همشهری آنلاین: سودان و سودان جنوبی هفته آینده مذاکرات امنیتی خود را از سر می‌گیرند.

sudanese flags

سونا، خبرگزاری رسمی سودان اعلام کرد این کشور هفته آینده مذاکرات با سودان جنوبی را برای گفت‌و‌گو درباره چگونگی ایجاد یک منطقه مرزی غیرنظامی که شرط ازسرگیری صادرات نفت جنوب ازطریق شمال است ، آغاز خواهد کرد.

سودان و سودان جنوبی ماه سپتامبر موافقت کردند به خصومتتنش‌ها و دشمنی‌هایشان پایان دهند و صادرات نفت را ازسر بگیرند.

سودان جنوبی ماه ژانویه یک روز پس از تشدید تنش ها با سودان برسر حق انتقال نفت ، تولید روزانه 350 هزار بشکه نفت خود را متوقف کرد . اما این دو کشور همسایه هنوز نتوانسته اند درباره چگونگی خارج کردن نیروهای نظامی خودشان از مرز مورد مناقشه بین سودان و سودان جنوبی به توافق برسند و این گامی مهم برای ازسرگیری صادرات نفت ازطریق خطوط لوله شمال است .

تاسیسات نفتی هر دو کشور پیش از جدایی سودان جنوبی از سودان در ژانویه سال 2011 ساخته شده بود . پس از جدایی این دو کشور ، سه چهارم از تولید نفت به سودان جنوبی اختصاص یافت و تاسیسات پالایش و صادرات نفت نیز در سودان واقع شد.


 وزیر دفاع سودان در تلاش برای کاهش تنش های موجود با سودان جنوبی در مصاحبه با سونا گفت کمیته ای مشترک از هر دو کشور که وظیفه ایجاد منطقه مرزی غیرنظامی بین سودان و سودان جنوبی را به عهده دارد 3 تا 6 دسامبر نشست برگزار خواهد کرد .او همچنین ابراز امیدواری کرد این نشست به اجرایموافقت‌نامه همکاری دو کشور در بخش صادرات نفت منجر شود.


 رئیس جمهور سودان جنوبی روز دوشنبه سودان را متهم کرد با مطرح کردن این درخواست که جوبا باید ایتدا  شورشیانی را که در  داخل خاک سودان درحال جنگ با دولت این کشور هستند ،خلع سلاح کند؛ درحال ایجاد موانع جدید برسر راه این روند است .
سودان هنوز به‌طور علنی به این سخنان واکنش نشان نداده است اما سودان جنوبی را به حمایت از شورشیان جنبش آزادیبخش خلق سودان شاخه شمال متهم کرد . این در حالی است که سودان جنوبی هرگونه حمایت از این شورشیان را تکذیب می کند .

جنبش آزدایبخش خلق سودان -شمال به همراه شورشیان غرب در دارفور با دولت سودان در حال جنگ و مناقشه‌اند.

کد خبر 192654
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز