همشهری آنلاین: شبکه‌های تلویزیونی العالم و پرس تی وی در خبری فوری به نقل از وزارت امور خارجه روسیه اعلام کردند مخالفان مسلح در سوریه در نزدیک حلب از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

روسیه

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه اعلام کرد در نتیجه اصابت موشک حاوی مواد شیمیایی گروه‌های مسلح به حلب هجده تن کشته و هشتاد و شش تن زخمی شده‌اند.

حدود یک ماه قبل رسانه‌ها با انتشار اسنادی از تلاش قطر برای رساندن سلاح شیمیایی به دست عناصر مسلح خبر دادند.

بر اساس این اسناد که در رسانه‌ها منتشر شده بود، قطر پیشنهادی مبنی بر انتقال سلاح شیمیایی از لیبی به حمص برای تروریست های در حال جنگ با سوریه ارائه داده است. هدف از این اقدام استفاده از سلاح شیمیایی در مناطقی است که تروریست‌ها برآن سیطره دارند، تا پس از نسبت دادن این حملات به ارتش سوریه، زمینه برای دخالت نظامی خارجی فراهم شود.

یکی از نامه‌های فاش شده از سایت شرکت امنیتی "بریتان دیبنسل" انگلیس نشان می‌دهد که این شرکت از سوی قطر پیشنهادی دریافت کرده که طبق آن، می بایست علاوه بر انتقال سلاح شیمیایی از لیبی به حمص، از چند اوکراینی برای صحبت در برابر دوربین و تظاهر به گرفتار شدن در دام عناصر مسلح استفاده کنند.

تاریخ این نامه مربوط به روز بیست و چهارم دسامبر گذشته، یعنی همان روزی است که رسانه‌ها برای اولین بار ادعای استفاه ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در حمص را مطرح کردند.

متن نامه بدین شرح است: "ما درباره سوریه یک پیشنهاد جدید دریافت کرده‌ایم. قطری ها معامله خوبی را پیشنهاد داده و تاکید می‌کنند که این ایده مورد تایید آمریکاست. طبق این پیشنهاد ما باید سلاح شیمیایی و بمب‌های گازی ساخت روسیه را که دولت سوریه احتمالا مشابه آن را دارد، از لیبی به حمص منتقل کنیم.

علاوه بر این آنها خواسته‌اند از چند اوکراینی که به زبان روسی سخن می گویند، برای اعتراف در برابر دوربین استفاده کنیم. هرچند من تصور نمی‌کنم ایده خوبی باشد، اما پول خوبی می‌دهند. نظر شما چیست؟"

ناظران تجهیز گروه های تابع القاعده در سوریه به سلاح شیمیایی از سوی برخی کشورهای منطقه را بعید نمی‌دانند، زیرا از این طریق می‌توانند با متهم کردن دولت سوریه، زمینه ساز دخالت خارجی در این کشور شوند.

العالم : مقامات سوری درحال پیگیری سلاح شیمیایی هستند

مقامات سوریه ضمن متهم کردن ترکیه و قطر در خصوص حادثه اصابت گلوله حاوی مواد شیمیایی به منطقه ای در حلب، در حال پیگیری موضوع هستند. حسین مرتضی خبرنگار شبکه العالم در دمشق در گفتگویی درباره جزئیات مربوط به استفاده مخالفان مسلح از سلاح شیمیایی در حلب و طرف هایی که در این ماجرا دست داشته اند گفت: شاید بتوان گفت این مسئله برجسته ترین و بارزترین مسئله ای است که در دو سال گذشته اتفاق می‌افتد.

عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه در سخنانی مطبوعاتی به این حادثه خطرناک اشاره کرد و افزود برخی گروه های مسلح از موشک حاوی گازهای سمی خطرناک استفاده کرده اند که بر اثر آن تاکنون بیش از سی شهروند سوری شهید و زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

وی افزود: وزیر اطلاع رسانی سوریه قطر و ترکیه را مسئول این حادثه خطرناک دانسته است و به صراحت به رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اشاره کرده است. علاوه بر این سوریه معتقد است این حادثه پس از آن اتفاق می افتد که فرانسه تصمیم گرفته است سلاح پیشرفته و کشنده در اختیار مخالفان مسلح سوریه قرار دهد.

مرتضی ادامه داد: گلوله حاوی گاز سمی که امروز شلیک شد پس از برخورد با زمین نوعی دود تولید می‌کند و ویرانی هایی به بار می‌آورد و پس از آن بویی از آن در منطقه اصابت منتشر می‌شود که در صورت استنشاق باعث می شود فرد یا به کما برود یا این که فورا جان خود را از دست بدهد. هم اکنون نشست هایی در این خصوص در حال برگزاری است.

کد خبر 205844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز