همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور گفت: از همکاران خود در وزارت ارشاد متواضعانه خواهش می‌کنم که به جامعه هنری بخصوص جامعه تئاتری کشور اعتماد کنند و بدانند که در پس این اعتماد هیچ مشکلی پیدا نمی‌شود.

محمود احمدی نژاد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان کشورمان، اظهار کرد: در این جلسه کسانی حضور دارند که یک عمر موجودیت خود را برای اعتلای فرهنگ این سرزمین هزینه کرده‌اند و از طرف دیگر جوانان پرنشاطی نیز در جامعه حضور دارند که با شوق و عشقی وصف‌ناپذیر مصمم هستند که این راه نورانی را تا رسیدن به قله‌های باعظمت دنبال کنند.

وی با اشاره به سخن مجری این برنامه و همچنین داوود رشیدی مبنی بر این‌که اولین بار است که در اختتامیه تئاتر فجر یک رئیس‌جمهور حضور پیدا می‌کند، اظهار کرد: بالاترین افتخار به نام بنده ثبت شده است.

وی ادامه داد: از این موضوع از یک طرف خوشحالم و از طرف دیگر متاسفم. خوشحال هستم از این بابت که توفیق یافتم در این مراسم و در این جمع حضور پیدا کنم و عرض ارادتی داشته باشم به ساحت تئاتر و از طرف دیگر متاسفم و ای کاش زودتر خدمت شما عزیزان می‌رسیدم.

رئیس‌جمهور با اشاره به تجلیلی از که از تعدادی از پیشکسوتان عرصه بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون کشور صورت گرفت و تقدیم نشان درجه یک فرهنگ و هنر به آن‌ها، گفت: تجلیلی که صورت گرفت، تجلیل از اساتید تئاتر و هنرهای نمایشی کشور بود و این دارای چندین معناست؛ معنای اول آن است که ملت ایران از هنرمندان خود قدردان است و رئیس‌جمهور به نمایندگی از ملت بزرگ ایران این نشان‌ها را تقدیم می‌کند و همان‌طور که گفتم به این معناست که ملت ایران قدر کسانی که برای اعتلا و عزت فرهنگ و هنر این سرزمین تلاش می‌کنند را می‌داند و از آن‌ها تجلیل می‌کند.

وی ادامه داد: معنای دوم آن این است که هنر رمز و راز زندگی است و زندگی غیرهنرمندانه زندگی نیست. هنرمندان در حقیقت زندگی‌آفرین هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که «همه عالم برای انسان خلق شده است»، ادامه داد: زیباترین زیبایی‌های هستی در انسان متجلی است و انسان زیباترین مخلوق خداوند است. خدا، انسان را برای زیبایی خلق کرد و از انسان خواست که زیبا زندگی کند و همه زیبایی‌ها در حقیقت انسان نهفته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت زیبایی‌هایی انسانی، گفت: خودبرتربینی‌ و خودخواهی‌ها همه زشتی هستند و وقتی بروز می‌کنند که زیبایی وجود ندارد و ماموریت انسان در عالم این است که تلاش کند زیبایی‌های خود را بروز دهد.

وی با طرح این پرسش که «هنرمند چه کاره است و چه می‌خواهد بکند؟» گفت: به نظر من نقش هنرمند، بازآفرینی ارزش‌های انسانی نهفته در دل انسان‌هاست. کار هنرمند، کار انسانی است و مخاطب آن اندیشه، قلب و نقطه شعور و حقیقت انسان‌هاست و هنرمندی که فقط بخواهد گوش و چشم‌ها را تسخیر کند هنرمند نیست؛ چراکه انسان به گوش و چشم نیست،‌ حقیقت انسان بالاتر از جسم مادی اوست و ماموریت هنرمند نیز بیدار کردن انسان‌ها و یادآوری عظمت و حقیقت انسان‌ها و زیبایی‌های انسانی است، حتی در جایی که زشتی‌ها را به تصویر می‌کشد.

وی با بیان این‌که «کار هنرمند کار مقدسی است و اولین هنرمند هستی خود خداوند متعال است» اظهار کرد: پیامبران و انسان‌های بزرگ نیز هنرمند بودند؛ چراکه یک تابلویی را ترسیم کردند و زیبایی‌هایی انسان‌ها را در برابر انسان‌ها قرار دادند و بیداری ایجاد کردند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «هنرمند بودن یعنی این‌که فرد دارای آرمان‌های انسانی باشد»، گفت: هنرمند بودن یعنی اصلاح‌گر بودن و هنرمند نمی‌خواهد تخریب کند چون زیبایی نیست و ساختن زیبایی است و ما خدا را شکر می‌کنیم که هنرمندان عزیز ما در ایران از گذشته‌های دور و از اعماق تاریخ تا به امروز دارای اندیشه‌های انسانی، زیبا و متعالی هستند و برای کمال و تعالی انسان‌ها تلاش می‌کنند، دارای اهداف مقدس و آرمان‌های بلند انسانی هستند و به همین خاطر ماندگار هستند؛ چراکه هر عملی که با احیای حقیقت انسان‌ها سر کار داشته باشد ماندگار است.

وی به اهمیت تئاتر اشاره کرد و با تاکید بر این‌که «در هنرهای نمایشی، تئاتر پایه است» گفت: زیباترین زیبایی‌های هستی در روابط انسان‌ها جلوه می‌کند و تئاتر به نظرم جزو زیباترین هنرمندی‌هاست.

وی افزود: بدون واسطه‌ترین ارتباط هنرمند و متن مردم را ما در تئاتر می‌بینیم؛ چراکه تمام حس منتقل می‌شود و ماندگار است و هرچه از پشتوانه عشق بالاتری برخوردار باشد عمیق‌تر و ماندگارتر است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «خدا را شاکریم که هنر تئاتر در کشور ما پررونق است و پیشکسوتان تئاتر حضور دارند و جوانان پرشور و طیفی از هنرمندان آماده فعالیت در این عرصه هستند» گفت: آقای داوود رشیدی در متنی که قرائت کردند خواستار توجه بیشتر به تئاتر شدند که ما حتما این را لحاظ می‌کنیم و این کار را خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شنیدم بعضا به متون نمایشی تئاتر گیرهایی می‌دهند، من از همکاران خود در وزارت ارشاد متواضعانه خواهش می‌کنم که به جامعه هنری و بخصوص جامعه تئاتری کشور اعتماد کنند و بدانند که هیچ مشکلی پیدا نمی‌شود. بهترین هنرمندان در حوزه تئاتر هستند و تئاتر یعنی فداکاری کردن، خاک خوردن، عشق داشتن و کمتر دریافت کردن.

وی در این ارتباط افزود: یک جمله می‌گویم ممکن است برخی انتقادهایی را وارد کنند ولی می‌گویم تا همه کسانی که باید بشنوند، بشنوند. من معتقدم فرهنگ متعالی ایران را خود این مردم باید حفظ کنند و کسی فکر نکند که از مردم بیشتر می‌فهمد و باید فرهنگ را در دستش بگیرد تا آن را حفظ کند. معتقدم که باید به مردم بسپاریم و اگر فکر کنیم فرهنگ این سرزمین را رییس‌جمهور، وزیر و چهار تا مدیر باید حفظ کنند و فقط آن‌ها فرهنگ را می‌فهمند و دلسوزند و این‌ها می‌توانند حفظ کنند، تصور اشتباهی است یعنی اینکه ما 75 میلیون نفر عاشق فرهنگ این سرزمین و پیشرفت و تعالی این سرزمین را کنار بگذاریم و بار آن را بر دوش چند نفر بگذاریم، آیا این شدنی است؟

احمدی‌نژاد گفت:‌ به مانند اقتصاد که مثلا تصور کنیم 75 میلیون نفر را کنار بگذاریم و دو هزار نفر مثلا می‌توانند با احداث کارخانه و مسائل این‌چنینی اقتصاد را درست کنند،‌ آیا این‌گونه اقتصاد درست می‌شود؟ اقتصاد زمانی درست می‌شود که همه فعال شوند. در فرهنگ نیز این‌گونه است.

وی به فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران اشاره کرد و گفت: چندین هزار سال از تمدن ایران می‌گذرد و ما شاهد تنها ملتی هستیم که تاریخ ما سرشار از حوادث سنگین شکننده است که هر یک از آن‌ها کافی بود که یک ملت را از صفحه گیتی پاک کند ولی با تمام این تحولات در چند هزار سال هر بار که برشی به تاریخ می‌زنیم می‌بینیم که ملت ایران همان ملت است و پایه ملت ایران بر فرهنگ، توحید، عدالت، صداقت، پاکی و دوست داشتن سایر انسان‌هاست، این جزء فرهنگ ماست و قبل از پذیرش آزادانه مکتب پیامبر(ص) از سوی مردم ایران نیز می‌بینیم که مردم ایران مردمی موحد و عاشق تعالی انسان و کمال بودند.

وی افزود: این‌که ملت ایران بهترین‌ها را می‌خواهد بسیار عالی است و این باعث حرکت و تعالی می‌شود. انقلاب اسلامی را نیز این ملت برپا کرد و ما می‌بینیم که امام بزرگوار که یک شخصیت کم‌نظیر تاریخی هستند در صحبت‌های خود بارها تاکید می‌کردند که این انقلاب کار ملت است و انقلاب را مرهون ملت می‌دانستند. در انقلاب روح جمعی ملت ایران بیدار شد، روح انسانی و عدالت‌خواه بیدار شد، ‌اراده کرد و این انقلاب باشکوه ایجاد شد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «ما باید به پیشکسوتان و جوانان این سرزمین اعتماد کنیم و مسوولیت حفظ فرهنگ فقط بر عهده احمدی‌نژاد و احمدی‌نژاد‌ها نیست و مسوولیت همه است» اظهار کرد: در واقع همه مسوول فرهنگ هستند و در راستای حفظ آن باید تلاش کنند و این حس در تمام ایران وجود دارد که باید برای ترویج فرهنگ خود تلاش کنند.

وی گفت: پیشکسوتان را دعوت کنید تا جوانان از تجربیات آن‌ها در این عرصه استفاده کنند و آن‌ها جوانان را هدایت کنند و تعامل ایجاد شود و من فکر نمی‌کنم از این بابت ضرر کنیم.

وی به غیبت جمشید مشایخی، ژاله علو و عزت‌الله انتظامی در این مراسم جهت دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: گفتند که این دوستان کسالت داشتند، امیدواریم که هرچه زودتر بهبودی حاصل شود.

احمدی‌نژاد گفت: ‌ما برنامه داریم که در فرصت‌های بعدی گام به گام از دیگر هنرمندان عزیز کشورمان نیز تقدیر کنیم.

کد خبر 199639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز