جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

روسیه این روزها سخت مشغول طراحی و برنامه‌ریزی برای نشان دادن واکنش نظامی به تلاش‌های جنجالی آمریکا در ایجاد سیستم جدید دفاع موشکی در شرق اروپاست.

روزنامه گاردین دیروز با اعلام این خبر به نقل از مقامات مطلع در کرملین نوشت، این تلاش کرملین و اقدامات آمریکا نگرانی از وقوع رقابت تسلیحاتی به شیوه جنگ سرد را بیشتر کرده است.

روسیه معتقد است که تصمیم آمریکا برای استقرار موشک‌های رهگیر و تاسیسات رادار در لهستان و جمهوری چک ثبات استراتژیک دنیا را تغییر می‌دهد و دگرگون می‌کند. به همین دلیل کرملین در فکر واکنش تلافی‌جویانه به این اقدام است.

کرملین هنوز به صراحت برنامه‌های خود را اعلام نکرده است. اما کارشناسان دفاعی می‌گویند، واکنش روسیه به احتمال زیاد شامل ارتقای زرادخانه موشک هسته‌ای و تولید موشک‌هایی می‌شود که سرنگون کردن آنها سخت‌تر باشد.

روسیه همچنین قصد دارد موشک‌های بیشتری را در موقعیت پرتاب و آماده باش قرار دهد و ناوگان زیردریایی هسته‌ای خود را به سوی قطب شمال حرکت دهد. در این منطقه شناسایی موقعیت زیردریایی‌های روسی دشوار است.

روسیه همچنین می‌تواند سیلوهای جدید آمریکا را زیر پوشش موشک‌های اسکاندر خود قرار دهد که از کالینینگراد پرتاب می‌شود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ارشد کرملین در گفتگو با روزنامه انگلیسی گاردین در این باره می‌گوید، مسکو احساس می‌کند که از سوی پنتاگون مورد خیانت واقع شده است.

او می‌گوید: «ما به شدت نگران و ناامید هستیم. واشنگتن درباره این برنامه‌ها به هیچ وجه حتی یک کلمه هم با ما صحبت نکرده بود و هیچ کدام از این ها را با ما درمیان نگذاشته بود. با این کارها توازن استراتژیک اروپا به شدت دچار تغییر می‌شود و ثبات استراتژیک جهان هم آسیب می‌بیند. »

سخنگوی کرملین در ادامه سخنانش گفت: گویی که ما را فریب داده‌اند. به همین دلیل ما هم باید به فکر گزینه‌های جایگزین باشیم که البته هزینه کمتر و کارایی بیشتری داشته باشد. هر واکنشی از سوی ما باید در چارچوب تکنولوژی جدید باشد.

به گفته سخنگوی کرملین ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در کنار اقدامات تلافی جویانه نظامی خواستار گفتگو هم هست و این گزینه را هم کنار نخواهد گذاشت.

دولت بوش می‌گوید سیستم دفاع موشکی که در شرق اروپا مستقر خواهد کرد با هدف سرنگون کردن موشک‌هایی طراحی شده که از سوی کشورهای به اصطلاح سرکش مانند کره شمالی شلیک می‌شود.

مقامات این دولت می‌گویند که این سیستم در برابر زرادخانه گسترده هسته‌ای روسیه توان مقابله ندارد. اما این ادعاها با بدگمانی از سوی نه تنها روسیه بلکه متحدان نگران آمریکا در ناتو نگریسته می‌شود.

از جمله این متحدان نگران و بدبین به نیات آمریکا، کشور آلمان است که در آن کورت بک رهبر سوسیال‌دمکراتها چندی پیش هشدار داد، آمریکا و روسیه در آستانه یک رقابت تسلیحاتی دیگر بر سر خاک اروپا هستند.

کارشناسان دفاعی می‌گویند شکی نیست که هدف واقعی این سپر موشکی آمریکا در حقیقت روسیه است. جغرافیای منطقه استقرار نظام موشکی جای هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که هدف اصلی این سیستم نیروهای هسته‌ای روسیه و چین هستند.

ژنرال ولادیمیر بلوس کارشناس برجسته روسی در زمینه تسلیحات ضد موشک بالستیک در این باره می‌گوید، پایگاههای سیستم دفاع موشکی آمریکا تهدید جدی برای نیروهای استراتژیک هسته‌ای ما هستند.

تهدید به وجود آمدن یک رقابت تسلیحاتی جدید میان آمریکا و روسیه اکنون و در زمانی مطرح شده‌است که روابط میان این دو کشور در بدترین سطح در یک دهه گذشته قرار گرفته است.

در ماه فوریه پوتین در جریان سخنرانی در اجلاس امنیتی مونیخ دولت بوش را به تلاش برای تبدیل شدن به قدرت انحصاری دنیا متهم کرد. هفته گذشته دومای روسیه هشدار داد که برنامه های موشکی آمریکا ممکن است به وقوع جنگ سرد دوم در جهان منجر شود.

در همان روز روسیه همکاری با آمریکا در این سپر موشکی را رد کرد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به پیشنهاد آمریکا برای به همکاری طلبیدن مسکو در این طرح موشکی گفت، علی‌رغم پیشنهاد آمریکا روسیه هیچ دلیل منطقی برای همکاری در چارچوب این سپر موشکی نمی‌بیند.

تحلیلگران می‌گویند، احساس مشترکی در روسیه وجود دارد حاکی از اینکه آمریکا بعد از فروپاشی شوروی از توافقنامه‌های خود برای کنار گذاشتن سیاست جنگ سرد سرپیچی کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است. روس‌ها معتقدند که تفکر جنگ سرد هنوز در میان رهبران کاخ سفید به ویژه در این دوره حاکم است.

کد خبر 19483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز