قانون همیشگی جشنواره‌های مختلف هنری از جمله جشنواره تئاتر این است که همه کارهای آن دیر انجام شود. این دوره از جشنواره نیز از این قاعده مستثنا نبود؛ جشنواره‌ای که با سکوت دبیر جشنواره همراه شد.

تئاتر

23 بهمن ماه سال 1390

اختتامیه سی‌‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با معرفی برگزیدگان به پایان رسید. در اختتامیه جشنواره نامی از دبیر دوره بعدی برده نشد. گمان‌های اولیه درباره دبیر آتی، باز به سمت دبیری رحمت‌الله امینی بود؛ دبیری که توانست سی‌امین جشنواره تئاتر فجر را از بحران استعفای محمد حیدری از دبیری سی‌امین جشنواره تئاتر فجرحفظ و به سلامت سی امین جشنواره تئاتر فجر را برپا کند.

27 اسفند سال 1390

زمانی که کمتر از یک ماه از اختتامیه جشنواره تئاتر گذشته بود، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی سعید کشن‌فلاح را به‌عنوان دبیر سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر منصوب کرد. سعید کشن‌فلاح که همواره به‌عنوان عضوی فعال در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته، پیش از این در بیست‌و‌پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر هم به‌عنوان دبیر حضور داشته‌است. یک روز بعد از این حکم، تکلیف رحمت‌الله امینی هم مشخص شد. او به جای سعید کشن‌فلاح به حوزه هنری رفت تا به‌عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی سکان هدایت این مرکز را برعهده بگیرد. اگر در این دوره از جشنواره دیدید که تعدادی از کارهای حوزه هنری و جشنواره تئاتر ماه حضور دارند باید به رابطه متقابل دبیر سابق جشنواره با دبیر جدید جشنواره فکر کرد یا شاید هم رد پای تعامل بین مدیر قبلی با مدیر جدید حوزه هنری در میان باشد.

2 تیرماه سال 1391

با اینکه سعید کشن‌فلاح خیلی زود به دبیری این دوره منصوب شد اما فراخوان جشنواره با تاخیر زیاد منتشر شد تا سنت دیرکرد جشنواره مثل هرسال باشد. سال گذشته فراخوان سی‌امین جشنواره تئاتر فجر در 14 بخش منتشر شد اما امسال فراخوان جشنواره تئاتر فجر 9 بخش داشت؛ تئاتر ایران، تئاتر بین‌ا‌لملل، تجربه‌های نو، تئاتر مناطق، نگاه تازه، تئاتر خیابانی، بخش ویژه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر، بخش‌های مختلف فراخوان جشنواره امسال بودند که دو بخش نگاه تازه و بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی از بخش‌های جدید به‌شمار می‌آمدند.

11 دی ماه 1391

تنها 14 روز مانده به آغاز مهم‌ترین رخداد تئاتری، دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر اعلام کردکه پس از بررسی 120 نمایش راه‌یافته به مرحله انتخاب آثار، تعداد 57 اثر نمایشی برای شرکت در بخش صحنه‌ای جشنواره معرفی شده‌اند؛ به‌عبارت دیگر 63 اثر نتوانستند وارد گود رقابتی این دوره بشوند.

12 دی ماه 1391

با اینکه در فراخوان اولیه جایی برای بخش رادیو نمایش گذاشته نشده ‌بود اما در 12 دی ماه فراخوان این بخش اعلام شد و به‌علت استقبال هنرمندان تا 14 دی ماه فراخوان این بخش تمدید شد. این بخش با همکاری مشترک مرکز هنرهای نمایشی و مرکز هنرهای نمایشی رادیو از دیروز شروع شده و تا یک بهمن در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد.

17 دی ماه 1391

مشکلات مالی همواره با جشنواره تئاتر فجر همراه بوده و در این دوره هم وجود مشکلات مالی چندان دور از ذهن نبوده است. سرانجام سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سرزده در دبیرخانه سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در جریان فعالیت‌های ستاد برگزاری جشنواره در بخش‌های مختلف قرار گرفت و نوید مرتفع‌شدن مشکلات مالی جشنواره را داد.

24 دی ماه 1391

جشنواره امسال در همه بخش‌هایش دیرکرد داشت؛ حتی پوستر جشنواره که به نوعی هویت جشنواره است تنها دو روز مانده به جشنواره رونمایی شد. با توجه به اینکه در این دوره از جشنواره به‌رغم نبود مشکلات مالی برای برگزاری جشنواره، قرار است بولتن روزانه و تبلیغات وسیع نداشته باشد. پوستر می‌تواند مهم‌ترین نقش را داشته ‌باشد؛پوستری که حتی وقتی به مرحله رونمایی رسید برخی حاشیه‌هایش رسانه‌ای شد.

25 دی ماه 1391

نخستین و آخرین نشست خبری سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر با حضور دبیر ساکت جشنواره- تئاتر فجر- یک روز مانده به آغاز جشنواره برگزار شد. سعید کشن‌فلاح به‌مدت 10 ماه روزه سکوت خود را با هیچ رسانه‌ای نشکست. اما او سرانجام رو درروی خبرنگاران نشست تا پاسخگوی سؤالات آنان باشد. با اینکه پیش از این از کمبود بودجه و صرفه‌جویی در جشنواره صحبت‌شده بود، قادر آشنا در این نشست اعلام کرد که در برگزاری جشنواره مشکل مالی نداریم. آشنا در عین حال متذکر شد: به هرحال مشکلات اقتصادی در کشور غیر قابل انکار است و بودجه فرهنگی یک سوم شده است اما برای گروه‌های تئاتری جشنواره مشکل مالی وجود ندارد.

کد خبر 198028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز