همشهری آنلاین: مرتضی اسدی دبیر بخش نقاشی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر از رویکرد کیفی این بخش از جشنواره امسال خبر داد.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، این هنرمند با بیان این نکته که امسال تمام تلاش‌ها در بخش انتخاب آثار و داوری این است که دیوار نمایشگاه‌ها را با آثار با کیفیت پر کنند، گفت: اگر 100 اثر خوب به دبیرخانه جشنواره رسید، همان 100 اثر را نمایش می‌دهیم و دنبال کمیت و پر کردن دیوار گالری‌ها نیستیم، چون باید به خودمان و جامعه نقاشان پاسخ‌گو باشیم.

اسدی افزود: ما به دنبال آمار دادن و بالا بردن حجم آثار رسیده نیستیم و برای همین با توجه به اینکه جشنواره امسال موضوعی برگزار می‌شود، دنبال انتخاب آثار با کیفیت هستیم.

اسدی با اشاره به موضوعی شدن جشنواره تجسمی فجر گفت: من در شورای سیاستگذاری نبودم و دخالتی در این تصمیم نداشتم، اما حالا که موضوع ایثار و فداکاری برای این بخش در نظر گرفته شده، باید به عنوان دبیر از آن صیانت کنم و بر جنبه اجرایی شدن هر چه بهتر آن نظارت داشته باشم، اما شخصا با موضوعی بودن جشنواره موافق نیستم.

گرچه حسن موضوعی بودن را در این می‌دانم که در جشنواره‌ای مانند تجسمی فجر آثاری به نمایش در می‌آید که با موضوع انقلاب مرتبط است و دستاوردهای انقلاب را به نمایش می‌گذارد.

این هنرمند نقاش توضیح داد: برای همین منظور و به دلیل موضوعی بودن آثار آبستره چندان کاربرد ندارد و هنرمندانی باید در جشنواره شرکت کنند که در انجام کار موضوعی و فیگوراتیو تبحر داشته باشند.

برای همین هنرمند نمی‌تواند در اثری را که در انباری داشته است برای ما بفرستد و چنین آثاری امکان نمایش ندارند.

وی در عین حال درباره دلیل مخالفتش با موضوعی برگزار شدن پنجمین جشنواره تجسمی فجر گفت: نظر شخصی من این است که بهتر بود یک بخش جداگانه برای موضوع آزاد نیز در نظر می‌گرفتیم.

چون ممکن است کسانی دوست داشته باشد درجشنواره‌ای که متعلق به پیروزی انقلاب اسلامی است، شرکت کنند اما نخواهند روی این موضوع یا اساسا موضوعی کار کنند‌.

اسدی در ادامه با اشاره به اینکه تعدادی اثر نیز برای بخشی با موضوع رسول اکرم (ص) به تعدادی نقاش سفارش داده شده است، گفت: ما امسال به موضوع پیامبر (ص) هم نگاه ویژه داریم و به هنرمندان شناخته شده‌ای سفارش ارائه اثر دادیم و امیدواریم آثار خوبی در این زمینه خلق شود.

وی همچنین به داوران جشنواره اشاره داشت و در این باره گفت: ما سه داور داریم که هم هیات انتخاب هستند و هم هیات داوران که هر سه نفر هنرمندانی هستند که می‌توانند درباره آثار موضوعی نظر داشته باشند و این عرصه را خوب می‌شناسند.

شخصا در داوری دخالتی نمی‌کنم و تنها ناظر خواهم بود تا هدف جشنواره تامین شود و کیفیت مطلوبی در آثار انتخابی داشته باشیم. هر چند به داوران این بخش اطمینان کاملی وجود دارد.

دبیر بخش نقاشی پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر با بیان این نکته که در داوری همه باید به رای داورانی که سالهاست در این زمینه کار می‌کنند احترام بگذارند گفت: شخصا هم هر جا داور یا دبیر بودم جلو ناحق شدن را گرفته ام.

او در پایان از نقاشان خواست تا کمی زودتر از دقایق پایانی مهلت جشنواره آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

هنرمندان برای شرکت در پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر می‌توانند آثار خود را تا 15 دی ماه از طریق سایت جشنواره به نشانی www.ivafestival.ir ارسال کنند.

کد خبر 195207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز