همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ضمن انتقاد از رویکردهای تحمیلی غرب با هدف تاثیر گذاشتن بر ساختارهای سیاسی و اجتماعی حاکم در کشورهای مختلف، اعلام کرد: تحمیل مدل غربی دموکراسی به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا سازنده نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، لاوروف روز شنبه گفت: تمایل ژئوپلتیک برای ترویج دموکراسی در همه جا به عنوان خط مشی همگانی پیشرفت بشریت به طور مطلق منطقی است، اما این دیدگاه که فقط مدل غربی دموکراسی باید غلبه داشته باشد، به طور کامل غیرسازنده است.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: بر این اساس مدل غربی دموکراسی را نمی توان در افغانستان به عنوان کشوری با سنت های دیرینه چندین قرنی پیاده کرد.

وی یاداور شد: بدیهی است که این نکته در مورد عراق، ایران و مصر نیز صدق می کند.

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از تهاجم غرب به کشورهای مستقلی مانند عراق، افغانستان و لیبی تاکید کرد: مسائل در افغانستان و عراق حل نشده، وضع در لیبی بغرنج است و دولت طرابلس قادر به کنترل اوضاع در سراسر خاک این کشور نیست.

لاوروف گفت: قابل درک است که اصول بنیادی همچون انتخابات آزاد و اقتصاد بازار به درجات مختلف اساس رشد موفق هر کشوری را تشکیل می دهند، اما تلقین مفاهیم مورد قبول همگانی در غرب و تجویز آن برای کشورهای دیگر مهلک خواهد بود.

وی ادامه داد: تحمیل مدل غربی دموکراسی می تواند نتیجه عکس به بار آورد.

روسیه از ابتدای آغاز انقلاب های مردمی (بیداری اسلامی) در کشورهای عربی شمال آفریقا و خاورمیانه با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی آنها به شدت مخالف بوده و مقام های ارشد روس بارها از ناتو به عنوان ابزار نظامی آمریکا در معادلات بین المللی به دلیل مداخله نظامی در کشورهای مستقل انتقاد کرده اند.

کد خبر 201664
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز