گروه ادب وهنر: جشنواره تئاتر مقاومت (انقلاب و دفاع‌مقدس) وارد چهاردهمین سال زندگی خود شده‌است.

جشنواره تئاتر مقاومت

این جشنواره در طول عمر خود مثل تمامی جشنواره‌های دیگر تئاتری با فرازها و فرودهای مختلفی روبه‌رو ‌بوده است. این دوره از جشنواره با هدف بهره‌برداری از گنجینه تمام نشدنی فرهنگ و هنردفاع‌مقدس، ارج نهادن به هویت دینی و ملی ایران سرافراز، کشف استعدادها و نگاهی نو وتازه به مفهوم مقاومت برگزار می‌شود.

جواد جباری (مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت)، حفیظ‌الله رفیعی(مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس)، قادر آشنا(مدیر اداره‌کل هنرهای نمایشی)، گلعلی بابائی(معاون هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس)، دکتر سعید کشن فلاح، (رئیس دانشگاه هنر، نویسنده و کارگردان تئاتر)، دکتر محمدباقر قهرمانی(مدرس تئاتر)، محمد خزاعی، دکتر محمد علی خبری(رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی)، حسین پارسایی (نویسنده و کارگردان تئاتر) و حسین مسافر آستانه(نویسنده، کارگردان و دبیر این دوره جشنواره تئاتر مقاومت) به‌عنوان طراح شورای سیاستگذاری در این دوره از جشنواره حضور دارند. جشنواره‌ای که در 5بخش رقابتی صحنه‌ای، کودک ونوجوان، (صحنه‌ای و عروسکی)، خیابانی، نمایشنامه نویسی و نمایشنامه‌خوانی و4بخش غیررقابتی نمایش‌های خارجی، پایان نامه‌های برتر، تولید مشترک و آثارتجربی برگزار می‌شود. البته2بخش کودک و نوجوان- عروسکی و خیابانی طی تفاهمنامه‌ای که با شهردار تبریز صورت گرفته‌است، در شهر تبریز و مابقی بخش‌های مختلف جشنواره در شهر تهران برگزار می‌شود.

استقبال گسترده هنرمندان

به گفته حسین مسافر آستانه، دبیر این دوره جشنواره سراسری تئاتر مقاومت بیش از 700 اثر در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، عروسکی، کودک و نوجوان، نمایشنامه نویسی و نمایشنامه‌خوانی ازتهران و 20استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

از نظر دبیر، استقبال هنرمندان از این دوره جشنواره به رویدادی برمی‌گردد که به‌عنوان رویداد مهم تاریخی ایران ثبت شده‌است: «ارسال این آثار به دبیرخانه جشنواره نشان‌دهنده استقبال خوب هنرمندان تئاتر است؛ جشنواره تئاتر مقاومت به‌عنوان مهم‌ترین رویداد تئاتر دفاع‌مقدس شناخته می‌شود، رویدادی که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی ایران اسلامی از آن یاد می‌شود.»

از سوی دیگر حفیظ‌الله رفیعی که سمت مدیرعامل انجمن تئاترانقلاب ودفاع‌مقدس را برعهده دارد چندی‌پیش برآمادگی انجمن تئاترانقلاب و دفاع‌مقدس درحمایت مادی و معنوی ازهنرمندان متعهد این رشته تأکید کرد. همچنین او درسال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی هنرمندان تئاترمقاومت را به تولید آثارجهانی با مضمون تئاترمقاومت انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و بیداری اسلامی فراخواند: «فرهنگ مقاومت یک حرف جهانی و انسانی است که با فطرت همه انسان‌های بیدار و آگاه درارتباط است.»

جشنواره با حضور هنرمندان خارجی

2سال پیش دکتر محمد حسینی در اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت (انقلاب و دفاع‌مقدس) با بیان اینکه سال آینده چهاردهمین دوره‌ جشنواره تئاتر مقاومت به نیت 14معصوم رونق و گسترش خواهد یافت، این نوید را داد که سال آینده این جشنواره بین‌المللی برگزار خواهد شد تا پیوندی بین مقاومت در ایران و کشورهای همسایه و همه مناطق نیازمند این مسئله، برقرار شود.

وعده بین‌المللی شدن این جشنواره از دوره یازدهم به گوش رسید، اما هربار به‌علت پایین بودن کیفیت آثار شرکت‌کننده جشنواره تئاتر مقاومت ملی برگزار شد. اگرچه وعده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت تحقق نیافت، اما به‌نظر می‌رسد که مسئولان این جشنواره برای پر‌کردن جای خالی اجرای نمایش‌های خارجی از مهمانان و هنرمندان خارجی دعوت کرده‌اند. با توجه به تأکید مسئولان این جشنواره بر حمایت از اینگونه تئاتر و البته استقبال هنرمندان از این جشنواره باعث شده که مسئولان به فکر برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور استادان بین‌المللی در این دوره از جشنواره بیفتند.

در چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت کارگاه آموزشی عروسکی سایه با حضور استادان بین‌المللی از کشورهای ترکیه و سوئد در شهر تبریز برگزار می‌شود. آنطور که روابط عمومی چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت اعلام کرده ‌است، مدرسین این دوره استفان کارلئوس از کشور سوئد و چنگیز اوزک، از برجسته‌ترین کارگردانان و عروسک گردانان نمایش‌های سایه ترکیه و دبیر جشنواره عروسکی استانبول هستند که تاکنون در بیش از 30کشور جهان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی و اجرای نمایش کرده‌اند. از سوی دیگر با توجه به اینکه بخش کودک و نوجوان و عروسکی در نیمه اول شهریور در شهرستان تبریز برگزار می‌شود و بخش پایانی جشنواره از 31شهریور تا پنجم مهرماه در تهران برگزار خواهد شد. کارگاه‌های آموزشی آن طی روزهای 11تا 15شهریور سال‌جاری و همزمان با برگزاری بخش‌های عروسکی، کودک و نوجوان و خیابانی جشنواره در شهرستان تبریز برگزار خواهد شد. اما این تمام مهمانان خارجی این جشنواره نیست. در این دوره رئیس تئاتر شهر استانبول(وابسته به شهرداری استانبول) و عضو هیأت انتخاب و سخنگوی جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی استانبول حضور دارد. نگین اولو داغ آلپات نویسنده، بازیگر و کارگردان صاحب‌نام تئاتر ترکیه در این جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد و قرار است در بخش‌های عروسکی، خیابانی و کودک و نوجوان چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت که از نیمه شهریور‌ماه در تبریز برگزار خواهد شد به‌عنوان مهمان ویژه جهت انتخاب اثر حضور داشته باشد.

روزهای پرکار جشنواره

در حال حاضر مسئولان و دست‌اندرکاران جشنواره روزهای پرکاری را تجربه می‌کنند. بعد از پایان داوری متون رسیده به دبیرخانه جشنواره در بخش نمایشنامه نویسی توسط دکتررحمت امینی، نصرالله قادری وحمید رضا نعیمی به‌زودی بازبینی آثار شروع خواهد شد تا کارهای منتخب همزمان با هفته دفاع‌مقدس از 31شهریور تا 5 مهرماه در تهران با یکدیگر به رقابت بپردازند. برگزیدگان بخش‌های مختلف و برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی وتولید متون در 6مهرماه معرفی خواهند شد. چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت همزمان با هفته دفاع‌مقدس به دبیری حسین مسافرآستانه توسط انجمن تئاترانقلاب و دفاع‌مقدس و بنیاد فرهنگی روایت و با همکاری مرکزهنرهای نمایشی برگزار می‌شود.

کد خبر 225285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز