گروه شهری: محمد باقر قالیباف شهردار تهران دیروز در جلسه غیرعلنی شورای شهر خطاب به نمایندگان مردم در این شورا از ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خبر داد که در آن ضمن یادآوری وظایف قانونی دولت در قبال توسعه و تجهیز مترو و ناوگان اتوبوسرانی به شرح تمامی بی‌مهری‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی دراین باره پرداخته است.

شورای شهر

به گزارش همشهری، حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر نیز ضمن اظهار تعجب از اینکه دولت به تعهدات خود در قبال مترو و اتوبوسرانی بی‌اعتنا مانده است، از مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران خواست تا ایشان نیز نامه مشابهی به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور بنگارد.

بنابراین گزارش دیروز همچنین قالیباف که طبق روال معمول در جلسات روز یکشنبه شورای شهر شرکت دارد با اشاره به شروع سال تحصیلی و افزایش تردد در نیمه‌دوم سال گفت: شهرداری تهران برای تجهیز ناوگان حمل‌ونقل ریلی و اتوبوسرانی مجبور شده است صدرصد بودجه نگهداری حمل و نقل را در نیمه اول سال هزینه کند، این درحالی است که دولت یک ریال از سهم یارانه مترو و اتوبوسرانی را در سال جاری نپرداخته است. وی با اشاره به تصویب قانون در مجلس و اختصاص درآمد حاصل از دریافت جرایم رانندگی و عوارض سوخت گفت: متحیرم چطور سهم عوارض سوخت و جریمه‌های سایر شهرهای کشور پرداخت شده اما سهم شهر تهران بعد از گذشت دو سال محقق نشده است.

قالیباف با اشاره به اینکه سال گذشته نیز کمتر از 50 درصد سهم یارانه مترو و اتوبوسرانی از سوی دولت پرداخت شد، گفت: نمی‌دانم شهرداری تهران و مردم چه گناهی مرتکب شده‌اند که نباید از درآمدهایی که برای اداره شهرشان تصویب شده بهره‌مند شوند.
در جلسه روز گذشته شورای شهر، شهردار تهران از فرسودگی قطارهای مترو سخن گفت و افزود: 13سال از عمر قطارها می‌گذرد و اگر فردا یک قطار خراب شود حداقل دو ساعت برای تعمیر آن وقت نیاز داریم که این خود عواقب امنیتی و اجتماعی بسیاری به دنبال دارد. این درحالی است که بانک مرکزی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به ما ارز با نرخ 1226 تومان نمی‌دهد به همین دلیل ناچار شدیم در سال‌جاری620 میلیون یورو واگن خریداری کنیم که 100درصد پول آن را خودمان بدون کمک دولت پرداخت کرده‌ایم.

واکنش تند شورای شهر به طرح جدایی شهرری از تهران

دیروز خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران پس از پایان جلسه غیرعلنی شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از این جلسه پرداخت که یکی از مهم‌ترین محورهای آن اختصاص به واکنش‌های اعتراض‌آمیز اعضای شورای شهر به قضیه جدایی ری از شهر تهران داشت و اینکه چرا عجولانه بدون اینکه هیچ مشورتی با نمایندگان مردم در شورای شهر صورت گیرد، وارد عملیات اجرایی این طرح شده‌اند.

در این باره خسرو دانشجو ضمن گلایه از اینکه چرا تا‌کنون مجلس شورای اسلامی در موضوع جدایی ری از تهران فعالانه عمل نکرده است، گفت: باید در یک جلسه مشورتی با حضور فرماندار، ‌استاندار یا نماینده آنان با اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس بنشینیم و در یک فضای کارشناسی و به‌دور از مباحث سیاسی ضعف‌های این طرح را بررسی کنیم و در نهایت به تصمیم خداپسندانه و قابل دفاعی در این‌باره برسیم.

سخنگوی شورای شهر اظهار داشت: گفته می‌شود جدایی ری از تهران مصوبه‌ای قانونی دارد که مربوط به 26سال قبل است؛ باید پاسخ داد که مصوبات اجرایی نشده زیادی داریم مثل تحقق مدیریت واحد شهری که براساس آن دولت باید بخش‌هایی از مسئولیت‌های خود را به شهرداری‌های کشور واگذار می‌کرد و هرسال نیز در برنامه‌های توسعه لحاظ می‌شد اما محقق نشد یا عملی نشدن مصوبه هیأت دولت در ارتباط با شکل‌گیری مدیریت کلانشهر تهران و تغییر الگو و مدل آن، بنابراین اگر آقایان به این مصوبه استناد می‌کنند باید بگویم که مجلس بارها تصمیم می‌گیرد و تغییر می‌دهد اگر قرار بود که قانون وضع شود و تغییر نکند اصلا وجود مجلس و شورای شهر چه لزومی داشت.

از نظر خسرو دانشجو اساسا قانونگذاری امری مقطعی نیست بلکه دائما در جریان است ضمن اینکه اگر این قانون 26سال است که اجرایی نشده، یعنی پخته نبوده یا ایراداتی داشته که اجرا نشده است.وی در بخش دیگری از اظهارات خود خطاب به خبرنگاران گفت: شهر تهران محل استقرار دانشگاه‌های برتر کشور است.

ده‌ها کارشناس و استاد و دانشمند خبره در این دانشگاه‌ها به تدریس شهرسازی، ‌معماری و علوم اجتماعی مشغولند، من استعلام کرده و متوجه شده‌ام از هیچ‌یک از این متخصصان در طرح جدایی ری از تهران مشاوره گرفته نشده است و همه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و روی این طرح حرف دارند. سخنگوی شورای شهر تهران از مسئولان اجرایی خواست تا لجبازی نکنند و طرح جدایی ری از تهران را به بررسی‌های کارشناسی و نشست‌های مشورتی و مشترک با شورای شهر و سایر متخصصان این حوزه بسپارند زیرا در این بحث این استدلال که چون مصوبه مجلس است باید اجرایی شود پذیرفته شده نیست چرا که اتفاق بزرگی در تهران در حال وقوع است و بدون اطلاع ما که در حال حاضر نمایندگان مردم ری نیز هستیم نباید عمل کرد.

دانشجو در این‌باره به ذکر چند مثال پرداخت و گفت: به‌عنوان مثال در حوزه خدمات شهری درصورت جدایی ری از تهران خدمات شهری ری در حوزه زباله و بازیافت و دفن اموات در بهشت زهرا(س) و استفاده مردم ری از وسایل حمل‌ونقل عمومی تهران چگونه خواهد بود؟ یا در مورد بودجه 400میلیارد تومانی در سال‌جاری به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران که به تمامی این شهر خدمات می‌دهد، آیا این هزینه‌ها و امکانات به آن تکه جدا شده نیز خدمت‌رسانی می‌کنند یا نه؟ اگر قرار است خدمات بدهد سهم یارانه اختصاص یافته به آن را چه کسی قرار است پرداخت کند شهرداری تهران یا ری؟

در مورد مترو نیز چون مردم تهران هزینه آن را پرداخت می‌کنند آیا باید به ری نیز خدمات ارائه شود یا آنها نیز بخشی از این سهم را پرداخت می‌کنند؟ در حوزه تاکسیرانی، فضای سبز، زیرساخت‌های شهری و موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز باید دقت کافی شود که ما نمی‌دانیم آیا دراین طرح به این مسائل پرداخته شده یا خیر؟وی در عین حال تأکید کرد که تا‌کنون شورای شهر در این زمینه رویه‌ای دوستانه را در پیش گرفته زیرا معتقدیم بخش اعظم موفقیت‌های شورای شهر اتخاذ همین روش‌های دوستانه بوده و اینکه هرگز با کسی دعوا نداشتیم اما اگر در فضای دوستانه نتوانیم به جمع‌بندی برسیم ظرفیت‌های دیگری را فعال می‌کنیم و دوستانمان در وزارت کشور نیز از ما گلایه نکنند که چرا در این‌باره اظهارنظر می‌کنیم.

وی خطاب به تمدن، استاندار تهران که گفته بود ظرف دو روز کار جدایی ری از تهران را عملی می‌کند، گفت:‌ کاری نکنید که بعدا از آن پشیمان شده مجبور شوید این طرح را با هزینه‌های بسیاری که بر شهر بار کرده‌اید باز پس بگیرید.
سخنگوی شورای شهر با طرح این سؤال که پاسخگویی و احترام به مردم باید در عمل اتفاق افتد یا فقط شعار است، گفت: ما از پشت‌کوه نیامده‌ایم، نماینده مردم هستیم. بیایید به جای اینکه دلایل کارشناسی جدایی ری از تهران را در کشوی میزتان نگهدارید درباره آن به ما توضیح دهید. تا‌کنون حتی یک جزوه دوصفحه‌ای یا یک گزارش یک‌صفحه‌ای به ما نداده‌اید و اصلا ما را به بازی نگرفته‌اید. دانشجو در پاسخ به خبرنگاری که گفت: طرح جدایی شمیران از تهران نیز عنوان شده است، گفت: هر دم از این باغ بری می‌رسد.

جدایی ری از تهران اصلا قابل اجرا نیست

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر قانون جدایی ری از تهران خوب بود چرا 25سال اجرا نشده؟ البته ما می‌دانیم این قانون در اجرا مشکل دارد و اصلا شدنی نیست. دبیر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز خواست تا همکاری‌های لازم را در این‌باره با شورای شهر تهران داشته باشند.

عضو هیأت رئیسه ‌شورای‌اسلامی شهر تهران در مصاحبه با همشهری از وجود شائبه‌هایی در این‌باره سخن گفت و افزود: من نمی‌دانم چه ضرورتی هست که این طرح الان اجرا شود؛گویی پشت پرده جریاناتی هست.دبیر گفت: من حتی شنیده‌ام که به‌دنبال جدایی شمیرانات از تهران نیز هستند ؛ من به‌عنوان نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات تا پای جان ایستاده‌ام، از کسی نمی‌ترسم و اعلام می‌کنم که نمی‌توانم حقیقت را نبینم و به مردم خیانت کنم، به همین دلیل به همراه چند نفردیگر از اعضای شورای شهر پای شکایت‌نامه‌ای را نیز علیه طرح جدایی ری از تهران امضا کرده‌ام و معتقدم به لحاظ قانونی و حقوقی در جایی که مردم ری، تهران و شمیرانات در شورای شهر نماینده دارند بدون رأی آنها نمی‌توان برای شهر ری‌ شهردار معرفی کرد.

کد خبر 184749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز