سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر از امروز با اجرای آثاری در بخش‌های رادیو تئاتر، نمایش‌های آیینی و اجرا در استان‌ها آغاز به‌کار می‌کند.

جشنواره تئاتر فجر

مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره با تجلیل از محمود استاد محمد‌، بهروز بقایی و ثریا شیرزادی‌ همراه خواهد بود. به گزارش ایسنا، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی که صبح دیروز در نشست رسانه‌ای در تئاتر شهر سخن می‌گفت در پاسخ به پرسشی درباره تناسب مبلغ کمک‌هزینه‌ها با شرایط روز اقتصادی کشور متذکر شد: به هر حال کمک هزینه‌های ما با شرایط اقتصادی مملکت همخوانی ندارد اما این مبالغ توسط شورای سیاستگذاری و با توجه به امکانات موجود، تعیین شده است. از سوی دیگر در این دوره شاهد اجرای آثار بیشتری هستیم و با توجه به افزایش تعداد گروه‌ها، مبلغ کمک هزینه‌ها کمتر می‌شود.

قادر آشنا کیفیت‌گرایی را یکی از مهم‌ترین رویکردهای این دوره از جشنواره تئاتر فجر برشمرد و از جوان‌گرایی به‌عنوان دیگر رویکرد این جشنواره نام برد. وی توضیح داد: ضمن احترام به پیشکسوتان، معتقدیم در برگزاری جشنواره تئاتر فجر نام و نشان مطرح نیست بلکه مهم کیفیت آثار است.

او با تأکید بر توجه به امر پژوهش در این دوره از جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: در حال حاضر یک اثر پژوهشی در حال آماده‌شدن است که این اثر جشنواره تئاتر فجر را با30جشنواره معتبر بین‌المللی مقایسه می‌کند و در دو فاز انجام می‌شود که فاز اول آن تا جشنواره تئاتر فجر اتفاق می‌افتد.

آشنا سپس به اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و افزود: اولویت ما برای اجرای عمومی آثار در سال 92 به برگزیدگان یا راه‌یافتگان به جشنواره تئاتر فجر تعلق دارد چون معتقدیم سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر فرایند خوبی طی کرده و آثار شرکت‌کننده در آن باید نوبت اجرا بگیرند.

وی در بخش دیگری از صحبتش درپاسخ به پرسشی درباره رقم دقیق بودجه جشنواره تئاتر فجر گفت: از روز اول اعلام کردم جشنواره تئاتر فجر مشکل مالی نخواهد داشت، با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه ندادیم مشکلات مالی گریبان جشنواره فجر را بگیرد. اما تئاتر باید فراتر از وزارت ارشاد دیده و به یک موضوع ملی تبدیل شود.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی درباره دعوت جشنواره تئاتر فجر از هنرمندان پیشکسوت تئاتر توضیح داد: در این دوره از جشنواره هم تعدادی از هنرمندان پیشکسوت حضور دارند، اصولا سه نسل از هنرمندان تئاتر در جشنواره شرکت دارند.

در ادامه این نشست سعید کشن‌فلاح، دبیر جشنواره سی و یکم تئاتر فجر که تا‌کنون هیچ گفت‌وگوی مطبوعاتی‌ای درباره این جشنواره انجام نداده بود، گفت: بنده خودم را به‌عنوان خادم هنر تئاتر می‌دانم و تلاشم در این چند‌ساله این بوده که در هر عرصه‌ای که حضور داشته باشم به‌عنوان مدیر یا استاد دانشگاه، هنر تئاتر را تقویت کنم.

او جشنواره تئاتر فجر را آبروی تئاتر ایران در داخل و خارج از کشور توصیف کرد و گفت: جشنواره ما آنقدر شناخته شده است که با وجود مشکلات و تحریم‌هایی که به ما تحمیل شده، 108اثر نمایشی، متقاضی حضور در این جشنواره بودند. البته شرایط فرهنگی و اقتصادی و دیگر مسائل باعث شد در انتخاب متقاضیان گزیده‌کار باشیم و آثاری را انتخاب کنیم که حرفی برای گفتن داشته باشند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره نگاه نظارتی سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر و حضور تعدادی از اعضای شورای نظارت و ارزشیابی در شورای انتخاب جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: امسال کمترین مشکل و مورد را در حوزه نظارتی داشتیم. چند نمایش بودند که مشکلاتی داشتند و در حال حاضر مشکلاتشان در حال حل شدن است. او در پاسخ به پرسشی درباره حذف تالار مولوی که همیشه یکی از میزبان‌های جشنواره تئاتر فجر بوده است، توضیح داد: تا دو شب پیش میزبانی تالار مولوی تقریبا قطعی بود اما مسئولان این تالار به‌دلیل مسائل مالی شرطی گذاشتند که برای ستاد برگزاری جشنواره مشکلاتی در پی داشت. آنها اعلام کرده بودند همان شب مبلغ سنگینی را به تالار مولوی بپردازیم که انجام آن برای ما مشکل بود، بنابراین آنها به‌دلیل شرایط اقتصادی و مسائلی که از دوره قبل باقی مانده بود اعلام کردند پذیرای فجر نیستند و در نهایت ما ناچار شدیم جدول جشنواره را تغییر بدهیم.

کشن‌فلاح در پاسخ به پرسشی دیگر درباره یکدست بودن هیأت داوران بخش‌های مختلف جشنواره که پیش‌بینی می‌شود اعتراض اهالی تئاتر و گروه‌های شرکت‌کننده را در بر داشته باشد، تصریح کرد: داوران ما از طیف‌های مختلف انتخاب شده‌اند و همگی اعضای هیأت علمی دانشگاه هستند، چون می‌خواهیم در داوری آثار کمتر سلیقه‌ها دخیل باشد بلکه مسائل فنی و تکنیکی مورد توجه قرار بگیرد تا نگاه عالمانه و علمی پشت ماجرا باشد.

کشن‌فلاح ادامه داد: به جز اینها برخی از نمایش‌ها به‌دلیل شرایط فرهنگی مملکت ما امکان اجرا در جشنواره تئاتر فجر را نداشتند چون این آثار رقص بودند و جزو تئاتر به شمار نمی‌آمدند و ما تلاش کردیم بهترین کارها را انتخاب کنیم.

در این نشست پیمان شریعتی دبیر اجرایی و قائم‌مقام جشنواره تئاتر فجر توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره ارائه کرد و گفت: آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر در تالارهای وحدت‌، پنج سالن زیر مجموعه تئاتر شهر‌، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، خانه نمایش، ‌تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، ‌تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، ‌تماشاخانه مهر حوزه هنری، تالارهای فردوسی‌، حافظ و خانه‌نمایش «آو» اجرا خواهد شد. همچنین نمایش‌های مسابقه تئاتر خیابانی در بوستان باغ‌هنر و پارکینگ تالار وحدت اجرا می‌شود. به گفته شریعتی پیش فروش اینترنتی از ساعت 24روز 25دی‌ماه آغاز ‌شده و تا ساعت 24روز 27دی‌ماه ادامه خواهد داشت و تحویل بلیت‌ها از ساعت 10تا 15روزهای 29و 30دی‌ماه انجام می‌شود.

کد خبر 197862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز