همشهری آنلاین: علی لاریجانی با تأکید بر اینکه سخنان کوبنده و حماسی امام سجاد(ع) در شام و خطاب به یزید، یکی از شکوه‌مندترین لحظه‌های درخشان تاریخ تشیع است، اظهار کرد: مجموعه نیایش‌های حضرت به بهترین وجه حیثیت محتاج آدمی را بیان می‌دارد.

علی لاریجانی

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز، 19 آذرماه، در نطق پیش از دستور خود با تسلیت شهادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: درود خداوند و فرشتگان و پاکان بر آن شخصیت بزرگواری که از دو سو نسب به نیکی دارد و به قول «ابوالأسود دُوَلی»: «پسری که از پیوند میان هاشم و خسرو برخاسته و ارجمندترین کودکی است که بر بازوی او بازوبند دفع چشم‌زخم بسته‌اند».

منتخب مردم قم در مجلس افزود: ما ایرانیان این افتخار خجسته را دارا هستیم که مادر آن حضرت خانمی ایرانی است و آن‌گونه که در اصول کافی و زندگی امام سجاد(ع) از «باقر شریف قرشی» آمده؛ «وی طی فتوحات شهرهای ایران به دست مسلمانان به مدینه برده شد و در پرتو حمایت‌های امیرالمؤمنین امام علی(ع)، خود فرزند ارجمند ایشان، حسین بن علی(ع) را به همسری انتخاب کرد.»

لاریجانی خاطرنشان کرد: آن حضرت در 23 سالگی در کربلا همراه همسر و فرزندشان امام محمدباقر(ع) حضور داشت و در کنار پدر ناظر صحنه‌های گوناگون آن حماسه بزرگ تاریخی بود که تمهیدی الهی سبب شد که دفاع از جان امام زمانش و پدر بزرگوارش که بر همه افراد حاضر در کربلا واجب بود، از حضرت سجاد(ع) ساقط شود تا رشته امامت گسسته نشود و مسئولیت سترگ امامت را به دوش کشند.

وی با تأکید بر اینکه سخنان کوبنده و حماسی امام سجاد(ع) در شام و خطاب به یزید، یکی از شکوه‌مندترین لحظه‌های درخشان تاریخ تشیع است، ادامه داد: سخنان و نیایش‌های درخشان و آتش‌انگیز امام سجاد(ع) از آن سنخ است که حافظ آورده است «غلام آن کلماتم که آتش افروزد؛ نه آب سرد زند در سخن بر آتش تیز».

رئیس قوه مقننه افزود: صحیفه سجادیه که اخت‌القرآن و زبور آل‌داوود و انجیل اهل بیت(ع) نامیده شده و در شیوایی و استواری سخن پس از قرآن و نهج‌البلاغه سومین اثر مدون و برجسته اسلامی است، از دورترین روزگاران مورد توجه اهل ادب و به جهت در برداشتن کلمات شورانگیز و شیواترین راز و نیازهای بشری به درگاه ایزدی، مورد توجه همه دلباختگان به معنویت بوده است.

وی اظهار کرد: مجموعه نیایش‌های حضرت که به بهترین وجه حیثیت محتاج آدمی را بیان می‌دارد، از آن جهت که از زبان پاک و آتش‌ناک انسانی تقریر می‌شود که خود برگزیده خداست، و از ژرفای دل با خدا آشناست، باعث یقظه و بیداری و فتوحات قلبی می‌شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت آیت‌الله دستغیب، ضمن گرامیداشت این شهید محراب، خطرنشان کرد: این مرد الهی سالک طریق امام سیدالساجدین(ع) بود و راهنمایی‌های او عطر نیایش‌های آن امام همام را در برداشت.

وی همچنین به زلزله منطقه زهان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این حادثه باعث ثأتر همگان شد که رحلت هم‌وطنانمان در این حادثه را به مردم این خطّه و منتخب مردم قائن تسلیت عرض می‌کنیم؛ با توجه به خسارت‌هایی که در آن منطقه وارد شده، لازم است مسئولان استان با جدیت به این مسئله رسیدگی کنند.

رئیس مجلس در پایان سخنان خود به حادثه آتش‌سوزی در یکی از مدارس منطقه پیرانشهر پرداخت و گفت: این حادثه نیز عمیقاً همه را متألم کرد؛ این حادثه که تعداد زیادی از کودکان در حال تحصیل بودند، و صدمه دیدند همه قلوب مردم را متأثر کرد.

لاریجانی افزود: رسیدگی دقیق به وضع مصدومان ضرورت داشت که وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش تلاش‌هایی انجام دادند که لازم است با افرادی که در این زمینه سهل‌انگاری کردند، برخورد جدی شود؛ همچنین کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش این مسئله را بررسی کرده و گزارشی به مجلس ارائه دهند.

کد خبر 193768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز