مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران گفت: عدالت همواره سبب پایداری هر پیشرفت و تداوم آن در جامعه بشری می‌شود و پر واضح است که چنانچه عدالت در تحول جامعه بشری نباشد، پایداری در پیشرفت و ثبات نیز وجود نخواهد داشت.

شهردار تهران طی سخنانی در سومین اجلاس مجمع شهرداران آسیایی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی من در مدیریت شهری پیگیری اخبار و برنامه‌های نهاد نوپای مجمع شهرداران آسیایی از مسئولین دبیر‌خانه اجلاس در تهران است، گفت: هر بار که خبر جدیدی از فعالیت‌ها و پیشرفت‌های مجمع می‌شنوم به ضرورت وجود چنین نهادهایی برای پایداری مکان‌های شهری بیش از پیش امیدوار می‌شوم. بنیانگذار مجمع شهرداران آسیایی گفت: منطقه آسیا با ویژگی‌های بسیار برجسته از لحاظ طبیعی و محیط انسان ساخت که در سخنرانی اجلاس تهران به آن اشاره کردم نیازمند چنین نهاد قدرتمند در حوزه مدیریت شهری بود چراکه بیشترین و پرجمعیت‌ترین سکونتگاه‌های شهری جامعه بشری در این منطقه از جهان قرار دارد و این منطقه همواره با چالش‌های عظیم شهری مواجه است.


محمد باقر قالیباف
ادامه داد: در سال 2008 برای نخستین‌بار حین تألیف کتاب ایران و دولت توسعه‌گرا ایده‌های اولیه چنین نهادی در ذهنم شکل گرفت و به این نتیجه رسیدم که رویکرد پیشرفت و عدالت برای جامعه انسانی و به‌ویژه پایداری سکونتگاه‌های شهری در قرن بیست و یکم، محتاج چنین نهادهای منطقه‌‌ای در جهان است و از آنجایی که تمام وجود خودم را متعلق به جغرافیای آسیا و تمدن این منطقه کهن می‌دانم با تمام امکانات سعی در شکل‌دهی به چنین نهادی کردم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در این راه تمامی شهرداران کلانشهرهای آسیا من را در ایجاد این نهاد یاری کردند وشهردارانی همچون دوست صمیمی‌ام جناب آقای قدیر توبپاش، شهردار محترم استانبول و فرماندار بانکوک با تقبل مسئولیت دوره‌ای و برگزاری اجلاس‌های آن، بر تقویت این نهاد نوپا همت گماردند، که همین‌جا تشکر و سپاس ویژه از تمامی شهرداران محترم دارم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش گفت: در قرن بیست و یکم هر روز بیش از گذشته عبارت دولت کوچک به گوش می‌رسد. بخش اعظم این شرایط تحت‌تأثیر تحولات تکنولوژیک قرار دارد. در این تحولات نسبتا نوظهور، نقش‌ها و کارکردهای سنتی دولت‌ها دگرگون شده است. برخلاف نگرشی که معتقد به زوال دولت در سده جاری است، دیدگاه من این است که دولت‌ها کماکان به‌عنوان بازیگر اصلی عرصه ملی و جهانی باقی خواهند ماند اما بسیاری از نقش‌ها، وظایف و کارکردهای خود را به سطوح محلی واگذار خواهند کرد.

شهردار تهران افزود: در چنین وضعیتی است که مکان‌های شهری به‌عنوان بازیگران محلی در سیاست‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی نقش‌آفرینی خواهند کرد. این فرایند نوین را می‌توان آغاز توزیع قدرت انحصاری که مدت‌ها در اختیار دولت ملی بوده در میان واحدهای محلی و مردم مشاهده کرد.

شهردار تهران ادامه داد: رقابت‌جویی مکان‌های محلی در مقیاس ملی و فراملی سبب رونق شهرها شده و خواهد شد، اما این تحول عظیم چنانچه به محوریت عدالت دنبال نشود سبب شکل‌گیری ناپایداری گسترده در محیط‌های شهری خواهد شد.

بنابراین تقویت حکمرانی محلی باید در راستای تقویت بنیان‌های رقابت‌جویانه، توأم با نگرش عدالت محور باشد در غیراین صورت هرگونه تحولی با چالش‌های اساسی مواجه خواهد شد. پس بیاییم با کمک یکدیگر حکمرانی محلی را با رویکرد رقابت‌جویی و محوریت عدالت توسعه دهیم. این کار همواره بزرگ‌ترین دغدغه من است. بنیانگذار مجمع شهرداران آسیایی گفت:

باید این موضوع مهم را هم یادآوری کنم که هم‌اکنون در کلانشهر تهران تجارب بسیار ذی قیمتی از حکمرانی محلی با رویکرد پیشرفت و عدالت فراهم شده است. به همین دلیل قاطعانه می‌توانم بگویم که در هفت‌سالی که خدمتگزار شهروندان تهرانی بوده‌ام، توانسته‌ام هم رویکرد محلی‌گرایی را بسط و توسعه و هم عدالت را گسترش دهم. به همین جهت کلانشهر تهران بیش از سال‌های گذشته در حوزه‌های اجتماعی، زیست‌محیطی، فرهنگی و فضایی به عدالت نزدیک‌تر شده است. شایان ذکر است پس از سخنرانی شهردار تهران در سومین مجمع شهرداران آسیایی مدال و لوح یادبود اجلاس سوم از سوی فرماندار بانکوک به دکتر قالیباف اهدا شد. 

کد خبر 192814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز