لیگ قهرمانان صعود کند اما به‌طور حتم با این تیم شانس قهرمانی در این رقابت‌ها را ندارد درحالی‌که چنین شانسی درصورت پیوستن به رئال یا بایرن مونیخ وجود دارد.

کد خبر 202790

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز