دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

گروه بین الملل: کاندولیزا رایس، وزیرامورخارجه آمریکا، برای گفتگو با مقامات روسیه وارد مسکو شد.

دیدار رایس از روسیه در حالی آغازشد که روابط این کشور و ایالات متحده به دلیل اختلاف نظر پیرامون مسایل بین المللی، سیاست منطقه ای آمریکا و خرده گیری این کشور نسبت به شرایط داخلی روسیه به سردی گراییده است.به گزارش بی بی سی،قرار است وزیر خارجه آمریکا با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری، سرگئی ایوانف، معاون اول نخست وزیر، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کند.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه اوایل سال آینده میلادی برگزار خواهد شد و از ایوانف، که زمانی وزیر دفاع روسیه بوده و نظارت بر بخش صنایع نظامی این کشور را نیز بر عهده دارد، به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی جانشینی ولادیمیر پوتین نام برده می شود.

قرار است ولادیمیر پوتین و جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، ماه آینده در اجلاس سران گروه هشت کشور صنعتی جهان در آلمان ملاقات کنند و خانم رایس خواهد کوشید کدورت موجود بین دو دولت را کاهش دهد.

پیشتر کاندولیزا رایس در سخنانی در برابر یکی از کمیته‌های مجلس سنای آمریکانسبت به شرایط داخلی روسیه هشدار داد.

وی گفت که روسیه در دوره زمامداری پوتین شاهد سیر قهقرایی در روند گسترش دموکراسی بوده است و افزود که ناظران در کشورهای مختلف، از جمله اروپا و ایالات متحده، از مسیری که روسیه در سال‌های اخیر در پیش گرفته احساس نگرانی می کنند.

در مقابل، روسیه به شدت از برخی از اقدامات و برنامه‌های منطقه ای ایالات متحده ناراضی بوده و جنبه‌هایی از سیاست خارجی دولت آن کشور را مورد حمله قرار داده است.

از جمله، مقامات روسیه تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - برای پذیرش کشورهای اروپای شرقی را که زمانی در حوزه نفوذ شوروی قرار داشتند به شدت محکوم کرده اند.

برنامه دولت آمریکا برای گسترش سپر دفاع موشکی به مناطقی از اروپای شرقی نیز با مخالفت شدید روسیه مواجه شده است در حالی که قرار است ایالات متحده و لهستان به زودی گفتگوهایی را برای استقرار ده فروند موشک ضد موشک در لهستان آغاز کنند.

یکی دیگر از مسایل مورد اختلاف بین آمریکا و روسیه موضوع جدایی رسمی کوزوو از صربستان است.

در حالی که آمریکا استقلال کوزوو را قابل قبول می داند، روسیه، که به طور سنتی روابط گرمی با صربستان داشته، خواستارپیوستن دوباره کوزوو به صربستان است.

کد خبر 22015

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز