گروه ادب و هنر: پرونده سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر با حضور رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه این جشنواره بسته شد.

جشنواره تئاتر فجر

حضور محمود احمدی‌نژاد فرصتی برای هنرمندان بود که شرایط خود را به گوش رئیس‌جمهور برسانند و رئیس‌جمهورهم در پاسخ به سخنان داوود رشیدی درباره مشکلات حوزه تئاتر بگوید چشم. این مراسم صبح روز پنجشنبه 12بهمن‌ماه با حضور هنرمندان و مسئولان تئاتری در تالار وحدت برگزار شد. قرار بود ژاله علو، داوود رشیدی، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی و عزت‌الله انتظامی نشان ملی درجه یک فرهنگ و هنر را از رئیس‌جمهور کشورمان دریافت کنند، اما تنها داوود رشیدی و محمدعلی کشاورز در این مراسم حضور یافتند و نشان را دریافت کردند و سه هنرمند دیگر به‌دلیل کسالت و کهولت سن در این مراسم غایب بودند. البته در بخش بزرگداشت هم قرار بود از محمود استادمحمد، بهروز بقایی و ثریا شیرزادی به‌عنوان سه هنرمند باسابقه‌ تئاتر تجلیل شود که در این بخش هم محمود استادمحمد که مدتی با بیماری دست و پنچه نرم می‌کند نتوانست در مراسم حضور پیدا کند و دخترش به نمایندگی از او در این مراسم شرکت کرد.

چشم گفتن به تئاتر

آیـین پـایـانی سی و یـکمـین جشنواره تئاتر فجر با حضور محمود احمدی‌نژاد(رئیس‌جمهور)، اسفندیار رحیم‌مشایی، سیدمحمد حسینی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید شاه‌آبادی(معاون هنری وزارت ارشاد) و قادر آشنا (مدیر اداره کل هنرهای نمایشی)برگزار شد. در این مراسم داوود رشیدی به نمایندگی هنرمندان تئاتر به سخنرانی پرداخت. او با اشاره به نقش تئاتر و انسان‌سازی‌ این هنر فاخر به بودجه اندک تئاتر اشاره کرد: بودجه تئاتر بسیار محدود است و نیاز به تقویت دارد. داوود رشیدی در این مراسم از بعضی نیازها در حوزه تئاتر سخن گفت:نیاز است که حمایت‌های مادی و معنوی از خانواده 150هزار نفری تئاتر در سراسر کشور صورت گیرد، بودجه تئاتر نسبت به سینما بسیار ناچیز است که با این حال دستمزد تئاتر‌ی‌ها بسیار با تأخیر پرداخت می‌شود. سخنان این بازیگر و کارگردان تئاتری با تشویق حاضران در سالن مواجه شد، او در ادامه از رئیس‌جمهور درخواست کرد که ردیف مالی مستقلی در بودجه عمومی قرار دهد تا تولید آثار فاخر در طول سال و در داخل و خارج کشور تداوم یابد اما این تنها درخواست او نبود. او افزود: همچنین از مسئولان می‌خواهم به دیدن تئاتر بروند و با هنرمندان آن و مشکلاتشان آشنا شوند و برای رشد تئاتر وارد عمل شوند. او خطاب به محمود احمدی‌نژاد گفت: اینها خواسته‌های جامعه تئاتر است و از شما می‌خواهیم دستور مقتضی برای اجرایی شدن مفاد این نامه را بدهید. احمدی‌نژاد نخستین رئیس‌جمهوری است که در چنین مراسمی شرکت می کند، زمانی که او به روی سن تالار وحدت آمد در ارتباط با سخنان داوود رشیدی گفت: جناب رشیدی متنی را قرائت کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات هنرمندان شدند، چشم.

به تئاتری‌ها اعتماد کنید

رئیس جهمور تئاتر را زیباترین جایگاه هنرمندی انسان‌ها خو‌اند و درباره این مشکلات که در آیین پایانی سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر به نمایندگی داوود رشیدی از تئاتری‌ها شنیده بود، گفت: ما به‌طور حتم به این مشکلات رسیدگی می‌کنیم و امیدواریم که بتواند زمینه ظهور و بروز جدی هنر هنرمندان را فراهم کند. اما این تنها نوید خوش از سوی احمدی‌نژاد نبود. ممیزی تئاتر و مشکلات هنرمندان تئاتری نکته دیگری بود که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد:شنیده‌ام که در وزارت ارشاد مقدار زیادی از متون نمایشی ایراد می‌گیرند، بهترین هنرمندان ما در تئاتر فعالیت می‌کنند؛ تئاتر یعنی خاک خوردن و عشق ورزیدن و کمتر پول در آوردن. از همکارانم در وزارت ارشاد متواضعانه خواهش می‌کنم که به جامعه هنری به‌خصوص جامعه تئاتری کشور اعتماد کنند. وی افزود: پیشکسوتان حوزه تئاتر را دعوت کنید تا راه را به جوان‌ترها نشان دهند و آنان را آموزش داده و هدایت کنند.

معرفی برندگان جشنواره

سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر درحالی به پایان رسید که نامی از دبیر دوره آتی به میان نیامد. البته این سنت چند ساله اخیر جشنواره تئاتر است که دبیر دوره بعد با تأخیر معرفی می‌شود. نمایش‌های «ویتسک» به کارگردانی رضا ثروتی، «مرد مقابل» به کارگردانی سیما تیراندازو «بازی خانه قیاس‌الدین مع الفارق» به کارگردانی سیدمحمد مساوات بیشترین جوایز را از آن خود کردند و از سوی دیگر کاندیدا شدن برخی از نمایش‌ها و بازیگران برای حاضران تعجب‌برانگیز بود اما تعجب برانگیز‌ترین بخش جشنواره برندگان بخش بین‌الملل بودند که هنرمندان خارجی سهمی از جوایز آن نداشتند و در بین برندگان تنها یک هنرمند خارجی برنده شد و آن یک کار هم کار مشترک ایران و سوئیس بود. شاید این نکته را بتوان تأکیدی بر ضعف بخش بین‌الملل این دوره دانست.
سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر با معرفی برگزیدگان در بخش‌های پوستر، عکس، رادیو نمایش، مسابقه تئاتر ایران، مسابقه بین‌الملل بخش خیابانی، تئاتر مناطق، تجربه‌های نو و نگاه تازه به خانه‌ پایانی رسید و نمایش ویتسک به کارگردانی رضا ثروتی جایزه بخش ویژه را دریافت کرد.

آرای هیأت داوران مسابقه ایران

بازیگری مرد- برگزیده: فرزین صابونی بازیگر نمایش ترن
بازیگری زن- تقدیر:‌رؤیا نونهالی بازیگر نمایش طعم آلوی جنگلی،آناهیتا همتی بازیگر نمایش تعبیر یک رویا وگیتی قاسمی بازیگر
نمایش من 15سال گریه نکردم؛ برگزیده:‌
رؤیا افشار بازیگر نمایش درخشش در ساعت مقرر
نمایشنامه نویسی- برگزیده:
میلاد اکبر نژاد نویسنده نمایش کابوس وقتی کاپوچینو تمام می‌شود
کارگردانی - تقدیر:
فریدون ولایی کارگردان نمایش سایه‌ها و باد ،سید محمد مساوات کارگردان نمایش بازی‌خانه
قیاس الدین مع‌الفارق؛ برگزیده:
سیما تیرانداز کارگردان نمایش مرد مقابل

آرای برگزیدگان مسابقه بین‌الملل

بازیگری مرد- تقدیر: فربد فرهنگ بازیگر نمایش تل ضحاک محصول ایران و سوئیس؛ برگزیده: مرتضی اسماعیل کاشی بازیگر نمایش ویتسک از ایران
بازیگری زن- تقدیر: هانیه توسلی بازیگر نمایش قرار؛ برگزیده: پانته آ پناهی‌ها بازیگر نمایش ویتسک از ایران
نمایشنامه نویسی- تقدیر: نسیم احمدپور نویسنده بخش تل از نمایش تل ضحاک به‌عنوان یک متن اقتباسی و طلا معتضدی نویسنده نمایش قراربه‌عنوان یک متن اورژینال
کارگردانی- برگزیده: علی اصغر دشتی و نیکلاس هلبلینگ کارگردانان نمایش تل ضحاک محصول ایران و سوئیس
جایزه ویژه- برگزیده: گروه نمایش ویتسک به کارگردانی رضا ثروتی از ایران

کد خبر 199749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز