مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

پنجمین جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری که از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در هفته ابتدایی دی‌ماه برگزار شد با استقبال گسترده محققان از کشورهای مختلف دنیا روبه‌رو شد و درنهایت 50 اثر از کشورهای مختلف دنیا به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند.

 این مرکز برای بهره‌گیری از تجارب علمی کشورهای دیگر و همچنین تأکید بر اداره شهر تهران مبتنی بر دانش، به تبادل اطلاعات علمی و پژوهشی با برگزیدگان جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری می‌پردازد. معاون علم و فناوری مرکز مطالعات شهر تهران در این‌باره اعتقاد دارد که جشنواره امسال تمرینی برای قوی‌تر شدن جشنواره سال آینده است زیرا یک سال زمان برای ارسال آثار در حوزه پژوهش در مدیریت شهری داریم. پیشنهاد مرکز برای شعار سال آینده جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری «آینده پژوهی برای فردایی بهتر» است.

سیدمحمد مجابی تأکید می‌کند که برای مدیریت بهتر شهر باید پژوهش‌ و مطالعات علمی صورت بگیرد. وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین موارد در فعالیت‌های اجرایی شهر تهران علم‌محور و آینده‌نگر‌بودن پروژه‌ها بوده است، می‌گوید: با توجه به ابلاغ شهردار تهران در چند سال گذشته، پروژه‌ها و فعالیت‌ها براساس منشور علمی شهرداری تهران پیش می‌روند و منشور علمی شهرداری تهران مبتنی بر اجرای تمامی فعالیت‌ها با توجه به دستاوردهای علمی و پژوهشی است که سعی دارد اداره شهر بر دانش و علم مبتنی باشد. همچنین به گفته مجابی برگزاری این جشنواره و مشارکت پژوهشگران و نخبگان می‌تواند تأثیر بسیاری در بالابردن کیفیت زندگی در شهر تهران داشته باشد. این توجه در واقع اهمیت دادن به آیندگان است زیرا موجب کاهش آسیب‌ها به کره زمین می‌شود. وی معتقد است که پژوهش، خلاقیت و نوآوری از مهم‌ترین نیازهای هرجامعه برای رسیدن به پیشرفت و توسعه است. سرمایه‌گذاری در این بخش عامل اساسی و محور پیشرفت محسوب می‌شود و در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه از شاخصه‌های اصلی توسعه‌یافتگی است. وی مشارکت سازمان اسکان بشر ملل متحد را از محوری‌ترین بحث‌های جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در سال آینده عنوان کرده و می‌افزاید: در این راستا شعار جشنواره سال آینده نخستین بحثی است که باید در شورای سیاستگذاری جشنواره تصویب شود. مجابی یکی از بحث‌های مورد توجه شهرداری تهران را مدیریت یکپارچه شهری دانسته و می‌گوید: برای رسیدن به این هدف تلاش خواهیم کرد. علم‌محور‌بودن و اتکا به پژوهش، پیشروی به سوی این هدف را آسان می‌کند.

مدیران شهری باید نسبت به نیازهای مردم آگاهی داشته باشند

شهردار شهر نوان اسپانیا که پژوهشی با عنوان «بهره‌وری انرژی» در پنجمین جشنواره ملی و نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری ارائه کرده، درباره این جشنواره می‌گوید: برگزاری این جشنواره باعث برطرف شدن موانع موجود در زندگی مردم می‌شود، بر این اساس مدیران شهری باید نسبت به نیازهای مردم آگاهی بیشتری پیدا کنند. اسکار آریز کرون با اشاره به طرح پژوهشی خود که درباره بهره‌وری انرژی است، اظهار می‌کند: یکی از موارد مهمی که در جهان امروز تأثیر بسیار زیادی بر پیشرفت کشورها و شهرها دارد تأمین انرژی مورد نیاز است. در حال حاضر مهم‌ترین منابع تأمین انرژی که حدود 90درصد انرژی مورد نیاز جهان را تأمین می‌کنند منابع انرژی فسیلی هستند. وی می‌افزاید: اکنون بیش از 80درصد انرژی اسپانیا به‌خصوص شهر نوان از انرژی‌های پاک و خورشیدی است. در حال حاضر در تمامی ساختمان‌های شهری که من در آن زندگی می‌کنم از انرژی پاک استفاده می‌شود.

آریزکرون با بیان اینکه افزایش جمعیت، تقاضا برای انرژی را بیشتر و ضروری‌تر کرده است، می‌گوید: از سوی دیگر امروزه بحث انرژی در زندگی مردم شهرنشین از اهمیت خاصی برخوردار است. در نتیجه باید به فکر پژوهش‌های مدونی در این زمینه بود تا بتوانیم انرژی بیشتری را ذخیره و از منابع جدیدی استفاده کنیم. در نتیجه لزوم استفاده از انرژهایی مانند انرژی‌های نو در شهرها بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

شهرها باید به سمت پژوهش‌محور‌بودن حرکت کنند

یان کورا هنگ، پژوهشگر کشور کامبوج نیز که درباره برنامه توسعه شهری- انسانی مقاله‌ای ارائه داده، می‌گوید: باید شهرها به سمت پژوهش در مدیریت شهری حرکت کنند زیرا اکنون دنیا به سرعت به سمت شهرنشینی حرکت می‌کند، بر این اساس پژوهش یکی از ارکان اصلی این توسعه به شمار می‌رود. کوراهنگ می‌افزاید: اکنون فعالیتی که توسط یک شرکت در کامبوج انجام می‌شود و پایه تحقیق ارائه شده در این جشنواره است تولید درآمد از پسماند توسط زاغه‌نشینان و افراد کم‌درآمد جامعه است. با استفاده از این روش می‌توان هم برای افراد فقیر در کشور درآمد ایجاد کرد و هم به بحث بهداشت پرداخت.

توسعه شهری در گرو توسعه انسانی است

دیوید کاماو کورا پژوهشگری از کشور کنیا که در بخش بین‌الملل جشنواره پژوهش نوآوری در مدیریت شهری مقاله‌ای با عنوان سرویس بهداشتی (Ikotoilet) ارائه کرده است، می‌گوید: بهداشت یکی از چالش‌های اصلی شهری است که در آن زندگی می‌کند زیرا اکثر افراد ساکن در این شهر از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند که به بهداشت اهمیت نمی‌دهند. البته برخی از مناطق نیز توسعه‌یافته هستند و آب شرب و ساختمان‌سازی‌ خوب دارند.

کاماو کورا با تأکید بر دستاوردهای پنجمین جشنواره ملی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در تبادل دانش میان کشورها می‌افزاید: توسعه شهری در گرو توسعه انسانی است و درصورت مشارکت مردم می‌توان نسبت به تحقق بخشیدن برنامه‌ریزی‌های شهری امید داشت که این ارکان مدیریت شهری کارآمد است.

تحسین تجربیات تهران در مدیریت یکپارچه شهری

حاجی یعقوب، پژوهشگر مالزیایی یکی دیگر از برگزیدگان جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری است که پژوهشی با عنوان «پروژه مشارکت Rs3» ارائه کرده است. او درخصوص مدیریت یکپارچه شهری و تحقق آن می‌گوید: متأسفانه تاکنون در زمینه مدیریت یکپارچه شهری در کشور مالزی نیز فعالیت چندانی انجام نشده است اما مسلما رسیدن به این بحث می‌تواند کمک‌های بسیار زیادی به حل مشکلات شهرها بکند.

وی با بیان اینکه تهران در چند سال گذشته فعالیت‌های بسیاری در زمینه مدیریت یکپارچه شهری داشته که قابل تحسین است، می‌افزاید: خوشحال می‌شویم که قوانین و تجربه‌های صورت‌گرفته درباره مدیریت یکپارچه شهری در تهران را مطالعه کنیم و از این تجربیات بهره بگیریم.

کد خبر 196567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز