گروه ادب و هنر: آیین پایانی چهاردهمین جشنواره‌ تئاتر مقاومت با اجرای نمایش «قطعه‌ای از بهشت» با بازی آشا محرابی آغاز شد و کورش سلیمانی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، این رویداد هنری را به پیشگاه مادران شهدای گمنام تقدیم کرد.

 چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت با یاد مادران شهدای گمنام به پایان رسید

این جشنواره به یاد دوران دفاع‌مقدس طراحی و برپا شده است، به همین دلیل دراین مراسم از حسین راضی و زنده یاد محمود استاد محمد تقدیر شد، هنرمندانی که هر کدام با اجرای نمایش یا نوشتن نمایشنامه دین خود را به سلحشوری مردمان این سرزمین ادا کرده‌اند.همچنین در بخش بزرگداشت از محمد جمالپور و سعید تشکری 2هنرمند فعال حوزه تئاتر دفاع‌مقدس و مقاومت تجلیل شد.

شنبه 6 مهرماه سردار نقدی در آیین پایانی این دوره از جشنواره از نقش هنر نمایش در ایستادگی سخن گفت. او زبان هنر و نمایش را تنها زبانی دانست که قادر است مقاومت ملت‌ها را در برابر ظلم و استکبار ماندگار کند و یاری‌دهنده مظلومان باشد و قوت قلب ایستادگان. او برای برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر مقاومت خدا را سپاس گفت و اعلام کرد: در چند سال اخیر، هنرمندان با هنر خود توانستند میدان‌های جدیدی را در هنر نمایش باز کنند. تنها زبانی که می‌تواند مقاومت ملت‌ها را در مقابل ظلم و جور و استکبار نشان دهد، زبان هنر است و پیروزی درخشان آینده ملت‌ها که خدا وعده داده، مدیون هنرمندانی است که در این زمینه گام برمی‌دارند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم سخنان خود را با تشکر از برگزار‌کنندگان جشنواره تئاتر مقاومت آغاز کرد. او به آینده این جشنواره و گستردگی جشنواره تئاتر مقاومت اشاره کرد و گفت: باید در مسیر حرکتمان اینگونه جشنواره‌ها را دولتی نکنیم و تا می‌توانیم از امکانات فرهنگی استفاده کنیم که این حرکت گسترده‌تر شود.

او به سال‌های پیش اشاره کرد و گفت: این جشنواره پیش از این به نام جشنواره تئاتر دفاع‌مقدس نامگذاری شده بود اما نامگذاری جشنواره تئاتر مقاومت درست‌تر است، چون می‌تواند آن را از جشنواره‌ای بومی به جشنواره‌ای جهانی تبدیل کند. اگر فقط به دفاع‌مقدس می‌پرداختیم، جشنواره محدود می‌شد اما به‌عنوان جشنواره مقاومت می‌توانیم به ابعاد مختلف بپردازیم.

سال‌هاست که بحث بین‌المللی‌شدن این جشنواره به گوش‌ می‌رسد. این نکته‌ای است که معاون هنری مطرح و عنوان کرد: این جشنواره امکان بین‌المللی شدن دارد، زیرا مضامینی مانند عدالت در تمام دنیا مورد توجه است و جنگ‌هایی که در جوامع رخ می‌دهد به‌خاطر بی‌عدالتی‌ها‌ست.

نکته دیگری که مرادخانی در سخنرانی خود به آن پرداخت افزایش سطح کیفی آثار شرکت‌کننده در این دوره بوده‌است. او پرداخت عمیق به جنگ بعد از پایان جنگ را نکته مهمی دانست و افزود: بعد از تمام شدن جنگ تازه زمان پرداختن به آن است چون مدتی گذشته و می‌توان تعمق کرد و به نگاهی جدید رسید که در این زمینه تئاتر می‌تواند خیلی فعال باشد و حبل‌المتین ما می‌تواند خود رویداد دفاع‌مقدس باشد.

حسین مسافر آستانه که دبیری این دوره از جشنواره را برعهده داشت نیز درآیین پایانی این جشنواره به استقبال گروه‌ها و تماشاگران اشاره کرد و این استقبال را گوشزدی برای نقش و تأثیر این جشنواره خواند. او که پیش از این از کمبودهای مالی این جشنواره با همشهری سخن گفته بود در سخنرانی خود به برگزاری این جشنواره پس از 2سال اشاره و اعلام کرد: از 2سال پیش که جشنواره دوباره راه‌اندازی شد، کسی انتظار نداشت در دوره دوم با چنین استقبالی روبه‌رو شود و زحمات گروه‌ها در تولید این آثار خوب ستودنی است. آیین پایانی چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.

کد خبر 233103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز