همشهری آنلاین: نمایش ایرانی سوییسی «تل / ضحاک» داستان دو اسطوره‌ مردمی را روی صحنه‌ جشنواره‌ تئاتر فجر روایت می‌کند.

نمایش

به گزارش ایسنا، «تل / ضحاک» عنوان کار مشترک ایران و سوئیس است که در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر به تبادل اسطوره‌های ملی دو کشور می‌پردازد.

در خلاصه‌ داستان این اثر آمده است: «همان طور که «ویلهلم گیوم تل» برای هر سوییسی نامی آشناست، کاوه آهنگر قهرمان شاهنامه نیز برای هر ایرانی، شخصیتی شناخته شده است.

کاوه قهرمانی مردمی است که مقابل جور ضحاک بر می‌خیزد. نشان جنبش او «درفش کاویانی»، پیش بندی چرمی است که بر سر نیزه می‌آویزد.

ویلهلم تل نیز قهرمان ملی حماسه‌های سوییسی است که برای دفاع از روستاییان در مقابل نظام فئودالی زمان خویش می‌ایستد.

پیش بند کاوه و کلاه گسلر، نمادهای ظلم / آزادی در این نمایش هستند که اثر مشترک گروه «دن کیشوت» از تهران، «مس» و «فیبر» از زوریخ است».

نسیم احمدپور دراماتورژ و نویسنده‌ «تل / ضحاک» از زمان ورود گروه خارجی، نحوه تمرینات و شباهت‌های این دو اسطوره سخن گفت.

احمدی پور از گروه نمایشی «دن کیشوت» تاریخ ورود دو تن از اعضای فنی «تل / ضحاک» به ایران را روز جمعه و بقیه افراد گروه را دوم بهمن اعلام کرد.

«تل / ضحاک» روزهای 4 و 5 بهمن ماه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه‌ ایرانشهر به روی صحنه خواهد رفت.

دراماتورژ این کار مشترک ایرانی - سوییسی درباره کمرنگ بودن فعالیت سالهای اخیر اگروه «دن کیشوت» در جشنواره فجر و حضور کنونی آن‌ها در کنار گروه سوییسی گفت: «دو سال پیش طرحی را ارائه کردیم که متاسفانه رد شد.

اما امسال با توجه به علاقه شدید سوییسی‌ها برای اجرا در ایران، حضور در جشنواره را به عنوان یک فرصت مغتنم شمردیم».

وی سپس درباره پیشینه و نحوه فعالیت‌های مشترکشان توضیح داد: «این کار سه سال پیش کلید خورده و ما یک سال پیش فعالیت مشترکمان را شروع کردیم.

از اسفند سال گذشته ما تمرینات عملی را در ایران و آن‌ها در سوییس آغاز کردند. اوایل تیرماه هم گروه ما به سوییس رفت و یک ماه تمرین مشترک داشتیم تا اطلاعات خود را مورد مبادله قرار دهیم و با هم ارتباط بگیریم.

در ماه دوم به اجرا رسیدم و تاکنون در جشنواره زوریخ و شهر آلدورف، محل تولد «تل»، اجرای عمومی داشته‌ایم».

احمدپور درباره اجرای عمومی پس از جشنواره فجر گفت که به دلیل پیچیده بودن برنامه ریزی‌ها در ایران این امکان وجود ندارد و اکثر عوامل نمایش‌ همان روز پس از اجرا به کشورشان برمی‌گردند.

او که در کنار «بریژیت هلبلینگ» متن نمایشنامه‌ «تل / ضحاک» را قلم زده، درباره شباهت‌های این دو اسطوره گفت: «کاوه و تل هر دو قهرمانی مردمی هستند که از دل مردم برای سرنگونی حاکم ظالم قیام کرده‌اند و هر دو نماد آزادی خواهی محسوب می‌شوند».

وی در پاسخ به این سوال که «آیا بهتر نبود آرش کمانگیر به جای کاوه انتخاب می‌شد، چرا که او همچون «تل» تیر و کمانی در دست دارد؟ گفت: «در داستان «تل» هم چوبی وجود دارد که بر سر آن کلاه گسلر افراشته شده، همه باید به آن تعظیم کنند اما قهرمان داستان از این کار سرباز می‌زند. این می‌تواند شبیه همان درفش کاویانی ما باشد».

احمدی‌پور خاطرنشان کرد: «این انتخاب گروه سوییسی بود چرا که آن‌ها تهیه کننده‌ کار هستند و اسپانسر آن‌ها تمام هزینه‌های اجرا را تقبل کرده است.

سوییسی‌ها با انتخاب «تل» قصد دارند قهرمان ملی خود را در عرصه‌ بین المللی معرفی کنند و نام او را در عنوان نمایش مقابل ضحاک، بدمن اسطوره‌ی ایرانی قرار داده‌اند».

او سپس درباره نحوه اجرای «تل / ضحاک» گفت: «گروه «دن کیشوت» بیشتر روی حرکات بدنی، زیبایی شناسی و حرکتی بازیگر تمرکز دارد.

گروه سوئیسی هم شباهت‌های بسیاری با ما دارد. علاوه بر این ما سعی کردیم از شکل‌ها و فضاهای سنتی ایرانی که متعلق به فرهنگ فولک و مسلک‌های مختلف خودمان هستند استفاده ببریم؛ لباس، تئاتر، ورزش و بخش‌های مختلف فرهنگ ایرانی در این نمایش به چشم خواهند آمد».

نویسنده و دراماتورژ این اثر نمایشی درباره‌ تفاوت زبانی گروه‌های ایرانی و سوییسی هم گفت: «بخش اسطوره‌ کاوه را آن‌ها اجرا می‌کنند و ما داستان حماسی «تل» را روایت می‌کنیم، اما هر گروه را مقید به زبان خود دانستیم و اجازه ندادیم تفاوت زبانی نقش مانع را در این فرآیند ایفا کند.

علاوه بر این تک صحنه‌هایی هم در کار هست که به زبان گروه مقابل ادا می‌شود».

احمدپور در پایان رضایت خود را از روند مقدماتی کار در ایران ابراز کرد و گفت که کارهای ویزا، امکانات اولیه و دکور خوب پیشرفته است.

علی اصغر دشتی کارگردانی «تل / ضحاک» را در کنار «نیکلاس هلبلینگ» بر عهده دارد.

هلبلینگ در نویسندگی این اثر نیز همکاری داشته است. وی از سال 1999 تاکنون به عنوان کارگردان تئاتر، نمایش‌های بسیاری را در شهرهای بوخوم، وین، فرانکفورت، زوریخ ، سازبورگ و .. به روی صحنه برده است.

 

کد خبر 198250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز