سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، وارد مسکو شد. از جنبه حرفه‌ای رایس، یک متخصص در امور روسیه است که تجربۀ زیادی در مذاکره با اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی دارد.

در پی سخنرانی نهم ماه می رئیس جمهور پوتین که در آن آنگونه که وزارت امور خارجه  آمریکا استنباط می‌کند، پوتین، ایالات متحده را با آلمان زمان نازی‌ها مقایسه کرده است دیدار رایس، تحت الشعاع آن سخنرانی قرار گرفته است.

این عمل تأیید رو به وخامت گراییدن روابط ایالات متحده-روسیه است. در هفدهم ماه می(27 اردیبهشت) کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده جلسه ای با عنوان «روسیه، بازسازی پردۀ آهنین»  را برگزار خواهد کرد.

رایس، در پی تمرکز بر اموری چون  کوسوا، ایران، دیدار سران گروه جی-هشت در ششم تا هشتم ماه ژوئن و دفاع موشک بالستیکی خواهد بود. مسئولین وزارت امور خارجه به‌ما می‌گویند که رایس، در سر دارد که به مسئله انرژی کاسپین (دریای خزر)  و آسیای میانه توجه خاصی نشان دهد.

در ایالات متحده، مسئولین رد پای تحرکاتی از سوی روسیه در تحکیم روابط با قزاقستان و ترکمنستان بعنوان گام‌های نخستین در راستۀ یک ساختار منطقه ای که شامل ایران، هند و چین خواهد بود را گرفته‌اند. اهداف سیاست ایالات متحده بر پایۀ مقابله با پیشروی‌های روسیه بنا گشته است.

افغانستان

آمریکا نزدیک به 23000 سرباز در افغانستان دارد. با این روند هزینه‌ای، کل هزینۀ نظامی آمریکا تا انتهای سال 2008، بیش از 150 میلیارد دلار خواهد بود. تلفات آمریکا در افغانستان به 400 تن نزدیک می‌شود. ولی، همانگونه که کارشناسان پنتاگون و دیگران در شهادت در کنگره اعلام کرده اند- پیشرفت در برقراری ثبات و بازسازی افغانستان به کندی صورت می‌گیرد که این گویای بروز مشکلات در آینده به جای پیروزی‌های دندان‌گیر است.

اخیراً بدلیل مرگ غیر نظامیان در اثر تیراندازی نیروهای نظامی آمریکا و سازمان ناتو، روابط با دولت افغانستان به تیرگی گراییده است. عدم رضایت از رئیس جمهور حامد کرزای، رو به افزایش است. یک افسر پنتاگون کرزای، را اینگونه توصیف می‌کند که «او به طور کلی فاقد  کیفیتهای لازمۀ رهبری است».

با این همه، بر اساس استراتژی بوش، مبنی بر اقدامات ضد آشوبگران طالبان بر پایۀ   برنامه‌های آموزش نظامی و بازسازی‌های غیر نظامی، تعهد آمریکا به افغانستان همچنان مستحکم و پا برجا خواهد بود. بوش، این طرز برخورد را در دیدار با مشاوران ارشد نظامی خود در دهم ماه آوریل تأیید کرد.

یک برنامۀ ده میلیارد دلاری حمایت از نیروهای نظامی در افغانستان در راه است. در جنگ افغانستان بر خلاف عراق دولت بوش از حمایت کامل دموکراتها در کنگره برخوردار است.

رسانه‌های عمومی علاقه‌ای به چالش گرفتن سیاست حکومت در قبال افغانستان نشان نمی‌دهند. در کنفرانس‌های خبری پنتاگون تعداد قلیلی خبرنگار حضور پیدا می‌کنند و دیدار از افغانستان نیز به ندرت توسط آنها صورت می‌گیرد.

بنابراین، در آینده قابل پیش‌بینی، ایالات متحده دو تیپ رزمی و پرسنل پشتیبانی در افغانستان نگاه خواهد داشت.

یک مسئول شورای امنیت ملی در این مورد می‌گوید: «موفقیت در افغانستان برای وجهۀ ما در خاور میانه، جنوب آسیا و آسیای مرکزی ضروری است. ما تعهد دراز مدت به آنجا داریم.»

swoop.net

کد خبر 22083

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز