همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای خواستار اجرای مفاد توافقنامه ژنو ازسوی طرف‌های مناقشه در سوریه و بازیگران خارجی این مساله برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران شد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه،دیدار سه جانبه روز گذشته ˈمیخاییل بوگدانفˈ نماینده رییس جمهوری این کشور در امور خارومیانه، ˈویلیام برنزˈ معاون اول وزیر امور خارجه آمریکا و ˈاخضر ابراهیمیˈ نماینده سازمان ملل در امور سوریه در ژنو مثبت ارزیابی شده است.

دربیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است:طرف روسی با توجه به پایبندی به روند دستیابی به راهکار مسالمت آمیز حل مسایل سوریه بر اساس توافقنامه ژنو با تکرار چنین نشستی در آینده موافقت کرد.

دربیانیه افزوده شده است:براین باوریم که این سند (توافقنامه ژنو) مورد توافق همچنان بعنوان ارکان غیرقابل جایگزین حل وفصل بحران سوریه معتبر است.

نخستین نشست ˈگروه اقدام ˈ درباره سوریه متشکل از پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و برخی همسایگاه سوریه سی ام ژوئن سال گذشته میلادی در ژنو برگزار و توافقنامه ای پس از آن منتشر شد که به توافقنامه ژنو معروف گشت.

براساس این توافقنامه هرگونه خشونت و درگیری در سوریه باید متوقف و از هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور اجتناب شود.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه تاکید کرده است: توقف فوری هر نوع خشونت و خونریزی و نیز ارائه کمک های انسانی به مردم سوریه ازجمله پناهندگان و مهاجران اجباری این کشور اولویت دارد.

بیانیه می افزاید:به موازات آن باید شرایط برای روند سیاسی انتقالی در سوریه با هدف تامین حقوق یکسان تمام گروههای قومی و مذهبی این کشور آغاز شود.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه همچنین بر ضرورت عدم مداخله خارجی در سوریه و حل تمام مسایل این کشور توسط سوری ها تاکید و گفته شده است: مسکو خواهان حل و فصل بحران سوریه بدون مداخله خارجی و تجویز نسخه های آماده برای توسعه این کشور است.

در ادامه بیانیه آمده است: بازیگران خارجی باید با پیروی از اصول اساسی حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل حداکثر مساعدت را برای حل مسایل سوریه به عمل آورند.

روسیه بارها خواستار اجرای کامل توافقنامه ژنو برای حل و فصل بحران سوریه و پایان خونریزیها در این کشور شده است.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه، به تازگی خواستار اجرای توافقنامه سی ام ماه ژوئن سال جاری ˈگروه اقدامˈ موسوم به توافقنامه ژنو برای حل مسایل سوریه شد.

در توافقنامه ژنو که در نشست روز سی ام ماه ژوئن ˈگروه اقدامˈ تایید شد، بر توقف خشونت ها در سوریه ،آغاز مذاکرات طرف های سوری و دسترسی مردم این کشور به کمک های انساندوستانه تاکید شده است.

کد خبر 197533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز