دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه مکان چهارم در میان کشورهای جهان را از نظر رشد تعداد میلیونرها به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش سال 2007 ثروت جهانی(World Wealth Report-2007)در حال حاضر در روسیه تعداد آنها 119 هزار نفر یعنی 15 هزار نفر بیش از سال پیش است. به گفته کارشناسان رده های ثروتمندان در وحله اول به خاطر مسئولین دولتی در حال رشد است.

به گزارش نوویه ایزویستیا، اولگا کریشتانوفسکایا یکی از  جامعه شناسان معروف روسیه می گوید: " تعداد چهره های جدید در میان تجار ثروتمند معدود است بعلاوه صدها بازرگان عمده طی سالیان اخیر روسیه را ترک کرده اند. رشد میلیونرهای روسیه به خاطر متمول  شدن مسئولین دولتی است و نه بازرگانان جدید. امروز آنها در راس سرمایه های هنگفت قرار گرفته اند. همه 70 کمپانی مهم استراتژیکی توسط دولت اداره می شود و کلا آنها به چهار بخش مهم تقسیم می شوند: استخراج نفت و گاز، مجتمع های صنایع نظامی، انرژی اتمی و کمپانی های زیرساختی و حمل و نقل. در روسیه Self مردان خود ساخته  مانند "بیل گیتس" آمریکایی بوجود نمی آید".

نمایندگان محافل تجاری نیز با این عقیده موافقند. "ولادیسلاو کوروچکین" معاون رییس انجمن شرکت های خرد و متوسط می گوید: "بروز میلیونرهای جدید به احتمال قوی بیشتر به خاطر مسئولین موسسات دولتی است تا ارتقای بازرگانی مخصوصا در بخش های تجارت خرد و متوسط. البته در برخی از مناطق ثروتمند رشد درآمدهای سرشار نفتی و افزایش تقاضا در ارائه خدمات مختلف تاثیر می گذارد. اما سکه این دلارهای نفتی روی دیگری هم دارد. زمانی که تجار درآمدهای آسان کسب می کنند برای آنها راحت تر است که به مسئولین دولتی رشوه دهند تا اینکه تجارت خود را مطلوب سازند. در نتیجه ما شاهد رشد بدون توسعه هستیم".

سال گذشته وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی روسیه پیشبینی کرد که تا سال 2010 در حدود 50-55% از کل جمعیت کشور را طبقه متوسط تشکیل خواهد داد.

اما چندی پیش در همایش اقتصادی سن پطرزبورگ این پیشبینی تصحیح شد: "نیمی از جمعیت کشور تا سال 2020 به طبقه متوسط جامعه مبدل خواهند شد".

کد خبر 25624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز