گروه شهری: یک فوریت ممنوعیت احداث ابنیه در عرصه بوستان‌ها و فضاهای سبز شهری به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

شورای شهر

به گزارش همشهری، با وجود دو بخشنامه که طی سال‌های 86تا 91از سوی شهرداری تهران به‌منظور ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز غیرقانونی در عرصه بوستان‌ها و فضای سبز شهری ابلاغ شده بود، اعضای شورای شهر این دو بخشنامه را کافی ندانستند و به‌دلیل اهمیت موضوع اقدام به تصویب یک طرح فوریت‌دار در این‌باره کردند.

دراین باره ابتدا خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران که مسئولیت یک تیم بازرسی برای رسیدگی به وضعیت ساخت‌وساز و تصرف‌های غیرمجاز در معابر، پیاده‌راه‌ها و فضاهای سبز‌ را برعهده دارد، تأکید کرد: جلوی تخلف باید از همان ابتدا گرفته شود تا بعد مجبور نباشیم با هزار دردسر و گرفتاری و هزینه‌های اجتماعی و مالی به‌دنبال رفع آن باشیم. وی همچنین از شهرداری تهران خواست تا در اجرای قانون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای نداشته باشد و به‌شدت دنبال اجرای قانون باشد.

وی با اعلام اینکه تخریب باغات و پارک‌ها به‌دست کسانی که آن را ایجاد می‌کنند، رخ نمی‌دهد، گفت: بنابراین روی صحبت ما در ساخت‌وسازهای غیرمجاز در فضاهای سبز شهری سازمان پارک‌ها و فضای سبز نیست اما معتقدیم شهرداری‌های مناطق باید با حساسیت و جدیت بیشتری بر این موضوع نظارت داشته باشند تا مثلا با قطع درخت به بهانه ساخت شهربازی شاهد نصب امکانات غیراستاندارد و ناامن نباشیم یا مجوز ساخت به نام نمازخانه گرفته شود اما به ساندویچ فروشی تبدیل شود.

عباس شیبانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز که به صراحت لهجه مشهور است، گفت: من بررسی کردم مامورانی که باید مانع تخلف ساخت‌وساز در فضای سبز پارک‌ها باشند در قبال دریافت مبالغی نسبت به تخلفات چشم‌پوشی می‌کنند.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورا نیز از شهرداری خواست تا آنها نیز ضوابط و استانداردهای مورد نیاز برای مقابله با ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز در فضاهای سبز شهری را پیشنهاد دهند تا این طرح تکمیل شود. وی همچنان بر لزوم حضور نماینده‌ای از سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌منظور رسیدگی به پارک پردیسان تأکید کرد و گفت: این پارک به لحاظ زیست‌محیطی، آموزشی، پژوهشی و تفریحی بسیار ارزشمند است و شورای شهر باید برای حفاظت آن اقدام کند.

در پاسخ به این اظهارات مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت که از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دعوت کرده تا در جلسه هفته آینده شورای اسلامی شهر تهران شرکت کند و به ابهامات و نگرانی‌های اعضای شورای شهر درباره پارک پردیسان پاسخ دهد. سخنگوی شورای شهر نیز تأکید کرد: اعضای شورا به‌شدت و با حساسیت بسیار پیگیر وضعیت پارک پردیسان هستند و هرگز اجازه ساخت‌وساز در این پارک را نخواهند داد.

محمد تقوی، معاون امور حقوقی شهردار تهران هم با قرار گرفتن پشت تریبون شورای شهر اظهار کرد: اینکه نمازخانه‌ای در بوستان به محل کسب تبدیل شود اشتباه است و ما نیز معتقدیم به‌شدت باید با آن برخورد کرد همانطور که اخیرا یک ساختمان عظیم در پارک ملت که با آهن 24بالا رفته بود ساعت پنج صبح تخریب شد و همزمان به اطلاع آقای قالیباف رسید. وی ادامه داد: در مورد نماز‌خانه یا سایر تخلفاتی از این دست نیز به ما کمک کنید؛ مثلا از تیم بازرسی شورا تقاضا داریم تا آدرس دقیق و لیست تخلفات را به ما ارائه کنند تا جلویش را بگیریم.

به گفته معاون حقوقی شهرداری تهران در کنار گروه‌های بازرسی با آرم و ماشین ویژه به‌منظور برخورد با صنوف مزاحم یک گروه دیگر به نیابت از مقام قضایی برای برخورد با بنای احداث‌شده غیرمجاز تشکیل شده است. بنا براین گزارش، دیروز طرح حمایت از تولید‌کنندگان کالاها و خدمات داخلی برای استفاده از ابزارهای تبلیغات محیط شهری تهران نیز در شورای شهر مطرح شد که به‌دلیل به درازا کشیدن مباحث مطروحه قرار شد در جلسه روز یکشنبه شورای شهر ادامه این طرح به بررسی گذاشته شود.

کد خبر 183542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز