اظهارنظر قاطع مسئولان باشگاه پرسپولیس درباره واگذاری این باشگاه به بخش خصوصی، بحث خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی را وارد فاز جدیدی کرد.

قائم مقام باشگاه پرسپولیس از نشست مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و وزارت ورزش خبر داده و ادعا می‌کند که این نشست‌ها تا زمانی که پرسپولیس خصوصی شود، ادامه خواهد داشت.

بحث واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هیچ‌گاه به نتیجه لازم نرسیده و اکنون باشگاه پرسپولیس مدعی است که تا اردیبهشت‌ماه سال 92 این باشگاه به بخش خصوصی واگذار می‌شود. اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی در این رابطه به همشهری می‌گوید: «یکی از ایرادهایی که بازرسان AFC از باشگاه‌ها گرفتند، نداشتن صورت مالی بود و شنیده‌ام که استقلال و پرسپولیس کارهایی برای صورت‌های مالی خود انجام داده و به همین دلیل سهامی عام شده‌اند. البته گزارش‌های حسابرسی آنها مشروط است، یعنی اظهارنظر مطلوب است ولی برخی بند‌های آن ایرادهایی دارد.» او اضافه می‌کند: «گزارش‌های حسابرسی مشروط است و قبلا به‌دلیل محدودیت‌هایی که این دو باشگاه در گزارش‌های حسابرسی داشتند، ما نمی‌توانستیم ترازنامه حسابرسی این دو باشگاه را بررسی کنیم؛ لذا مجبور شدیم برند یا امتیاز باشگاه استقلال و پرسپولیس را قیمت‌گذاری کنیم.»

اسماعیل غلامی معتقد است که در این شرایط برای واگذاری این باشگاه‌ها به بخش خصوصی نیاز به کارهای دیگری هم هست. او ادامه می‌دهد: «ظاهرا قرار است استقلال و پرسپولیس با سرمایه 30 میلیارد تومان وارد فرابورس شوند. البته هنوز قیمت‌گذاری این دو باشگاه اعلام نشده و طبق شنیده‎‌های من دو باشگاه با سرمایه 30 میلیارد تومان وارد فرابورس خواهند شد. اگر قیمت‌گذاری شود، بدون درنظرگرفتن ورزشگاه‌هایی که در‌اختیار استقلال و پرسپولیس قرار گرفته، وارد فرابورس می‌شوند.» به گفته ابوالقاسم شمسی جامخانه، معاون فعلی سازمان خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با سرمایه اسمی 30 میلیارد تومان در فرابورس پذیرش خواهند شد تا هیأت واگذاری در مورد نحوه و شرایط واگذاری خرد و بلوک سهام، قیمت و اهلیت متقاضیان تصمیم‌گیری کند.

این در حالی است که کاظم اولیایی، مدیرعامل سابق استقلال معتقد است که واگذاری این دو باشگاه در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. او به همشهری می‌گوید: «متأسفانه ما کار را به کاردان نداده‌ایم و آنها کارشناس خبره این کار نیستند که از آنها انتظار داشته باشیم. ما باید این دو باشگاه را هم خصوصی کنیم و هم به مرحله تجاری‌شدن برسانیم. الان بحث واگذاری برند این دو باشگاه مطرح است و جالب اینکه از زمان ریاست غفوری‌فرد در سازمان تربیت بدنی برند باشگاه را واگذار می‌کردند و مشکلاتی به‌وجود می‌آورد. در واقع ما با این کارها مسیر را اشتباه می‌رویم.» او ادامه می‌دهد: «به‌نظر من، اظهارنظرهای امروز مسئولان باشگاه پرسپولیس چیزی بیشتر از یک شعار انتخاباتی نیست. واگذاری دو ورزشگاه هم به استقلال و پرسپولیس مسئله دلخوش‌کننده‌ای است اما وقتی واقع‌بینانه نگاه کنیم، می‌بینیم که طرح مدونی برای ورزش ما ایجاد نشده است.»

این در حالی است که محمد رویانیان، مدیرعامل پرسپولیس در اظهارنظری جدید خواستار واگذاری باشگاه انقلاب یا ورزشگاه شیرودی به این باشگاه شده است. امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل سابق استقلال نیز با صحبت‌های مسئولان پرسپولیس مخالف است. او می‌گوید: «با برندفروشی که نمی‌توان یک باشگاه را خصوصی کرد. به‌نظر من، این کارها عوام‌فریبی است.»

در عین حال، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی نیز با اشاره به صحبت‌های واعظ عنوان می‌کند: «باید زمینه مساعد برای فعالیت بخش خصوصی وجود داشته باشد. در واقع من با این قسمت از صحبت‌های واعظ آشتیانی موافق هستم. مثلا حق پخش تلویزیونی حق باشگاه‌هاست.» و در پایان تأکید می‌کند: «اگر پرسپولیس بخواهد اردیبهشت 92 خصوصی شود، باید براساس صورت‌مالی‌ای باشد که اسفند ماه 91 ارائه می‌شود. فاکتور زمانی در اینجا بسیار مهم است. اکنون این پرسش مطرح است که ارزیابی مالی براساس کدام صورت مالی انجام می‌شود؟ اگر براساس صورت مالی 90 انجام شود، در واقع تا اردیبهشت ماه یک سال و دو ماه گذشته و در این مدت اعداد قطعا تغییر کرده است. مگر اینکه صورت مالی میان دوره سال 91 را درنظر بگیرند. البته این در شرایطی است که صورت‌مالی میان‌دوره آماده باشد، در غیراین‌صورت واگذاری پرسپولیس به مشکل برمی‌خورد.»

کد خبر 197739

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز