دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جشنواره تئاتر فجر استانی، که از 26دی‌ماه در پنج استان فارس، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و سمنان آغاز شده بود، پریروز 30دی ماه، به‌کار خود پایان داد و با وقفه‌ای یک روزه امروز دوم بهمن‌ماه اجرای نمایش‌های صحنه‌ای سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در 15تالار تهران آغاز می‌شود.

تئاتر شهر

 روز اول جشنواره تئاتر فجر بیشتر کارها به کارهای تهرانی اختصاص دارد و در این روز تنها تئاتر از شهرستان به نمایش «خانه شیشه‌ای» به کارگردانی علی حیدری اختصاص دارد که در خانه نمایش اجرا می‌شود و کارهای بخش بین‌الملل از فردا سوم بهمن با اجرای نمایش «میمومانیا»از ارمنستان شروع می‌شود.

حضور چهره‌ها در روز اول

اجرای صحنه‌ای دو تا 12بهمن برگزار می‌شود. همزمان با آغاز روز نخست این بخش، شاهد حضور چهره‌های شاخص بازیگری خواهیم بود. گلاب آدینه، مهسا مهجور و نورا هاشمی با نمایش «بیوه‌های غمگین سالار جنگ» کار شهاب‌الدین حسین‌پور در تالارچهارسو میزبان علاقه‌مندان هستند. طراحی صحنه و نور این نمایش بر عهده جلال تهرانی است.

بازیگرانی چون حسین پاکدل، امیر جعفری، مهراوه شریفی‌نیا، وحید آقاپور، سحر دولتشاهی، سینا رازانی، فرزین صابونی، روح‌الله کمانی و سیروس همتی در نمایش «ترن» نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی نیما دهقان که در تالار اصلی اجرا می‌شود، حضور دارند.

همچنین کار حمیدرضا نعیمی در تالار قشقایی با عنوان «درخشش در ساعت مقرر» با حضور بازیگرانی چون‌رؤیا افشار، رامونا شاه، یعقوب صباحی و بهناز نازی اجرا می‌شود.

نمایش «برزخ» که نوشته محمد منعم است و کارگردانی آن را بهنام علی‌بخشی به‌عهده دارد در تالار سایه به‌صحنه می‌رود و در آن سودابه بیضایی، سام کبودوند و علیرضا مهران حضور دارند.
نمایش «ویتسک» براساس نوشته گئورگ بوشنر با کارگردانی رضا ثروتی در تالار حافظ با حضور بازیگرانی چون بابک حمیدیان، پانته‌آ پناهی‌ها و مهدی کوشکی به صحنه می‌رود.
تالار فردوسی نیز میزبان «اپرای عروسکی حافظ» نوشته و کار بهروز غریب‌پور است.

در تماشاخانه سنگلج «روز سیاوش» کار شکرخدا گودرزی با بازیگرانی چون حبیب دهقان‌نسب، سعید داخ، فقیه سلطانی، لیلا بلوکات، فریدون محرابی و فریده دریامج حضور دارند. سیامک احصایی طراح صحنه این نمایش است.

در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نیز نمایش «هملت» نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی رضا گوران روی صحنه می‌رود و در آن بازیگرانی چون صابر ابر، داریوش موفق، بهناز جعفری، ستاره پسیانی و آتیلا پسیانی حضور دارند.

چهره‌های غایب

اما امسال جای چهره‌های بسیاری خالی است. بازیگران تئاتری که از دل تئاتر آمده‌اند، اما این روزها آنها را می‌توان در سینما یا تلویزیون یافت. پانته‌آ بهرام این روزها بیشتر در سینما مشغول بازی است در چند سال اخیر در جشنواره تئاتر فجر شرکت نکرده‌است. سیامک صفری به‌عنوان یکی از بازیگران تئاتری که روزی به‌عنوان پرکارترین بازیگر تئاتر و جشنواره تئاتر فجر به شمار می‌رفت در این دوره شرکت ندارد. ستاره اسکندری و پیام دهکردی هم از غایبین سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر هستند. اگر سال گذشته حمید آذرنگ با تئاتر «دو لیتر در دولیتر صلح» شرکت کرده بود، امسال تنها با نمایشنامه «ترن» حضور دارد و البته او را می‌توان در سریال‌های تلویزیونی جست. کورش نریمانی و نادر برهانی مرند در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان کارگردان و نویسنده حضور ندارند بلکه این دو هنرمند در مقام داور و بازبین درجشنواره حضور دارند.

پرکارترین‌های جشنواره

رؤیا افشار و‌رؤیا نونهالی ازجمله بازیگران پرکار این دوره هستند.‌رؤیا افشار علاوه بر بازی در دو نمایش «پوتین‌های عمو بابا» به کارگردانی شهرام کرمی و «درخشش در ساعت مقرر»، ‌نمایش «هیچ‌کس» را نوشته و کارگردانی کرده‌است.دو نمایش «طعم آلوی جنگلی» به کارگردانی نوشین تبریزی و «مثل آب برای شکلات» به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی با بازی‌رؤیا نونهالی نشانه‌ای برای پرکاری این بازیگر است.

حمیدرضا نعیمی با کارگردانی نمایش «درخشش در ساعت مقرر‌» و نویسندگی «مرکب خوانی و ارکستر مردگان» و «رابینسون کروزئه» جزو پرکارترین‌‌های جشنواره محسوب می‌شود. سجاد افشاریان هم با کارگردانی و نویسندگی نمایشنامه‌«ننه دلاور پشت در» ونویسندگی «وقتی وودی آلن مادام بواری را ترجیح می‌دهد» از پرکارترین هنرمندان این دوره هستند.

اولین تجربه تئاتری

در این دوره شاهد بازی لعیا زنگنه و همایون ارشادی در دو کار تئاتری هستیم. این دو بازیگر که بیشتر در تلویزیون و سینما فعالیت داشتند برای نخستین‌بار بازی درتئاتر را تجربه می‌کنند. ‌«شب بخیر کوچولو» به کارگردانی فرشاد منظوفی‌نیا با بازی لعیا زنگنه در این دوره اجرا می‌شود و همایون ارشادی بازیگر سینما که در فیلم‌هایی مثل «طعم گیلاس» بازی کرده‌است در نمایش «سیزده» به کارگردانی روزبه سجادی حسینی برای نخستین‌بار روی صحنه می‌رود.

حضوری که قطعی نیست

علی نصیریان امسال بعد از چند سال دوری از تئاتر با نمایش «هفت شب با مهمانی ناخوانده» در سالن چهارسو و سپس در سالن اصلی به روی صحنه رفت. چندی پیش هنگام اجرای نمایش این هنرمند پیشکسوت با زمین خوردن، دستش شکست اما حاضر نشد که اجرای این نمایش را تعطیل کند، با اینکه طبق جدول جشنواره قرار است او در چهارم بهمن در این نمایش بازی کند، اما این هنرمند اعلام کرده‌است که به‌دلیل سرماخوردگی و مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا نمی‌تواند با نمایش «هفت شب با مهمان ناخوانده در نیویورک» در جشنواره تئا‌تر فجر حضور پیدا کند.

اما فرهاد آئیش در مقام کارگردان ضمن تکذیب حواشی ایجادشده برای نمایش «هفت شب با مهمان ناخوانده» گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد و با حضور قطعی علی نصیریان در جشنواره فجر حاضر می‌شویم. سی ‌و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 26دی با بخش‌های رادیو تئاتر و بخش جنبی خیابانی(آیینی) آغاز شده و تا 12بهمن با دبیری سعید کشن فلاح ادامه دارد.

کد خبر 198508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز