گروه ادب و هنر - احمد افشار: سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با حضور ۹۴۰ اثر در ۱۲بخش از پنجم آذرماه در فرهنگستان هنر آغاز شد و حبیب‌الله صادقی در این دوره هم سمت دبیر کلی جشنواره را برعهده دارد.

جشنواره جهانی هنر مقاومت

 این نقاش پیشکسوت و هنرمند انقلابی و متعهد جشنواره هنر مقاومت را حاصل تجربه، مطالعه و دقت هنرمندان و باورمندان نسل انقلاب اسلامی می‌داند. نخستین دوره جشنواره هنر مقاومت در سطح ملی برگزار شد و دومین دوره آن در سطح بین‌المللی. امسال هم برای نخستین بار هنرمندانی در رشته‌های نگارگری، نقاشی‌خط، طراحی پوستر و پژوهش‌های علمی در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

صادقی می‌گوید: جشنواره جهانی هنر مقاومت برای اینکه بتواند فرایندی جهانی و ماندگار شود، باید در حوزه ادبیات و نقاشی و همه هنرهای دیگر هم دنبال شود. انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس با اتکا به خرد جمعی هنرمندان توانسته 3دوره این جشنواره را برگزار کند و جمعی که این کار بزرگ را انجام داده‌اند، دور از هیاهو و با نجابت و صداقت برگی‌زرین به دفتر هنر انقلاب افزوده و در رسیدن به اهداف والای هنر متعهد گام برداشته‌اند. البته بنیاد فرهنگی روایت هم در این مسیر همگام ما بوده است.

دبیر کل جشنواره جهانی هنر مقاومت با بیان اینکه هنرمندان چشمان بینای هر جامعه هستند و حقیقت را به تصویر می‌کشند، می‌افزاید: ما دنبال تعامل بیشتر با هنرمندان دنیا هستیم و قصد داریم با برگزاری منظم و هدفمند این جشنواره هنرمندان متعهد دنیا را شناسایی کنیم و گرد هم آوریم. ما در بیانیه جشنواره هنر مقاومت محورهایی را آوردیم که یکی از مهم‌ترین نکته‌های آن بیان توحیدی است. قصد داریم شکل هنری توحید را تعریف کنیم و از دل این نگاه موارد دیگری بیرون می‌آید. نگاه توحیدی یعنی دفاع در برابر پلیدی و تاریکی و ظلم و تجاوز، این نگاه حتی در ایران باستان هم وجود داشت و در مقابله نور و ظلمت تجلی می‌یافت.

به گفته صادقی، مقاومت در این معنا یعنی ایستادگی در برابر وسوسه‌های شیطان و هرگونه انحصارطلبی، استبداد و بی‌عدالتی، ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی استکبار. در واقع مقاومت به رنگ پوست و نوع زبان و قومیت و جغرافیای انسان وابسته نیست، مرز نمی‌شناسد و تاریخ ندارد و محدود به هیچ زمان و مکانی نیست؛ یعنی پیوسته و جاری است. مقاومت یعنی تا ظلم هست مبارزه هست و یعنی سحر نزدیک است. اینها محورها و واژگان کلیدی است که برای جشنواره جهانی هنر مقاومت تعریف شده است. همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند این انقلاب بی‌نام امام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست. هر جای جهان که نامی از امام ما برده شود، آنجا معناهای احیاگری، بیداری، نوع‌دوستی و نوع‌خواهی و ایستادن مقابل استکبار را متجلی می‌کند.

موضوع مقاومت تا چه حد می‌تواند دغدغه هنرمندان در جهان باشد؟ دبیر کل جشنواره جهانی هنر مقاومت به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: فکر می‌کنم این معنا و اتفاق برای مردم ایران و جهان ناآشنا نیست؛ خود پیروزی انقلاب در ایران مظهر تجلی و بروز و ظهور این معنا‌ها بوده و هنرمندانی در 30سال گذشته آثاری در این حوزه خلق کرده‌اند. از سوی دیگر این معنا و اتفاق یعنی مبارزه با ظلم و ظالم در 4گوشه دنیا همیشه و در همه دوره‌ها وجود داشته است. بنابراین برای همه مردم آشناست. البته خطوط قرمز میان ما و برخی وجود دارد. به این معنی که گروه‌هایی را که آزادی را به‌عنوان امری بی‌حد و حصر معنا می‌کنند برنمی‌تابیم. عده‌ای از اینها تا در جریان موضوع جشنواره هنر مقاومت قرار گرفتند، دوست داشتند شرکت کنند اما هدف ما برگرفته از اندیشه دینی و قرآنی است و بر مبنای آرمان‌های انسان مصلح، حقیقت‌طلب و عزت‌طلب شکل گرفته است. پس واژگان کلیدی ما با اینها فاصله دارد. بر همین اساس عموم آثاری که به ما رسیده از کارهایی بوده که مقاومت را در معنای ارزشی آن حفظ کرده است.

آمار و ارقام

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با شرکت آثاری از هنرمندان 77کشور و رقابت در 12رشته تا پایان آذرماه در فرهنگستان هنر برپاست. در این جشنواره از میان 5550 اثر رسیده به دبیرخانه، 4هزار اثر متعلق به هنرمندان داخلی و 1550 اثر متعلق به هنرمندان خارجی است. درمجموع 940 اثر منتخب از 436هنرمند روی دیوار رفته است. غلامعلی طاهری دبیری بخش طراحی و چاپ دستی، محمد خزایی دبیری بخش پوستر، سیدعباس میرهاشمی دبیری بخش عکس، خشایار قاضی‌زاده دبیری بخش تصویرسازی، حسین غلامی دبیری بخش نقاشی‌خط، مینا صدری دبیری بخش نگارگری، طاهر شیخ‌الحکمایی دبیری بخش طرح‌های حجمی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیری بخش کارتون و کاریکاتور، سیدعلیرضا گلپایگانی دبیری بخش انیمیشن، مصطفی گودرزی دبیری بخش هنرهای جدید و مفهومی و علی‌اصغر شیرازی دبیری بخش پژوهش‌های علمی را برعهده دارند.

کد خبر 241184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز