شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاویر سولانا رئیس سیاست‌گذاری خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا از آمریکا خواست با ایران تعامل کند.

به گزارش ایرنا سولانا روز جمعه 27 آوریل (7 اردیبهشت) خطاب به یک کنفرانس سالانه امنیتی ماوراء اقیانوس اطلس گفت: "آمریکا باید با ایران تعامل کند."

سولانا که هفته گذشته در ترکیه با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت و گو کرد، قرار است روز دوشنبه این هفته در واشنگتن با "کاندولیزا رایس" وزیر خارجه آمریکا ملاقات کند.

به‌گفته سولانا، خصومت واشنگتن با تهران تنها به تقویت " وضعیتی انجامیده است که در آن ایران کشوری محسوب می‌شود که نمی‌تواند برای انجام نوعی مذاکره سازماندهی شود."
سولانا مصرانه از رایس و دیگر مقامات آمریکا خواست لحن تند تهران را - که عمدتا متوجه اسرائیل است - فراموش کرده و مذاکره با ایران را برای به رسمیت شناختن اهمیت آن برای ثبات منطقه بررسی کنند.

وی همچنین از واشنگتن مصرانه خواست این موضوع را به رسمیت بشناسد که نمی‌توان ایران را به عنوان یک بازیگر کلیدی در تثبیت اوضاع متلاطم خاورمیانه نادیده گرفت.

وی گفت: "تلاش برای برقراری صلح معنادار و متوازن در خاورمیانه بدون کمک دولت ایران بسیار مشکل است."

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش مشابهی نوشت: "خاویر سولانا" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه از آمریکا خواست باب یک "کانال ارتباطی" با ایران را در مورد تمام موضوعات باز کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل ، سولانا پس از ملاقات هفته جاری خود با علی لاریجانی برای مذاکره درباره برنامه هسته‌ای تهران گفت: "به عقیده من، در این برهه از زمان، ارزش دارد که بتوان به فکر گشودن باب یک کانال ارتباطی بین آمریکا و ایران در مورد همه مسائل بود."
وی افزود: "باید دید که آمریکا تا چه حد حاضر به تعامل است."

سولانا و لاریجانی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته پیش مذاکراتی در آنکارا انجام دادند. این دیدار نخستین ملاقات رودرروی آنان از زمان اعمال دومین مجموعه از تحریم‌های محدود شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بود. [بیشتر]

سولانا که به نمایندگی از پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان در این مذاکرات حضور یافت روز جمعه مذاکرات انجام شده را "گفت و شنودهای سازنده" توصیف کرد.

وی اظهار داشت: "این مذاکرات از آن لحاظ که نوعی تحرک بالقوه بود، مذاکرات سازنده‌ای به شمار می‌رود ولی باید دید ما می‌توانیم از آن در نشست حدود ده روز بعد خود بهره برداری کنیم."

سولانا گفت :" من اصلا قصد آن را ندارم که بگویم مشکلات رفع شده است، موانع بسیار مهمی وجود دارد که ما باید بر آنها فایق آییم ولی باید از پشتکار لازم نیز برخوردار باشیم."

کد خبر 20622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز