همشهری آنلاین: علی لاریجانی در تشریح نتایج سفر به عراق گفت: مراجع عظام تقلید از پیروزی مردم غزه بر رژیم صهیونیستی بسیار خرسند بوده و از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مقاومت فلسطین بسیار خرسند و قدردان بودند.

ایسنا نوشت: علی لاریجانی پس از سفر چهار روزه به عراق، در بدو ورود به تهران گفت: در ابتدای این سفر در نجف اشرف با تنی چند از مراجع دیدارهایی انجام شد و نظرات آنان در مورد مسائل مهم منطقه‌ای اخذ گردید همچنین مراجع عظام از پیروزی مردم غزه بر رژیم صهیونیستی بسیار خرسند بوده و از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مقاومت فلسطین بسیار خرسند و قدردان بودند.

وی افزود: در دیدار با مسئولین کشور عراق موضوعات مهمی از جمله روابط دوجانبه، بررسی مشکلات کنسولی و حمل و نقل و همچنین مسائل مرتبط با انتقال برق به کشور عراق مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر این موضوعات در رابطه با مسائل منطقه‌ای نیز صحبت‌های مثبتی صورت گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: در رابطه با موضوعات داخلی عراق نیز جمهوری اسلامی ایران همواره موافق ایجاد ثبات، امنیت و آرامش در این کشور است اما متاسفانه کشورهای منطقه نوعی ناسازگاری را در رابطه با این موضوع دارند و ما در این رابطه نیز با مسئولین بلندپایه کشور دوست و همسایه صحبت‌هایی داشتیم. همچنین موضوع همگرایی و اتحاد بین شیعه و سنی در این کشور نیز از موضوعات مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بود که در دیدار با نمایندگان کرد، اهل تسنن و رییس مجلس اعلای شیعیان عراق مطرح شد.

رییس قوه مقننه افزود: همکاری‌های بین‌پارلمانی نیز یکی از مسائل مورد بررسی در سفر عراق بود و با توجه به پیشنهاداتی که در مورد برگزاری اجلاس APA و بین‌المجالس آسیایی در عراق بود از اهمیت بیشتری برخوردار شد و در این رابطه نیز قرار شد مسئولین مرتبط در کشور عراق بررسی‌های خود را در رابطه با میزبانی این اجلاس انجام دهند.

وی در پایان با اشاره به مساله گرد و غبار که از جانب کشورهای منطقه به سمت ایران می‌آید، گفت: در مورد این موضوع نیز صحبت‌های فراوانی شد که البته در گذشته نیز به آن اشاره شده بود و باید ما به این نکته توجه کنیم که مساله گرد و غبار تنها به کشور عراق برنمی‌گردد و برای رفع آن نیاز به یک همکاری منطقه‌ای وجود دارد.

کد خبر 192777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز