سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران و بنیان گذار مجمع شهرداران آسیا که به منظور شرکت در سومین دوره اجلاس این مجمع به بانکوک سفر کرده است، با دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تهران سما، خانم دکتر هیزر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) و  محمد باقر قالیباف ساعتی پیش در مقر سازمان ملل در بانکوک دیدار و گفتگو کردند.

شهردار تهران در این دیدار با بیان اینکه شهر‌ها باید بتوانند بین حوزه ملی و محلی تفکیک ایجاد کنند و با اصلاح ساختار به سمت مدیریت مطلوب‌تر مشکلات گام بردارند گفت: نهادهای بین المللی نظیر اسکاپ و یا مجمع شهرداران آسیا و... در این راه می‌توانند با ارائه آموزش و انتقال تجربه‌های مفید مدیران شهری را همراهی کنند.

قالیباف با اشاره به مشکلات فراروی کلانشهرهای جهان نظیر مهاجرت بی‌رویه، آلودگی هوا، حاشیه نشینی، حمل نقل عمومی نامناسب اظهار داشت: قرن ۲۱ قرن شهرهاست و بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در این قرن شهرنشین خواهند بود و این رشد جمعیتی تدابیر خاص مدیریتی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه شهر تهران در طول دهه گذشته توانسته به صورت جهشی بر بسیاری از مشکلات فائق آید افزود: در زمینه‌هایی نظیر کنترل آلودگی هوا و تلاش برای کاستن آن، اولویت دادن به حمل و نقل عمومی با تاکید بر مترو و بی‌آر تی، گسترش بزرگراه‌های شهر و... می‌توان گفت پایتخت جمهوری اسلامی ایران پیشتاز است.

بنیان گذار مجمع شهرداران آسیا ایجاد سرانه مناسب فضای سبز در سال‌های اخیر را از دیگر اقدام‌های مهم شهرداری تهران بر شمرد و ادامه داد: در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی افزایش مشارکت مردم مهم‌ترین رویکرد تهران بوده و طی سال‌های اخیر ۳۷۴ پارلمان محلی در تهران تشکیل شده و تمامی امور مربوط به برنامه ریزی و اجرای فعالیت‌ها با مشارکت فعال مردم صورت می‌گیرد.

شهردار تهران در ادامه به دلایل شکل گیری مجمع شهرداران آسیا اشاره و کرد و گفت: در دهه دوم قرن بیست و یک، ۵۵ درصد تجارت جهان در آسیا رخ خواهد داد. از جهت منابع طبیعی، منابع انسانی و تمدن و فرهنگ کهن نیز قاره آسیا سهم بزرگی در دنیا دارد و باید قرن ۲۱ را قرن بازیابی قدرت آسیا دانست.

وی ادامه داد: همه سازمان‌ها و نهادهای محلی، ملی و بین المللی در آسیا باید احساس کنند رسالت و وظیفه بزرگی بر عهده دارند و همه این‌ها موجب شد بنده و همکارانم در شهرهای آسیا تلاشی برای نزدیک کردن مراکز جمعیتی آسیا به یکدیگر را آغاز کنیم.

قالیباف تصریح کرد: موفقیت شهرهای آسیا در گرو مولد بودن در همه زمینه‌ها است.

خانم دکتر هیزر، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این دیدار ضمن قدردانی از شهردار تهران با بیان دستاورد‌ها و نتایج سفر اخیر خود به تهران و ارائه این گزارش در نشست آتی هیئت حاکمه اسکاپ، گفت: تصمیم گیرندگان شهر‌ها باید برای یافتن راه‌های مقابله با چالش‌های شهری و تبدیل شهر‌ها به مراکزی هوشمند، خلاق، امن و قابل زیست تلاش کنند.

وی از ویژگی یک شهر خوب را قابلیت دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی دانست و افزود: سرمایه گذاری در این حوزه بسیار پر اهمیت است و بسیاری از موضوعات شهری به این بخش وابستگی مستقیم دارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به شکل گیری مجمع شهرداران آسیا تصریح کرد: باید تلاش کنیم تجربیات خود در همه زمینه‌ها به ویژه موضوعاتی نظیر بحران‌ها و بلایای طبیعی به اشتراک بگذاریم.

کد خبر 192523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز