همشهری آنلاین: نرگس هاشم پور، بازیگر نام آشنای سالهای نه چندان دور تئاتر ایران، با همکاری تماشاخانه پارین، کارگاه «پرفورمنس تئاتر است یا تئاتر پرفورمنس؟» را برای علاقمندان طراحی کرده است.

نمایش

به گزارش همشهری آنلاین، این کارگاه که قرار است 16 و 17 بهمن ماه ساعت 10 تا 13 در تماشاخانه پارین برگزار شود با آسیب شناسی جریان پرفورمنس در ایران همراه خواهد بود.

نرگس هاشم پور درباره ‌دلایل برگزاری این کارگاه ضمن بیان اینکه پرفورمنس آرت در فضای هنری معاصر ایران اقبال روزافزون و پرشتاب در میان هنرمندان رشته های متفاوت پیدا کرده است، افزود: «در بین نظر می‌رسد هنرمندان مرز بسیار مشخصی میان پرفورمنس و تئاتر قائل می‌شوند.

با این نگاه این سوال مطرح می‌شود که هنر معاصر ایران برای پرفورمنس آرت چه تعریفی قائل است که این مرزبندی را لازم می‌داند؟

این تعریف نگاه کدام تعریفِ قالب پرفورمنس آرت را دارد؟ چه نشانه ها و عناصری باید در یک اثر باشد که آنرا پرفورمنس آرت بدانیم؟

آیا نشانه‌هایی که یک اثر را پرفورمنس می‌کند در تئاتر وجود ندارد؟ آیا تئاتر بودن یک اثر با پرفورمنس بودن منافات دارد؟ آیا می‌شود مرزی بین تئاتر و پرفورمنس قائل شد»؟

هاشم پور ادامه داد: «پاسخ به این سوالهای می‌تواند زمینه ای برای باز تعریفی از مفهوم هنر تئاتر و پرفورمنس را تقاضا کند که قادر است تا حدودی متفاوت از آنچه تا به حال گفتمان قالب درباره پرفورمنس آرت و تئاتر بوده است، باشد».

نرگس هاشم پور دارای مدرک دکترای در رشته مطالعات تئاتری از دانشگاه فو(FU) برلین است.

مخاطبان تئاتر این بازیگر را آثاری چون «تیغ کهنه»،«خانه برنارد آلبا»،«ماریای بی نام»،«نجواهای نانوشته» و «پابلو نرودا» با یاد دارند.

هزینه شرکت در این کارگاه 400000 ریال برای هر نفر است و متقاضیان پس از تکمیل و ارسال فرم و واریز وجه می‌توانند در این برنامه شرکت کنند.

تماشاخانه پارین در خیابان زعفرانیه، نبش خیابان بغدادی، موزه زمان واقع شده است.

تلفن کسب اطلاعات 22182952

www.paryn.ir

 

 

 

 

کد خبر 199037

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز