گروه ادب و هنر: چندی پیش معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای سیاستگذاری سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خبر از نهادینه شدن اساسنامه جشنواره فجر ظرف امسال داد.

با اینکه حمید شاه‌آبادی از نهادینه شدن اساسنامه صحبت کرده‌است، به‌نظر می‌رسد که برای مدیران جشنواره تئاتر فجر نه‌تنها تکلیف اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده در جشنواره هنوز مشخص نیست بلکه این جشنواره تئاتری هربار با تغییرات عمده‌ای از سوی دبیر جدید برگزار می‌شود.

دبیر سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌تازگی در گفت‌وگویی با مهر درباره وضعیت تغییر در جدول اجراهای مجموعه تئاتر‌شهر بعد از پایان این دوره از جشنواره، اعلام کرد: اینکه سالن‌های تئاتر‌شهر بعد از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر میزبان اجرای عمومی آثار جشنواره باشد امری طبیعی است که هر سال انجام می‌شود. اگرچه اسماعیل عالی‌زاد در مقام دبیر این دوره جشنواره اجرای عمومی نمایش‌های شرکت‌‌کننده درجشنواره عمومی در تئاتر‌شهر را یک روال معمولی خوانده‌ است، گویا دبیر این دوره از جشنواره فراموش کرده که کمتر از 2‌ماه پیش او در نخستین نشست خبری جشنواره سی‌و‌دوم تئاتر فجر عنوان کرد تضمین و تعهدی برای اجرای عمومی آثار جشنواره تئاتر فجر وجود ندارد.

در همین نشست بود که قادر آشنا به‌عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی با صحبت‌های خود بر حرف دبیر جشنواره صحه گذاشت: ما نه در سال گذشته و نه امسال تعهدی برای اجرای آثار جشنواره تئاتر فجر نداریم بنابراین هر کاری که بتواند تماشاگر جذب کند موفق به اجرای عمومی خواهد شد.

البته مدیرکل هنرهای نمایشی هم فراموش کرد که دی‌ماه سال 1391پیش از شروع سی‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد: «امسال به اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده در جشنواره پایبند هستیم. به‌عبارت دیگر اجرای عمومی آثار براساس کارهایی است که در جشنواره فجر شرکت کرده‌اند و این کارها برای ما ارزش دارند.»

اما عالی‌‌زاد در تازه‌ترین صحبت‌های خود درباره اخباری مبنی بر تغییر جدول اجراهای عمومی تئاتر‌شهر که بعد از برگزاری جشنواره منتشر شده است به روال عادی اجرای تئاترهای شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر اشاره کرده و یادآور شد: گفت‌وگوهایی درست یا نادرست با گروه‌های تئاتری به‌عمل آمده و توافق‌هایی نیز صورت گرفته است اما همه دوستان عزیز و کسانی که در جامعه تئاتری مشغول کار هستند بارها دیده‌اند که معمولا ما برای اجراهای عمومی بعد از جشنواره تئاتر فجر با تغییر برنامه در تئاتر‌شهر مواجه بودیم. البته این امر به معنی حذف یک گروه یا یک اثر نیست و این جابه‌جایی‌ها نیز امری غیرطبیعی و دور از انتظار نیست.

البته دبیر جشنواره سی‌و‌دوم تئاتر فجر اجرای عمومی آثار بعد از پایان این دوره را به برگزاری جلسه‌ای با مدیریت جدید مجموعه تئاتر‌شهر موکول کرده تا اقدامی به نفع جمع صورت بگیرد. از سوی دیگر در نشست شورای سیاستگذاری سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حمید شاه‌آبادی بعد از کلی تعریف از کیفیت و کمیت جشنواره فجر به توفیق برگزاری 3دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اشاره و اظهار امیدواری کرده که تجربیات گذشته در ابتدای دولت یازدهم به خدمت گرفته شود و ذیل یک برنامه چهارساله این حرکت انجام بگیرد. به‌نظر می‌رسد حمید شاه‌آبادی که روزهای پایانی مدیریتش را در دولت دهم می‌گذراند، فراموش کرده‌است که این 3دوره اخیر جشنواره‌ تئاتر فجر که در دوره مدیریت او برگزار شده‌، هرسال با تغییرات عمده و نگاه دبیر جشنواره به این رویداد تئاتری روبه‌رو بوده است؛ تغییراتی از قبیل کم‌شدن بخش‌های مختلف جشنواره تئاتر فجر از 14بخش به 9بخش و حذف نظرسنجی مردمی در سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فجر یا حذف بخش تجربه‌های نو و نگاه تازه در سی‌و‌دومین دوره از جشنواره تئاتر فجر. البته این تمام تغییرات این دوره از جشنواره تئاتر فجر نیست.

آنطور که عالی‌زاد اعلام کرده‌است سیاستگذاری جدیدی در بخش بین‌الملل تئاتر فجر در این دوره لحاظ خواهد شد: ما در این دوره از جشنواره در بخش بین‌الملل تنها به‌دنبال دعوت از چند گروه خارجی و اجرای آثار این گروه‌ها در جشنواره نیستیم و نمی‌خواهیم به اجرا شدن چند اثر و تماشاگر بودن هنرمندان تئاتر ایران اکتفا کنیم. قصد ما این است که بخش بین‌الملل جشنواره فرصتی برای تعاملات بینافرهنگی باشد و تعامل مدنظر ما در این دوره از جشنواره فراتر از تجربه‌های پیشین در جشنواره تئاتر فجر است.

کد خبر 223988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز