چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

در آلمان تماشاگران به‌عنوان اعضای باشگاه‌ها، هسته تصمیم‌گیری‌های بزرگ هستند اما این دلیل نمی‌شود که مشکلات دست‌کم خاص خودشان را نداشته باشند.

تماشاگران - فوتبال - آلمان

  آنها به‌شدت به فشار‌هایی که دولت و سیاستمداران به باشگاه وارد می‌کنند تا امنیت ورزشگاه‌ها را ارتقا بدهند اعتراض دارند. این فشارها به‌خصوص بعد از دربی شالکه و دورتموند افزایش یافت. بعد از این بازی هواداران دو تیم در خیابان‌های اطراف استادیوم با هم درگیر شدند و خسارات زیادی به شهر وارد شد. اصرار دیگر سیاستمداران تجهیز تمام ورزشگاه‌ها به صندلی است؛ بخش بزرگی از هواداران در ورزشگاه‌های خودی، در سکوهایی که بدون صندلی هستند سرپا بازی‌های تیمشان را نگاه می‌کنند و همین سرپا دیدن بازی‌ها، یکی از سرگرمی‌های مهم هواداران است. البته در همین پروسه فشار و اعتراض، اینکه باشگاه‌ها با احترام و حوصله زیاد به حرف هواداران گوش می‌دهند یک نکته مثبت است.

با این حال فدراسیون فوتبال این کشور از سوی معترضان متهم است که فشارهای سیاستمداران را به‌صورتی اغراق شده بزرگ نشان می‌دهد و تلاش می‌کند با این دستاویز، ورزشگاه‌ها را صندلی‌دار کند و به روند برگزاری بازی‌ها یک ترتیب خاص بدهد. احترامی که بوندس‌لیگا و فدراسیون فوتبال آلمان برای هواداران قائل است را در صحبت‌های کریستین زایفرت رئیس بوندس لیگا می‌توان مشاهده کرد؛ «ما برای هوادارانی که داریم ارزش قائلیم. ما آخرین لیگ بزرگی هستیم که سکوهای ایستاده در ورزشگاه‌هایمان داریم و هیچ‌کس نمی‌خواهد به این جایگاه‌ها حتی دست بزند. باشگاه‌ها متعهد هستند که بلیت‌های ارزان زیادی داشته باشند، چون در آلمان این خیلی مهم است که افرادی که پول زیادی ندارند بتوانند به ورزشگاه‌ها بیایند». او حتی به نقش اجتماعی فوتبال در آلمان اشاره می‌کند: «اینجا، فوتبال، آخرین فعالیتی است که مردم را از سن‌ها و کلاس‌های مختلف جامعه کنار هم می‌آورد. سیاست نمی‌تواند این کار را بکند. بیشتر رؤسا و مدیران باشگاه‌ها به فوتبال خیلی نزدیک هستند. آنها خودشان هواداران و بازیکنان تیم‌هایشان بوده‌اند. آنها در بعد اقتصادی می‌بینند که می‌توانند قیمت‌ها را افزایش بدهند و پول بیشتری داشته باشند اما به جای آن تصمیم گرفته‌اند خانواده‌هایی را که چندین نسل حامی تیمشان بوده‌اند قادر سازند که همچنان به ورزشگاه‌ها بیایند و از تیم خود حمایت کنند.

ما می‌خواهیم تمام جامعه خود را به‌عنوان بخشی از فوتبال، در ورزشگاه‌ها داشته باشیم». زایفرت همچنین معتقد است که نگرانی‌های دولت درباره امنیت ورزشگاه‌ها به‌زودی برطرف خواهد شد؛ «تهدیدی واقعی از سوی سیاستمداران وجود دارد که اگر ما مشکل را حل نکنیم، دیگر تنها باید در ورزشگاه‌ها صندلی داشته باشیم، که این موضوع می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد. اما ما با قدرت به سیاستمداران گفته‌ایم که همچنان می‌خواهیم جایگاه‌های سرپایی خود را داشته باشیم». در همین رابطه شش باشگاه از دسته یک و دوفوتبال آلمان، نگرانی‌های امنیتی دولت را بررسی کرده‌اند و با اعمال آنها در ورزشگاه‌های خود، سعی کرده‌اند به یک راهکار دست پیدا کنند تا دیگر باشگاه‌های آلمانی براساس آنها، بتوانند مشکلاتی را که دولت روی برطرف‌شدن آنها پافشاری می‌کند، حل کنند. بوندس‌لیگا امیدوار است این طرح آزمایشی به‌زودی به نتیجه برسد و با اعمال آن، هوادارانی که نگران گران‌شدن قیمت بلیت‌ها هستند به راحتی بتوانند به هواداری از تیم خود بپردازند.

کد خبر 193401

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز