گروه شهری: جشنواره زنان و تولید ملی روز گذشته با حضور سید محمد هادی ایازی سخنگوی شهردارتهران در محل بوستان گفتگو افتتاح شد.

ایازی

این در حالی است که نشست خبری حاشیه این مراسم، اخبار گوناگونی درباره موضوعاتی چون آینده بوستان پردیسان، وضعیت توسعه مترو در پایتخت، دستاوردهای شهرداری در ششمین مجمع شهری جهان و برنامه‌های مدیریت شهری برای هفته دفاع مقدس را در بر می‌گرفت.

ایازی در ابتدای نشست خبری با اشاره به اینکه مقوله سرپرستی خانوارها توسط زنان از روند رو به رشدی برخوردار است خواستار آن شد تا دستگاه‌های متولی به‌طور جدی به مسئولیت‌های خود در این حوزه عمل کنند تا از شکل‌گیری برخی آسیب‌های اجتماعی مرتبط با آن جلوگیری شود. به گفته ایازی ، شهرداری تهران سعی کرده است برای آن دسته از زنانی که به‌دلیل از دست دادن یا از کار افتادگی شوهر‌انشان مجبور به تأمین درآمد خانواده هستند خدماتی را ارائه دهد.

وی در توضیح این اقدامات گفت: نخستین اقدام راه‌اندازی دفاتر مشاوره در سرای محلات 374گانه بود که به زنان سرپرست خانوار راهنمایی‌های لازم را برای انتخاب یک شغل مناسب ارائه می‌دهد. علاوه براین، 200خانه کارآفرین و مراکز مهارت‌آموزی کوثر نیز کار حرفه آموزی و توانمند‌سازی‌ زنان سرپرست خانوار را برعهده داشته‌اند. سخنگوی شهردار تهران افزود: 16هزار خانواده تحت پوشش شهرداری تهران قرار دارند که از این میان شش هزار نفر با مشورت و آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند خودشان هم‌اکنون کارگاه تولیدی برپا کرده‌اند و زندگی‌شان را اداره می‌کنند.

وی اظهار داشت: به همین مناسبت در جشنواره زنان و تولید ملی نمونه‌هایی از تولیدات زنان سرپرست خانوار اعم از مانتو، سیسمونی نوزاد، لباس‌های بیمارستانی، صنایع‌دستی، زیور‌آلات، لباس عروس، وسایل آشپزخانه، پوشاک مدارس، عروسک، کیف وکفش چرم، قطعات الکتریکی مونتاژ‌شده، لباس‌های مردانه، انواع سبزی‌های پاک شده و غیره عرضه خواهد شد.

ایازی اظهار داشت: برخی تولیدات از سوی زنان سرپرست خانوار از چنان کیفیتی برخوردار است که حتی درسطح نمایشگاه‌های بین‌المللی عرضه می‌شود ضمن اینکه برخی لباس‌های زنانه عرضه شده در این نمایشگاه از تخفیف‌های 25تا 50درصدی نیز برخوردارند. در این جشنواره که تا 30شهریور درمحل بوستان گفتگو بر پا خواهد بود زنان سرپرست خانوار تولیدات خود را در زمینه‌های مختلف عرضه خواهند کرد.

وضعیت نگهداری پارک پردیسان نابسامان است

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سؤالی درباره موضع شهرداری تهران در برابر فروش پارک پردیسان گفت: نظر شهرداری تهران این است که اگر سازمان حفاظت محیط‌زیست تمایل به فروش این پارک دارد به جای اینکه به بخش خصوصی بفروشد و در آنجا هتل‌سازی‌ صورت گیرد به شهرداری بفروشد تا از این محوطه 275هکتاری برای توسعه فضای سبز شهری استفاده شود.

وی خطاب به مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: انتظار ما این است که از این پارک به‌خوبی نگهداری شود و با تبدیل آن به پارک اکولوژیک برخوردار از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری شرایط لازم برای بهره‌مندی شهروندان از این فضای اکولوژیک را فراهم سازند. این درحالی است که به گفته ایازی اگر از بالای برج میلاد به مجموعه پارک پردیسان نگاه کنیم متوجه وضعیت نابسامان نگهداری آن خواهیم شد.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه شهر در زمان بر‌پایی اجلاس سران بسیار تمیز بود چرا این پاکیزکی بعد از اجلاس تداوم ندارد؟ گفت: مدیریت شهر همان است و دغدغه‌ها نیز همان اما توجه داشته باشید که وقتی تهران خلوت باشد ترافیک و آلودگی هوا کمتر شده ، زیبایی‌های شهر نمود بیشتری پیدا می‌کند. مثلا در مورد زباله‌ها در شرایط عادی روزانه بیش از هفت هزارتن در شهر تهران زباله جمع می‌شود اما در ایام اجلاس سران این حجم زباله به حدود شش هزار تن رسیده بود. ایازی در عین حال از مردم خواست تا به مدیریت شهری در آراستگی شهر کمک کرده و از ریختن زباله در معابر عمومی خودداری کنند.

دولت مانع فشار بیشتر برمردم شود

بنا بر این گزارش دیروز سخنگوی شهرداری تهران از دولت خواست باتوجه به گذشت 6‌ماه از سال یارانه بلیت مترو را پرداخت کند و نگذارد از این ناحیه به مردم فشار وارد شود. وی همچنین گفت: دولت در حوزه توسعه عمران نیز به تعهدات خود در قبال مترو عمل نکرده است. وی ادامه داد: امسال 19کیلومتر توسعه مترو داریم اما درصورت کمک دولت این امکان وجود دارد که سالانه تا 30کیلومتر توسعه مترو داشته باشیم و ظرفیت جابه‌جایی مسافران را نیز از 2.5به هفت میلیون نفر در روز افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: روزانه2.5میلیون نفر توسط مترو در سطح تهران جابه جا می‌شوند که چنانچه مترو توسعه یابد این میزان به سه تا چهار میلیون نفر افزایش می‌یابد که این مهم با کمک دولت انجام می‌شود.قضیه احتمال جدایی ری از تهران از دیگر سؤالات مطروحه از سوی خبرنگاران با سخنگوی شهرداری تهران بود.

وی در این‌باره گفت: گرچه موضوع جدایی ری از تهران از نظر حقوقی قابل بررسی است اما درعین حال دغدغه مشترک نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر نیز هست به همین دلیل بعد از اعلام دولت مبنی بر جدایی ری ازتهران این مسئله در جلسه مشترکی با حضور نمایندگان دولت، مجلس ، شورای شهر و شهرداری تهران مطرح شد و معایب و محاسن این طرح مورد بررسی قرار گرفت و قرار است با تشکیل کارگروهی گزارش این بررسی‌ها به مجمع نمایندگان تهران در مجلس ارسال شود تا اگر به نفع مردم شهر ری است که این امر انجام ‌شود و اگر نه مجلس مانع از جدایی ری از تهران خواهد شد.

یکی از خبرنگاران از وجود برخی نگرانی‌ها بابت امنیت ایستگاه‌های مترو به‌دلیل وجود قنات‌های زیر‌زمینی به‌ویژه در تجریش سؤال کرد که ایازی تأکید کرد: خوشبختانه ما مشکل حادی در این‌باره نداریم و تمام مسائل ایمنی در این‌باره رعایت شده است.

دستاورد شهرداری در ا‌جلاس اسکان بشر

سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از نشست خبری خود با دست‌اندر‌کاران رسانه‌های گروهی درباره رونمایی از اطلس خلیج‌فارس و دستاوردهای اخیر شهرداری تهران در اجلاس اسکان بشر که در شهر ناپل ایتالیا برگزار شده بود گفت: سالی یک‌بار مجمع شهرهای جهان اجلاسی را برگزار می‌کند که امسال ششمین دوره این مجمع تشکیل شد و از آقای محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز دعوت شد تا دراین اجلاس همراه با شهرداران دیگر کلانشهرهای دنیا شرکت کند.

وی ادامه داد: در این مجمع که وابسته به سازمان ملل متحد و اجلاس اسکان بشر است 9هزار نفر شرکت داشتند و دستاوردهای با‌ارزشی نصیب شهرداری تهران شد. نخست اینکه مرکز آموزش در غرب آسیا، تهران شناخته شد ، دوم اینکه کار تهیه اطلس خلیج‌فارس و خاورمیانه بر عهده شهرداری تهران گذاشته شد که نکته با ارزش آن نامیده شدن این اطلس به نام خلیج‌فارس است که متأسفانه اخیرا توسط یونسکو نام فارس از روی خلیج برداشته شده بود. از دیگر دستاوردهای این اجلاس تجلیل از شهرداری تهران به واسطه اقداماتش در حوزه مدیریت شهری بود و کتابچه‌ای هم درموضوع مدیریت شهری تهران توسط آنها منتشر و رونمایی شد.

دوم مهرماه روز افتتاح باغ موزه دفاع‌مقدس

ایازی در ادامه نشست دیروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به فرا‌رسیدن هفته دفاع‌مقدس به برنامه‌های مختلفی که ازسوی شهرداری تهران به همین مناسبت تدارک دیده شده اشاره کرد و گفت: از 31شهریور هفته دفاع‌مقدس آغاز می‌شود که در این هفته مهم‌ترین کار شهرداری افتتاح باغ موزه دفاع‌مقدس است که دوم مهرماه انجام خواهد شد.

ایازی افزود: 22نمایشگاه نیز با همکاری سپاه و بسیج در شهر تهران برگزار و در نواحی 123گانه برنامه‌های مختلف و هویت بخشی سیمای بصری شهر و یادواره شهدای محلات انجام می‌شود. همچنین 10مراسم خاطره دفاع‌مقدس ، تور دفاع‌مقدس در تهران ، نمایشگاه عکس دفاع‌مقدس در 22مکان ، مهمانی لاله‌ها و غبار‌روبی مزار شهدا برگزار شده و در ادامه از کتاب دفاع‌مقدس نیز رونمایی خواهد شد.

وی گفت: از 28شهریور تا هفت مهر به‌عنوان دهه کرامت نامگذاری شده (ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)) که به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی در مناطق 22گانه برگزار و همچنین ایستگاه‌های فرهنگی نیز در ایستگاه‌های مترو برگزار خواهد شد و جشن کرامت در 220مسجد و اجرای طرح گوهر رحمت در 123مدرسه از دیگر برنامه‌هاست.

کد خبر 184258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز