یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شمارش معکوس برای برگزاری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت آغاز شده ‌است.

حسین مسافر آستانه روز شنبه به میان خبرنگاران آمد تا با آنها به گفت‌وگو بنشیند. دبیر جشنواره تئاتر مقاومت در این نشست به معرفی بخش‌های مختلف چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت اعم از تعداد آثار ارائه شده به هر بخش و تعداد آثار راه یافته به جشنواره به معرفی کتاب پژوهشی فرهنگ نمایشنامه‌نویسان ایرانی تئاتر مقاومت پرداخت. به گزارش مهر، مسافرآستانه درباره تفاوت دوره چهاردهم تئاتر مقاومت با دوره‌های پیشین گفت: این دوره تفاوت ماهوی با دوره‌های قبل ندارد ولی به لحاظ شکل اجرا و برگزاری متفاوت است. یکی از این تفاوت‌ها توسط خود هنرمندان رقم زده شده و آن نگاه‌های متنوع به حوزه مقاومت است. به لحاظ موضوعی نیز شاهد تنوع قابل‌توجهی هستیم و به وجوه مختلف مقاومت توجه شده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت درباره حامیان برگزاری این جشنواره یادآور شد: بنیاد فرهنگی روایت که یک بنیاد مستقل فرهنگی اما تحت حمایت سپاه پاسداران است، متولی برگزاری این جشنواره است. بودجه‌ای که بنیاد از سپاه دریافت می‌کند برای برگزاری این جشنواره استفاده می‌شود درنهایت می‌توان سپاه و بسیج را حامی برگزاری این جشنواره دانست اما توقع ما این بود که سایر متولیان فرهنگی کشور نیز از جشنواره تئاتر مقاومت حمایت کنند. مسافرآستانه تأکید کرد: مدیران و مسئولان طی ماه‌های اخیر تحت‌تأثیر شرایط سیاسی جامعه و بحث انتخابات ریاست‌جمهوری و درگیر گرفتن منصب‌های مختلف بودند و وقت لازم برای پرداختن به موضوع دفاع‌مقدس و مقاومت و حمایت از این جشنواره را نداشتند. این در حالی است که وظیفه همه نهادها و سازمان‌هاست که از فعالیت‌های مرتبط با دفاع‌مقدس و مقاومت حمایت کنند.

این فعال عرصه تئاتر و تئاتر مقاومت با اشاره به فعالیت خود به‌عنوان دبیر 8 دوره از جشنواره سراسری تئاتر مقاومت درباره تأثیر استمرار حضور دبیری مشخص برای چند دوره از جشنواره‌های هنری و تئاتری توضیح داد: اعتقاد دارم دبیر در یک پروسه 10ساله باید مسئولیت یک جشنواره را عهده‌دار شود اما این اتفاقات هنر متأثر از اتفاقات دیگر نظیر تغییر مدیریت‌هاست که در هردوره‌ای با تغییر دبیر مواجه می‌شویم. این امر باعث می‌شود که تجربیات به درستی تداوم پیدا نکنند و با تغییر هر دبیر از نو همه‌‌چیز تجربه شود. دبیر جشنواره تئاتر مقاومت درباره بین‌المللی شدن این جشنواره یادآور شد: واژه بین‌المللی تعاریف و ویژگی‌هایی را به همراه دارد که متأسفانه در اکثر جشنواره‌های بین‌المللی ما این تعاریف و ویژگی‌ها وجود ندارد و شاید با اغماض بتوان بخشی از آنها را در جشنواره تئاتر فجر دید. به همین‌خاطر معتقدم با حضور یک یا چند اثر خارجی در یک جشنواره، نمی‌توان از واژه بین‌المللی برای آن استفاده کرد. جشنواره بین‌المللی جشنواره‌ای است که در طول سال با تمام جشنواره‌ها و کمپانی‌های بین‌المللی دنیا در ارتباطی مستمر و مداوم باشد. چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت در 2شهر تهران و تبریز با دبیری حسین مسافرآستانه از هفته پایانی شهریور تا هفته اول مهرماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

 

کد خبر 229306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز