رادامل فالکائو یکی از اهداف اصلی باشگاه‌های مدعی لیگ برتری، به‌ویژه چلسی و منچسترسیتی در پنجره نقل و انتقالات زمستانی است. یکی از سایت‌های انگلیسی به بررسی انتقال احتمالی او به لیگ برتر و شانس موفقیت او در فوتبال انگلیس پرداخته است.

فوتبال - فالکائو

۱۱گلی که این مهاجم کلمبیایی در فصل جاری لالیگا به ثمر رسانده، نقش زیادی در حضور آتلتیکو مادرید در رده دوم دارد. او پس از مسی و رونالدو، بزرگ‌ترین ستاره این فصل فوتبال اسپانیاست. درخشش فالکائوی ۲۶ساله به هیچ‌وجه یک شگفتی نبوده و گذشته او نشان می‌دهد که او یک جرقه نیست. فالکائو در سال۲۰۰۹ به پورتو پیوست تا نخستین تجربه اروپایی‌اش را داشته باشد. او پیش از آن در ریورپلاته (غول آرژانتینی) بازی می‌کرد و همزمان توانسته بود جایگاهش را در تیم ملی کلمبیا تثبیت کند.

گلزنی‌های او در لیگ پرتغال هم ادامه پیدا کرد و او به‌طور متوسط در هر بازی یک گل می‌زد تا اینکه تابستان سال ۲۰۱۱با ۴۰میلیون یورو به آتلتیکو مادرید پیوست. نخستین فصل حضور فالکائو در مادرید هم کاملا موفقیت‌آمیز بود. او ۳۶گل زد (ازجمله دو گل در فینال لیگ اروپا مقابل آتلتیک بیلبائو) ولی مسابقه‌ای که شهرت جهانی او را بیشتر کرد فینال سوپر جام اروپا در شروع فصل جدید بود که با هت‌تریک درخشانش چلسی را ویران کرد. فالکائو در ادامه در ۱۱بازی متوالی برای باشگاه و تیم‌ملی گلزنی کرد تا جدایی او از آتلتیکو حتمی شود؛ اگرچه زمان آن نامشخص است.

رقمی که مشتریان فالکائو طبق قراردادش به آتلتیکو باید پرداخت کنند، ۶۰میلیون یورو است. با وجود این جان کارلین، خبرنگار انگلیسی پرفروش‌ترین روزنامه اسپانیا (ال‌پاییس) معتقد است که او ارزش پرداخت چنین مبلغی را دارد. کارلین می‌گوید: «او ارزش این مبلغ را دارد. او جزو مهاجمانی است که ممکن است خارج از محوطه جریمه اصلا به چشم نیایند ولی در محوطه جریمه بی‌شباهت به صاعقه نیستند. او در هوا فوق‌العاده است، با هر دو پا ضربات مرگباری می‌زند و توان زدن گل‌های متنوعی را دارد؛ از قطع کردن توپ در فاصله دو متری دروازه تا چیپ زدن از گوشه محوطه جریمه؛ همه جور گلی در کارنامه او ثبت شده است».

کارلین همچنین معتقد است که فالکائو مشکلی برای تطبیق با لیگ برتر انگلیس که سریع‌تر و فیزیکی‌تر از لیگ اسپانیاست، ندارد و اضافه می‌کند: «فالکائو برای سبک سنتی بازی انگلیسی‌ها که توپ‌ها مرتب به محوطه جریمه می‌رسد، کاملا مناسب است و می‌تواند برای هر تیمی یک مزیت ویژه باشد. او شجاع و قوی است و حضورش می‌تواند هر مدافعی را بترساند. اتفاقی نیست که به او لقب «ببر» داده‌اند؛ این لقب کاملا متناسب اوست».

پدر فالکائو در شروع این فصل جنجال بزرگی به‌پا کرد، چراکه در گفت‌وگو با یکی از رادیوهای کلمبیا مدعی شده بود آرزوی پسرش بازی در رئال‌مادرید است. با وجود این بعید است که این انتقال با توجه به سنت رئالی‌ها که از رقیب همشهری‌شان بازیکن نمی‌خرند، صورت بگیرد. پاری‌سن‌ژرمن و آنژی‌ماخاچ کالا، دو باشگاه متمول فرانسوی و روسی هم خواهان فالکائو هستند، با وجود این به‌احتمال زیاد مقصد بعدی مهاجم کلمبیایی لیگ برتر انگلیس خواهد بود.

در این میان چلسی بخت بیشتری برای جذب این مهاجم دارد و با توجه به اینکه ژرژ مندس، مدیر برنامه‌های پرتغالی این مهاجم روابط خیلی خوبی با باشگاه لندنی دارد و پیش از این زمینه انتقال مورینیو، اسکولاری، ریکاردو کاروالیو و پائولو فررا را به این تیم مهیا کرده، آنها چند گام از رقیبان‌شان جلوتر هستند. احتمال بازگشت فرناندو تورس به باشگاه سازنده‌اش آتلتیکو به‌عنوان بخشی از این قرارداد هم کار چلسی را برای خرید این گلزن بزرگ آسان‌تر می‌کند.

مایکل رایزیگر، مدافع سابق تیم ملی هلند که انتقال از اسپانیا به انگلیس را با پیوستن به میدلزبورو از بارسا در سال۲۰۰۴ تجربه کرد، معتقد است که مسائل خارج از زمین هم در چنین انتقالی مؤثر است. رایزیگر می‌گوید: «وقتی بازیکن سطح بالایی مثل فالکائو می‌خواهد به یک کشور دیگر برود، اولویت اصلی‌اش مسائل ورزشی است و باشگاهی را انتخاب می‌کند که احتمال موفقیت در آن بیشتر باشد ولی وقتی فالکائو بین دو باشگاه بزرگ مثل چلسی و منچسترسیتی که پتانسیل فنی‌شان تقریبا برابر است تردید دارد، مسائل فردی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. برای اکثر بازیکنان خارجی زندگی در لندن وسوسه‌کننده است. فالکائو عادت دارد در شهرهای بزرگی مثل مادرید و بوینس‌آیرس زندگی کند پس احتمال اینکه او لندن را انتخاب کند و به چلسی بپیوندد بیشتر است».

هر باشگاهی که با فالکائو قرارداد امضا کند، با بازیکنی مواجه خواهد شد که در کشورش یک قهرمان ملی است. کارلین می‌گوید: «من به‌تازگی در کلمبیا بودم و تردیدی نیست که فالکائو در آنجا یک قهرمان ملی است. در کشوری که جنگ‌های داخلی آن را به دو نیم تقسیم کرده، فالکائو تنها فردی است که همه را بدون توجه به گرایش سیاسی‌شان با هم پیوند می‌دهد».

کارلین ادامه می‌دهد که این احترام تنها به‌خاطر گلزنی‌های فالکائو نیست؛ «در گفت‌وگو با کلمبیایی‌ها به این نتیجه می‌رسید که برای همه آنها فالکائو پسر مهربانی است. ببر محوطه جریمه در خارج از زمین انسان مودبی است». ولی این بازیکن خوب و انسان شریف می‌تواند انتقال موفقی داشته باشد؟ فعلا همه بی‌صبرانه منتظر دیدن نمایش فالکائو با پیراهن یکی از مدعیان لیگ برتری هستند.

کد خبر 193397

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز