در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه توجه محافل خبری به اوضاع اقتصادی فرانسه بیشتر از گذشته جلب شده است.

هرچند که مسائل سیاسی به‌خصوص گرایش‌های نیکولا سرکوزی به نیروهای دست‌راستی و آن‌گونه که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد پیشگیری او از نامزد سوسیالیست‌ها سکولن رویال در درجه اول اهمیت برای رأی‌دهندگان قرار دارد ولی نگاهی به اوضاع اقتصادی نیز در آستانه این انتخابات گوشه‌ای از مباحث مطرح در فرانسه را نمایان می‌سازد.

در همین رابطه ایرنا از پاریس گزارش می‌دهد که قدرت خرید مردم بحث چند ماهه اخیر فرانسه است و گذشته از ضرورتهای انتخاباتی، مجامع اقتصادی و کارشناسان دانشگاهی از کاهش قدرت خرید فرانسویان به عنوان یک واقعیت سخن می‌گویند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

بر اساس نظرسنجی‌ای که مؤسسه سوفرس فرانسه روز دوشنبه منتشر کرد، موضوع نگرش به بیکاری و افزایش قدرت خرید به ترتیب به عنوان اولین و دومین مولفه‌های انتخاب یک نامزد ریاست جمهوری فرانسه از سوی رای‌دهندگان عنوان شده است.

با نگاهی به تحلیل‌های صورت گرفته پیرامون انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می‌توان گفت که کسری بودجه، کاهش فرصت‌های شغلی که خود بحران‌های اقتصادی در بخش‌های تولیدی و صنعتی فرانسه را موجب شده و کاهش قدرت خرید، فشارهایی بر قشر عظیم مصرف‌کننده و کارمند این کشور وارد کرده، به نحوی که آنان اعتماد چندانی به وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

فرانسه طی دو سال اخیر با تظاهرات متعدد کارمندی و کارگری در مخالفت با کاهش قدرت خرید و فرصت‌های شغلی در این کشور مواجه بوده است. بخش عمده از کارمندان و کارگران فرانسوی اکنون به وعده‌های انتخاباتی نامزدها برای رونق اقتصادی و ترمیم وضعیت حقوقی خود اعتمادی ندارد.

بر اساس یک نظرسنجی که هفته گذشته در فرانسه صورت گرفته،  ۴۲درصد از رای‌دهندگان یعنی در حدود  ۱۸میلیون نفر هنوز در بلاتکلیفی بسر می‌برند و نامزد مورد علاقه خود در انتخابات ریاست جمهوری را گزینش نکرده اند.

به عقیده کارشناسان سیاسی، عدم گزینش نامزد انتخاباتی از سوی این تعداد از حائزین شرایط رای در کشوری مثل فرانسه که با انبوه تبلیغات انتخاباتی مواجه است، پذیرفتنی نیست و ریشه در نارضایتی مردم دارد.

به عقیده آنان، این قشر عظیم مردمی‌در واقع سیاست زده شده اند.

دولتمردان فرانسه به همین خاطر برای اینکه زمینه‌های مشارکت هرچه بیشتر مردم را در انتخابات فراهم کنند طی روزهای اخیر در مراکز عمومی‌شهرها پوسترهایی با این مضمون به چاپ رسانده اند، شما (مردم) هستید که قدرت را با رای دادن خود تعیین می‌کنید بنابر این در روز رای‌گیری در پای صندوق‌ها حاضر شوید.

اقتصاد هم حرف می‌زند

براساس آمار موجود و اظهار نظر کارشناسان اقتصادی هر چند دولت فرانسه از رشد دو درصدی اقتصادی کشور و کاهش آمار بیکاری در سال ۲۰۰۶خبر داده است اما قدرت خرید مردم فرانسه کاهش داشته است.

مرکز آمار فرانسه اعلام کرده که فرانسه در سال  ۲۰۰۶با یک رشد اقتصادی دو درصدی روبرو بوده که نسبت به شاخص‌های جهانی چندان بالا نیست و از همین روی رشد جاری و ماههای آینده فرانسه را نرم نام نهاده‌اند چرا که کمی‌آرام تر از موج جهانی حرکت می‌کند. در کنار این آمار امیدوارکننده دولتی، کارشناسان اقتصادی از کاهش قدرت خرید مردم فرانسه انتقاد می‌کنند.

نیکلا بوزو اقتصاددان و استاد مدرسه عالی علوم سیاسی پاریس در کتابی که به تازگی نوشته است با اشاره به این زمزمه که سطح زندگی در فرانسه رو به کاهش گذاشته، معتقد است: رشد قدرت خرید مردم در فرانسه کمتر از سایر کشورهای همتراز توسعه یافته است. شاخص بیکاری در فرانسه نیز نسبت به کشورهای پیشرفته بالا است. به باور بوزو در سایر کشورهای اروپایی هر جا که نرخ بیکاری پایین بوده می‌توان افزایش قدرت خرید را شاهد بود.

در چند ماه گذشته یکی از انتقادهای وارده به دولت دومنیک دو ویلپن نخست وزیر فرانسه مربوط به حوزه حقوق و دستمزد بوده و هر بار او با ارائه آمار و ارقامی‌تلاش کرده تا افکار عمومی‌و رسانه‌ها را اقناع کند. نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در برابر واقعیت کاهش قدرت خرید مردم دو پیشنهاد کلی دارند: اول آنکه دستمزدها را بالا ببرند و دیگر قیمت کالاها و خدمات را ارزان کنند.

در این میان هواداران فرانسوا بایرو نامزد حزب راست میانه فرانسه معتقدند که دستمزدها را باید بالا برد ولی این کار را از راه ایجاد اشتغال انجام داد. اما طرفداران نیکلا سارکوزی نامزد جناح راست حاکم فرانسه معتقدند که باید دستمزدها را بالا برد ولی این کار از راه بالا بردن زمان کار و کاهش مالیات‌ها شدنی است.

از نظر سوسیالیست‌ها باید در دستمزدها بازبینی به عمل آورد و به ویژه دستمزد حداقلی یعنی اسمیک را تا سطح  ۱۵۰۰یورو رسانید و این کار را باید در یک برنامه دراز مدت تا سال  ۲۰۱۲(پایان دوره ریاست جمهوری آینده) به انجام رسانید.

زندگی و رفاه اجتماعی

به عقیده سوسیالیست‌ها، کیفیت خدمات اجتماعی را باید در کنار همین اقدامات افزایش داد و پنج درصد بازنشستگی در مشاغل کوچک را بالا برد و به معلولان نیز کمک‌های اجتماعی ویژه ارائه داد.

خانم سگولن رویال به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری همه توان خود را بر سر این گذاشته که علیه سیاست‌های راستگرایان اقتصادی اقدام کند. او مدام با شعار گران بودن زندگی، وعده زندگی ارزانتری را می‌دهد و اظهار می‌کند که می‌تواند بدون اینکه بر نرخ تورم بیفزاید قیمت کالاها و خدمات را ارزانتر از آنچه هست، عرضه کند.

در مورد بازنشستگی‌ها نیز احزاب چپ و راست فرانسه شیوه خود را اعلام می‌کنند، به این معنا که بایرو و هواداران او (راستهای میانه) معتقدند که واریز ۲۰۰هزار یورو برای بازنشستگی‌های مشاغل کوچک و سالخوردگان ضروری است و سارکوزی (راستگرا) در مورد بازنشستگی معتقد است که باید به درآمد مادران خانواده‌های پر جمعیت افزود و نیز یک کمک هزینه مشخص برای ازدیاد هر یک از فرزندان در برنامه دولت گنجانید.

در این میان این احزاب از حقوق مسکن و کمک هزینه‌های آن نیز غافل نیستند و طرفداران سارکوزی معتقدند که باید کمک هزینه مسکن را افزایش داد و وام‌های بدون بهره برای کم درآمدها ایجاد کرد.

در حالی که سوسیالیست‌ها ساخت و ساز مسکن ارزان قیمت را دنبال می‌کنند، بایرو و دوستان او معتقدند که باید برنامه بیمه‌هارا به انجام رسانید تا خانواده‌های آسیب پذیر از بابت باز پرداخت وام نگران نباشند.

نیکلا سارکوزی نامزد جناح راست فرانسه، بیست و چهارم ماه مارس در سخنانی اعلام کرد که قصد دارد با شعار قدرت خرید به میدان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری پای بگذارد.

اینکه تاچه حد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خواهند توانست با وعده سیاسی و اقتصادی زمینه بیشتر مشارکت سیاسی مردم را فراهم کنند باید منتظر نتایج این انتخابات بود. دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یکشنبه در این کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 19773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز