دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شمارش معکوس برای گرو‌ه‌های نمایش شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر آغاز شده‌است.

تئاتر

 تا برگزاری این رویداد مهم تئاتری تنها هشت روز مانده‌است اما هنوز گروه‌های نمایشی از مبلغ کمک هزینه‌هایی که قرار است به آنها تعلق بگیرد خبر ندارند. از سوی دیگر در روزهای باقیمانده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوید مرتفع‌شدن مشکلات مالی جشنواره تا پایان هفته را می‌دهد.

سیدمحمد حسینی با اشاره به محدودیت‌های مالی سال‌جاری خاطرنشان کرد: امسال محدودیت‌های مالی داشتیم اما سعی کردیم همه جشنواره‌های تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود تمام مشکلات برگزار شود و با اقداماتی که انجام گرفته مشکلات مالی جشنواره تا آخر هفته مرتفع خواهد شد. نوید برطرف‌شدن مشکلات مالی نکته‌ای است که همواره به گوش می‌رسد، مسائل مالی درباره جشنواره‌ها در سال‌های گذشته هم به گوش می‌رسید. سال1390 همزمان با برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کمک‌هزینه‌های برخی گروه‌های نمایشی با وجود گذشت چهار‌ماه از زمان برگزاری جشنواره هنوز تسویه نشده‌بود. تسویه نشدن هزینه‌های گروه‌های نمایشی در آن سال چنان پیچیده شد که با استعفای محمد حیدری دبیر دوره بیست‌ونهم که دبیری سی‌امین دوره را هم برعهده داشت همراه شد. شاید این موضوع و موضوعات این‌چنینی باعث شده که هنرمندان زیادی از این موضوع گلایه‌مند باشند. خصوصا که برای برگزاری این دوره پچ‌پچه‌هایی بابت کمبود بودجه هم به گوش می‌رسد. این کمبود بودجه باعث شده سعید کشن فلاح که دبیری سی و یکمین دوره را برعهده دارد به حرف بیاید. دبیر ساکت این دوره درباره این کمبود بودجه سکوت خود را شکست و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر مشکلات اقتصادی و کمبود تالار نمایشی نبود ما پذیرای تعداد بیشتری از آثار نمایشی بودیم اما تا آنجا که توانستیم راه را برای هنرمندان باز کردیم تا درنهایت 135 اثر در بخش‌های مختلف جشنواره حضور داشته باشند.

با وجود این هنرمندان شرکت‌کننده در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر از کمک هزینه‌ها اطلاع ندارند. سیامک احصایی که در این دوره با نمایش «قرار» در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده، به ایسنا گفته: تنها چیزی که برایم مشخص شده این است که دارم کار و هزینه می‌کنم اما اصلا نمی‌دانم قرار است از جشنواره چه مبلغی به‌عنوان کمک هزینه دریافت کنم. اما این کارگردان تئاتر نوک انتقاد را به سمت دبیرخانه جشنواره نبرده است چرا که به‌نظر او بچه‌های دبیرخانه جشنواره از وضعیت کمک هزینه‌ها بی‌خبر هستند.

اما مریم کاظمی که در این دوره با نمایش «رام کردن زن سرکش» حضور دارد هم با این مشکل مواجه است؛ «طراحان ما کارشان را آماده کرده و منتظر خرید وسایل هستند اما اگر ندانیم قرار است چه مبلغی دریافت کنیم، نمی‌دانیم چه میزان باید از جیب خودمان هزینه کنیم! همه گرو‌ه‌ها دچار این نگرانی هستند که از کل هزینه‌ای که برای آماده‌کردن کارشان متقبل می‌شوند، چه مبلغی به آنها پرداخت خواهد شد، به همین دلیل این هزینه‌کردن به ریسکی بزرگ برای گروه‌ها تبدیل شده است.» کاظمی هم به سال‌های گذشته اشاره دارد، سال‌هایی که چندین‌ماه طول می‌کشید تا قسط دوم هزینه گروه‌ها پرداخت شود.

برکه فروتن که نمایش «نیلوفر مرداب» را براساس متن مرضیه برومند کارگردانی می‌کند از این موضوع گلایه‌مند است؛«در این شرایط، هنوز وضعیت کمک‌هزینه‌ها معلوم نیست و امیدواریم شرایط به این شکل نباشد که دقیقه90 کمک هزینه بدهند یا اینکه بگویند بعد از جشنواره می‌پردازیم که در این صورت تعدادی از گروه‌ها ناچار می‌شوند از شرکت در جشنواره انصراف دهند.»

با وجود این نگرانی‌ها دبیر اجرایی سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر از پرداخت قسط اول کمک هزینه گروه‌های متقاضی شرکت در این دوره جشنواره خبر داد و گفت: قسط دوم کمک‌هزینه‌ها تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود. پیمان شریعتی که از دل تئاتر به جمع مسئولان تئاتری اضافه شده و به همین دلیل به خوبی با مشکلات تئاتری و هنرمندان آن آشناست به مشکلات تخصیص اعتبارات تئاتر اشاره دارد و با بیان اینکه گروه‌های تئاتری هیچ نگرانی‌ای بابت کمک هزینه‌هایشان نداشته باشند، افزود: تا امروز هر بودجه‌ای که به جشنواره اختصاص پیدا کرده در دو حوزه کمک‌هزینه گروه‌ها و تهیه بلیت گروه‌های خارجی هزینه شده است، به‌طوری که تا به امروز قسط اول گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره پرداخت شده؛ از سوی دیگر با توجه به نوسانات ارزی بلیت مهمانان خارجی را تهیه کرده‌ایم تا دچار مشکل نشویم.

آن طور که دبیر جشنواره اعلام کرده‌است، در بخش بین‌الملل 108 اثر نمایشی خارجی از کمپانی‌های معتبر تئاتری دنیا مورد ارزیابی قرار گرفته که از این بین 9 اثر نمایشی برای شرکت در این بخش انتخاب شده‌اند. نمایش‌هایی از کشورهای ارمنستان، آذربایجان، لبنان، کره‌جنوبی، ایتالیا، مجارستان و سوئیس در بخش بین‌الملل جشنواره امسال حضور خواهند داشت. سعید کشن‌فلاح هم به مشکلات گرانی بلیت مهمانان خارجی اشاره دارد: در این بخش مشکل عمده‌ای که داشتیم مسئله گرانی بلیت و هزینه هتل است که امیدوارم با همکاری و مساعدت وزیر محترم مرتفع شود و ما در این بخش و همچنین تأمین کمک هزینه گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره در همه بخش‌ها برای فراهم‌سازی‌ دکور و دیگر نیازها مشکلی نداشته باشیم.

گرچه به‌نظر می‌رسد که اولویت جشنواره تئاتر فجر بر حل مشکلات بخش بین‌الملل بوده است اما مدیر اجرایی جشنواره تئاتر فجر به قول وزیر ارشاد برای حل مشکلات هنرمندان اشاره دارد: «آقای وزیر قول مساعد داد تا در این هفته بخش دوم بودجه جشنواره پرداخت شود که ما از طریق آن قسط دوم کمک‌هزینه‌ گروه‌ها را می‌پردازیم.»

کد خبر 197046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز