همشهری آنلاین: پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر از هنرمندان مجسمه‌ساز برای حضور در بخش غیررقابتی این دوره از جشنواره که با موضوع رسول اکرم (ص) برگزار خواهد شد، دعوت به عمل آورد.

پوستر تجسمی

به گزارش همشهری آنلاین، پریسا خضایی؛ دبیر بخش مجسمه پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر با بیان این نکته که «وحدت» نه به عنوان موضوع بخش رقابتی جشنواره امسال که به عنوان «تم» این بخش باید مدنظر مجسمه‌سازان قرار بگیرد؛ گفت: وقتی به جای موضوع، ما کلمه را در فراخوان به عنوان تم در نظر بگیریم، آن وقت می‌توانیم بیان شاعرانه خود را به شکل مجسمه ارائه دهیم.

خضابی افزود: در این صورت می‌توان به اشعار عطار نیشابوری یا شاعران دیگر که در این زمینه شعری سروده‌اند مراجعه کرد یا دید‌گاه عارفانه خود هنرمند از این واژه مد نظر قرار گیرد تا به این ترتیب از نگاه کلیشه‌ای دور شد.

خضایی با بیان این مطب که اکنون در حال دریافت آثار هستیم؛ اما اکثر هنرمندان در دقیقه 90 آثارشان را به دبیرخانه می‌فرستند؛ گفت: برای انتخاب و داوری آثار در دو مرحله کار را انجام می‌دهیم که مرحله نخست خود در دو مرحله صورت می‌گیرد.

به این ترتیب که ابتدا بر اساس تصویری که شرکت‌کنندگان ارسال کرده‌اند آثار را انتخاب می‌کنیم و در مرحله بعد مجسمه‌سازان باید اثر را تحویل دهند و با مشاهده اثر به صورت نهایی آثار را برای حضور در جشنواره انتخاب کنیم؛ چرا که در تصویر که دو بعدی است نمی‌توان به طور قطعی درباره یک کار سه بعدی و کیفیت آن نظر داد.

در مرحله بعد هم میان آثار راه یافته به جشنواره در نشستی داوری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به تبلیغاتی که دبیرخانه انجام داده است و ارتباط خوبی که با هنرمندان داریم، خوشبختانه از بخش مجسمه استقبال خوبی شده است. ولی در ساعات پایانی دریافت آثار که تمدید هم شده است تعداد آثار بیشتر خواهند شد.

دبیر بخش مجسمه پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر، تمدید مهلت جشنواره را به نفع مجسمه‌سازان دانست چرا که به گفته وی فرایند ساخت یک مجسمه نسبت به خلق دیگر آثار هنری زمان‌بر است.

خضایی درباره بخش غیر رقابتی جشنواره نیز گفت: موضوع بخش غیر رقابتی "پیامبر اسلام(ص)" است.

ساخت و تحویل آثار در بخش غیر رقابتی زمان بیشتری نسبت به بخش رقابتی دارد. آثار بدون رقابت و داوری در فضای موزه هنرهای معاصر به مدت یک ماه چیدمان می‌شوند؛ از این رو در حال مکاتبه و تعامل با هنرمندان هستیم تا آنها را برای شرکت در بخش غیررقابتی دعوت کنیم.

این مجسمه ساز با بیان اینکه که در انتخاب داوران و شورای انتخاب آثار تلاش شده تا افراد متفاوتی نسبت به سال‌های قبل حضور داشته باشند، گفت: امسال افراد متفاوتی را انتخاب کردیم، چرا که وقتی داوری‌ها شکل ثابت پیدا می‌کنند، انتخاب آثار و برندگان تکراری می‌شوند.

بنابراین در انتخاب داوران این موضوع را در نظر گرفتیم.

به اعتقاد وی در پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر دبیرانی حضور پیدا کردند که در جشنواره فجر برای اولین بار حضور دارند و با تجربه و نگاه جدید به مجموعه اضافه شده‌اند که همین باعث شکوفایی و ارتقای سطح برگزاری جشنواره پنجم می‌شود.

خضایی با اشاره به این موضوع که به خاطر محدودیت‌های نمایشی در موسسه فرهنگی، هنری صبا اندازه آثار را محدود کرده‌اند در پایان گفت: در حال حاضر شهرداری، سمپوزیوم‌ها را برگزار می‌کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بی‌ینال‌ها و جشنواره فجر را و این دو حامیان هنر مجسمه‌سازان هستند که با توجه به اینکه هنرمندان در شرایط سختی به خصوص از نظر اقتصادی به سر می‌برند، اینکه با برگزاری بی‌ینال‌ها و جشنواره‌ها چراغ هنر روشن مانده است باید هنرمندان از آن استقبال کنند.

چه خوب است که این حرکت‌ها نیز از نظر مدیریتی موازی نباشند.

 

هنرمندان برای شرکت در پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانند آثار خود را تا 15 دی ماه از طریق سایت جشنواره به نشانی www.ivafestival.ir ارسال کنند.

کد خبر 194924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز