سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 14روز دیگر مهم‌ترین رخداد تئاتری کشور آغاز می‌شود. گرچه هنوز اسامی بخش‌های مسابقه ایران و بین‌الملل جشنواره اعلام نشده‌است اما هر روز خبرهای تازه‌ای از بخش‌های مختلف این جشنواره به گوش می‌رسد.

آنطور که دبیرخانه سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام کرده است، پس از بررسی 120 نمایش راه یافته به مرحله انتخاب آثار، تعداد 57 اثر نمایشی برای شرکت در بخش صحنه‌ای جشنواره معرفی شده‌اند. به‌عبارت دیگر 63 اثر نتوانستند وارد گود رقابتی این دوره بشوند. در بین آثار شرکت‌کننده در بخش‌های نگاه تازه، آثار بخش تجربه‌های نو و آثار بخش ایران به اسامی هنرمندان جوانی برمی‌خوریم که به‌نظر می‌رسد با شرکت در جشنواره تئاتر فجر قرار است پا به عرصه تئاتر حرفه‌ای کشور بگذارند.

در بخش نگاه تازه 10 کار شرکت دارند و این بخش تنها بخشی از کارهای اعلام شده است که کاری از سام شپارد، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر آمریکایی در آن شرکت کرده‌است. به‌عبارت دیگر سهم کارهای خارجی در بین 57 اثر نمایشی معرفی شده تنها یک کار خارجی به نام «وقتی دنیا سبز بود» است که قرار است محمد بنان آن را کارگردانی کند. دراین بخش اسامی‌ای همچون رؤیا افشار، روزبه سجاد حسینی و مهدی صباغی به چشم می‌خورد.

اما در بخش‌ تجربه‌های نو 13 اثر پذیرفته شده‌اند. در بین اسامی این افراد اسم سمانه زندی‌نژاد با کارگردانی نمایش «ساعت بی‌عقربه» به نویسندگی فرزانه سهیلی به چشم می‌خورد. سال گذشته سمانه زندی‌نژاد با کارگردانی نمایش «به مراسم مرگ داداش خوش اومدی» در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرد و برنده جایزه اول کارگردانی، طراحی صحنه، متن و تقدیر بازیگری مرد و کاندیدای بازیگری مرد از بخش مسابقه ایران شد. اما حضور ابراهیم پشت کوهی با نمایش «مثل آب برای شکلات» می‌تواند نویدبخش خوبی برای جشنواره باشد. ابراهیم پشت کوهی با نمایش «تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث» در سال 88 جایزه بهترین نمایش بخش تجربه‌های نو بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را دریافت کرد. البته او و گروه تئاتر تی توک از شهرستان بندرعباس در جشنواره‌های متعددی در خارج از کشور شرکت کرده‌اند و برنده جوایز متعددی شده‌اند.

نکته مشترک این دو کارگردان جوان حضور بازیگران حرفه‌ای در کارهایشان است. در نمایش ساعت بی‌عقربه افسانه ماهیان، داریوش موفق و فرزانه سهیلی بازی دارند و در نمایش مثل آب برای شکلات که اقتباسی از رمانی به همین نام است رؤیا نونهالی در کنار بازیگران بندرعباسی بازی می‌کنند. در این بخش اسم حمید رضا نعیمی به‌عنوان نمایشنامه‌نویس «رابینسون کروزئه» به چشم می‌خورد اما در آثار بخش ایران 34 کار حضور دارد. به‌نظر می‌رسد که در این دوره تمرکز بر هنرمندان جوان است. در این بخش اسامی هنرمندان حرفه‌ای و قدیمی کمتر به چشم می‌خورد. محمدامیر یاراحمدی به‌عنوان نویسنده «بیوه‌های غمگین سالار جنگ»، فرهاد تجویدی به‌عنوان کارگردان «پینوکیو دروغ بگو»، مریم کاظمی نویسنده و کارگردان «رام کردن زن سرکش»، شکر خدا گودرزی کارگردان و نویسنده «روز سیاوش»، شهرام کرمی با نویسندگی و کارگردانی «پوتین‌های عمو بابا»، حمیدرضا نعمتی با نویسندگی نمایش‌«مرکب خوانی و ارکستر مردگان» و مسعود دلخواه با نویسندگی و کارگردانی نمایش «آرش کمانگیر» تنها هنرمندان کهنه‌کار این بخش هستند.

نکته دیگر این بخش حضور یک نویسنده در دو اثر است. فرهاد نقدعلی با دو نمایش «پینوکیو دروغ بگو» و «سیاحتنامه چا کرالدوله دوم» که کارگردانی اثر آخر راهم بر عهده دارد. مهدی میرباقری با دو نمایشنامه «آخرین حکایت فرهاد» و «زمستان در آتش» و سجاد افشاریان با دو نمایشنامه «وقتی وودی آلن مادام بوآری را ترجیح می‌دهد» و «ننه دلاور بیرون پشت در» که کارگردانی نمایشنامه آخر را هم برعهده دارد، سیروس همتی با دو نمایشنامه «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» و «الهه» در این بخش شرکت دارند. از سوی دیگر 13نمایش برگزیده مناطق به جشنواره فجر راه یافته اند.

کد خبر 196401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز