یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

محمدنبی رودکی*: چهار سال پیش، اگرچه سرنگونی رژیم دیکتاتوری صدام‌حسین توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی موجبات شادی مردم عراق و بعضاً کشورهای همسایه را فراهم آورده بود اما

پیش‌بینی دولتمردان ایرانی که اشغالگری آمریکا را نقض غرض می‌دانستند، بر این محور بود که آمریکا در صورت ادامه اشغال عراق با مشکل مواجه خواهد شد و بایستی هرچه سریع‌تر نیروهای خود را از خاک این کشور بیرون بکشد.

آن زمان اگرچه در میان سردمداران آمریکا هیچ اعتقادی بر این نظر نبود اما در ادامه با گذشت زمان عاقلانی در هیأت حاکمه آمریکا پیدا شدند که بر خروج نیروهای متجاوز از باتلاق عراق تأکید کردند.

آنچه در روز 20 فروردین 1386 رخ داد حاصل عملکرد منطقی و شفاف ایران در چارچوب مقررات و قوانین بین‌المللی بود که حکایت از اراده سیاسی قوی ملت ما در پشتیبانی از حقوق مسلم خود داشت.

طبیعی است غرب و آمریکا هنوز با فشار و زورگویی و بی‌منطقی به دنبال سد نمودن پیشرفت ایران در زمینه فناوری هسته‌ای ایران هستند.

اما فعالیت ایران در چارچوب اساسنامه آژانس و همکاری با بازرسان آژانس (آنچنان که تا به حال بوده)، نصب دوربین‌های آبی‌رنگ آژانس در تأسیسات نطنز و حتی ورود خبرنگاران داخلی و خارجی به تأسیسات نطنز حکایت از عملکرد شفاف و قانونی کشورمان در این حوزه دارد و از این صادقانه عمل کردن‌ها در چارچوب قوانین بین‌المللی می‌توان به‌عنوان ابزاری علیه زورگویی‌ها و فشارهای غیرمنطقی غربی استفاده کرد.

امروز دستیابی به فناوری چرخه سوخت هسته‌ای که ما را از زیر سلطه غربی‌ها در بسیاری از حوزه‌های صنعتی رها خواهد کرد به یک خواست و تقاضای ملی تبدیل شده است اما ناگفته پیداست که غربی‌ها تلاش خود را برای پیچیده کردن پرونده هسته‌ای ایران دوچندان خواهند کرد.

از سوی دیگر امید بر آن است که همچون قضیه اشغالگری عراق، باز هم عاقلانی در هیأت حاکمه آمریکا و انگلیس پیدا شوند که واقعیت هسته‌ای ایران را بپذیرند و بر دیدگاه‌های خودخواهانه و توسعه‌طلبانه هیأت حاکمه مسلط آمریکا اثر بگذارند.

این پیش‌بینی روشنی است که در موارد دیگری هم که با غرب چالش داشته‌ایم با گذشت زمان رخ داده است.

*نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

کد خبر 19700

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز