سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه سیاسی: مذاکرات امروز علی لاریجانی ، مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران و خاویر سولانا ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آنکارا در شرایطی انجام می‌شود که سولانا نسبت به نتیجه گفت‌وگو با لاریجانی ابراز خوش‌بینی کرده است.

خاویرسولانا در خبری که ایسنا آن‌ را منتشر کرده،  می‌گوید : صحبت‌های تلفنی‌اش با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران او را متقاعد کرده که موقعیت برای تضمین دیداری رو در رو به قدر کافی آماده شده است.  بنا به اعلام دفتر سولانا در بروکسل ، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بسیار بسیار امیدوارم که این نشست امکان ادامه‌ آنچه را مدتی قبل انجام می‌دادیم  بگشاید و قادر شویم  به مذاکرات رسمی وارد شویم. 
خوش‌بینی روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز پس از گفت وگو با خاویر سولانا، مسوول دیپلماسی اتحادیه اروپا ، بنیتا فررو والدنر، کمیسر روابط خارجی این‌اتحادیه و فرانک اشتاین مایر، همتای آلمانی خود دوشنبه‌شب در یک کنفرانس خبری درلوکزامبورگ که ایرنا خبر آن را منتشر کرد ، گفت: ما به حل و فصل مساله هسته‌ای ایران خوش‌بین هستیم .
غرب ایده خود را ارائه کند
در همین حال مسؤول پرونده هسته‌ای ایران گفت: به سولانا تاکید کرده‌ایم اگر غرب ایده‌ای برای اثبات عدم انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز دارد، می‌توانید مطرح کنید و ما ایده‌ شما را می‌شنویم.
علی لاریجانی دوشنبه شب پس از دیدار و گفت‌وگو با اولریک فدریشل، قائم مقام وزیرخارجه دانمارک افزود: آن چه ما از نقطه‌نظرات غرب می‌فهمیم مبتنی بر تأکیدشان بر عدم انحراف ایران به سمت سلاح هسته‌ای است که در این صورت این موضوع قابل حل شدن است، اما اگر چیز دیگری پشت این مساله باشد، بحث دیگری است.
مذاکرات محرمانه
اما به گفته منابع دیپلماتیک در اروپا ، مذاکرات فشرده و محرمانه‌ای بین ایران و اروپا جریان دارد که اگر این خبر صحت داشته باشد، نتیجه این تلاشها پس از مذاکرات لاریجانی و سولانا روشن خواهد شد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «نزاویسیمایا گازیه تا» روسیه ، مذاکرات امروز علی لاریجانی و خاویر سولانا ، اولین دیدار رسمی مقامات بلندپایه ایران و اروپا بعد از اعمال تحریمها بر ضد تهران است و این درحالی است که منابع دیپلماتیک در اروپا خبر داده‌اند تروئیکای اروپا ( انگلیس، فرانسه و آلمان) درحال انجام مذاکرات فشرده و محرمانه‌ای با مقامات ایرانی هستند.
کد خبر 20422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز