گروه سیاسی: در حالی که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطمینان داده است که از آنجا که اورانیوم ایران تحت نظارت این آژانس غنی می‌شود

و این بدان معنی است که ایران نمی‌تواند در حدی غنی سازی کند که در آن نگرانی‌هایی در رابطه با احتمال ساخت تسلیحات هسته‌ای پدید آید، یک معاون وزیرخارجه آمریکا باز هم اتهامات تکراری این کشور علیه تهران را تکرار کرده است.

سخنان نیکلاس برنز، واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را در پی داشته است؛ سید محمد علی حسینی در واکنش به اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا درباره تولید سوخت هسته‌ای تصریح کرد: اعلام مواضع غیر واقعی و تبلیغاتی از سوی مسئولان آمریکایی که با هدف تحریف افکار عمومی صورت می‌پذیرد، هیچ گونه ارتباطی با رویکردهای حقوقی و قانونی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مفاد معاهده NPT ندارد.

ساخت کارخانه غنی سازی

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در ریاض پایتخت عربستان گفت: تعریف‌های مختلفی از تولید در سطح و مقیاس صنعتی وجود دارد، اما ایران هنوز هم در مرحله آغاز ساخت کارخانه غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد.

محمد البرادعی افزود: قبل از اینکه این کشور راکتورهای هسته‌ای برای تولید نیرو داشته باشد که نیاز به غنی سازی است، بیم‌هایی که در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد نه تنها از تولید صنعتی سوخت بلکه از هدف پس پرده آن سرچشمه می‌گیرد.

درهای بسته

از سوی دیگر در شرایطی که ویلیام برنز سفیر آمریکا در مسکو تاکید کرد که کشورش از موضع روسیه در حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران حمایت می‌کند، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که این کشور آماده است مذاکرات با ایران را در مورد برنامه هسته‌‌ای صلح آمیز این کشور ادامه دهد.

میخاییل فرادکوف، نخست وزیر روسیه در پایان مذاکرات بین دولتی روسیه - پاکستان گفت: ما درها را برای ادامه مذاکرات و امکان اجرای برنامه صلح آمیز هسته‌‌ای توسط ایران نخواهیم بست.

توافق روسیه و رژیم صهیونیستی

دبیر شورای امنیت روسیه گفت که روسیه و رژیم صهیونیستی حل سیاسی مسایل اصلی خاورمیانه از جمله مسئله‌ هسته‌‌ای ایران را خواستارند.

به گزارش ایسنا خبرگزاری نووستی به نقل از ایگور ایوانف که با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گزارش داد: ما به طور مفصل مسئله برنامه هسته‌‌ای ایران، اوضاع عراق و دیگر مسایل را بررسی کردیم. ما به طور مشترک درک می‌کنیم که لازم است با تشریک مساعی به یافتن راه‌های حل سیاسی این مسایل پرداخت.

وی افزود: روش‌های دیگر ممکن است که عواقب غیر مطلوبی به همراه داشته باشد.

ایوانف خطاب به مقامات ایرانی بر لزوم اجرای حتمی تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد و ادامه داد: اما ما هیچ گاه امکان حل سیاسی را نخواهیم بست. درها باز هستند و ما مطمئن هستیم و می‌خواهیم امیدوار باشیم که مقامات ایرانی به نظر جامعه بین المللی گوش فرا داده و برای یافتن راه‌حل سیاسی مسئله‌ هسته‌‌ای ایران اقدام کنند.

کد خبر 19499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز