همشهری آنلاین: همزمان با اعلام رسمی تشکیل کشور سودان جنوبی به عنوان 196 کشور جهان در روز شنبه، رئیس جمهوری این کشور جدید التاسیس نیز سوگند یاد کرد.

کشور سودان جنوبی به نقش آفریقا اضافه شد

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه العربیه، سالوا کر، رئیس کشور سودان جنوبی روز شنبه در مراسم جشن استقلال این کشور با ادای سوگند قانونی عنوان داشت: من به قوانین جمهوری کشور سودان جنوبی پایبند هستم و وظیفه خود را به خوبی برای تضمین پیشرفت و آسایش مردم انجام می‌دهم.

وی در ادامه افزود: به قانون اساسی احترام می‌گذارم و پایبندی خود را به قوانین اعلام می‌کنم. من از ملتم، نظام دموکراسی، ‌وحدت و کرامت ملت سودان جنوبینیز حمایت می‌کنم.

رئیس جمهوری سودان جنوبی با امضای قانون اساسی، این قوانین را به رئیس پارلمان کشور سودان جنوبی تحویل داد.

رئیس پارلمان نیز با قرائت بیانیه استقلال کشور سودان جنوبی عنوان داشت: ملت سودان جنوبی برای تحقق عدالت، استقلال، برابری اقتصادی و سیاسی بسیار مبارزه کرد.

وی در ادامه افزود: از همین جا اعلام می‌کنیم که پارلمان سودان جنوبی با پاسخگویی به خواسته مردم این کشور همه پرسی را در ماه ژانویه برگزار کرد. مردم نیز اعلام کردند که خواهان جدایی جنوب از شمال سودان و تشکیل کشور مستقل با حاکمیت مستقل هستند.

رئیس پارلمان کشور سودان جنوبی همچنین عنوان داشت: کشور جدید سودان جنوبی به قوانین، معاهده‌های بین المللی و امنیت منطقه‌ای احترام می‌گذارد. ملت ما فداکاری‌های زیادی را برای بدست آوردن آزادی و برابری انجام داد.

در جشن‌های استقلال کشور سودان جنوبی که با حضور میلیونی مردم برگزار شد پرچم این کشور به صورت رسمی برافراشته شد.

رئیس جمهوری کنیا نیز در سخنرانی خود عنوان داشت: از دولت سودان شمالی می‌خواهیم از کشور جدید سودان جنوبی حمایت کند. ما کاملا این کشور جدید را به رسمیت می‌شناسیم.

وی در ادامه افزود: به ملت سودان برای تشکیل این کشور جدید تبریک می‌گوییم و این مساله را مساله‌ای تاریخی می‌دانیم.

شبکه العربیه همچنین گزارش داد که باراک اوباما، ‌رئیس جمهوری آمریکا و کریستین وولف،‌ رئیس‌جمهوری آلمان کشور سودان جنوبی را به رسمیت شناختند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مراسم استقلال سودان جنوبی  عنوان داشت: امیدوارم ملت سودان جنوبی آینده‌ خوبی پیش رو داشته باشند. این کشور اکنون به عنوان بخشی از جامعه بین‌المللی و کشورهای آفریقایی به شمار می‌آید. تشکیل این کشور جدید پایان درگیری‌های طولانی در سودان را به دنبال دارد.

وی در ادامه افزود: ما امروز فصل جدیدی را آغاز می‌کنیم. ملت سودان جنوبی به حقوق و آزادی خود دست یافت. آنها تصمیم‌های مهمی اتخاذ کردند البته چالش‌های بسیار مهمی نیز پیش رو دارند.

بان کی مون همچنین عنوان داشت: نباید توانمندی‌های کشور سودان جنوبی و ملت آن را نادیده گرفت. این کشور باید با همسایگان خود و جامعه بین المللی رابطه داشته باشد. جنوب و شمال سودان روابط اقتصادی و فرهنگی زیادی با یکدیگر دارند.

وی در ادامه افزود: صدای ساکنان مناطق ابیی و کردفان نیز باید شنیده شود. ما از شما در روندی که آغاز کرده‌ایم حمایت می‌کنیم.

از سوی دیگر احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب عنوان داشت: پیوستن جمهوری سودان جنوبی به اتحادیه عرب حق مسلم این کشور است. چرا که کشور سودان جنوبی بخشی از یک کشور عربی به شمار می‌آید.

وی در گفت‌وگو با روزنامه مصری الاهرام عنوان داشت: اتحادیه عرب به صورت پی در پی با رهبران سودان شمالی و سودان جنوبی در تماس است. ما مطمئن هستیم که کشور جدید سودان جنوبی از حق و عدالت حمایت می‌کند.

بن حلی همچنین عنوان داشت: کشور سودان جنوبی پیشتر از وقوع جنگ‌های فراوان رنج برده است بنابراین باید از مسائل مختلف از جمله مساله فلسطین حمایت کند.

این در حالی است که خبرگزاری مصر اعلام کرد که محمد العرابی، وزیر خارجه این کشور تاکید کرد که مصر رسما جمهوری سودان جنوبی را به رسمیت می‌شناسد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش داد: هیات مصری که برای مشارکت در جشن‌های استقلال کشور سودان جنوبی وارد جوبا شد به رسمیت شناختن کشور سودان جنوبی را به صورت مکتوب به مسئولان این کشور ارائه داد.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در این مراسم عنوان داشت: آمریکا در صورتیکه کشور سودان جنوبی حامی حقوق بشر، آزادی اقتصادی و دموکراسی باشد، از آن حمایت می‌کند.

وی افزود: دولت‌های سودان شمالی و سودان جنوبی باید با همکاری یکدیگر اختلافات را حل و فصل کنند. چالش‌های زیادی پیش روی کشور جدید سودان است.

کاترین آشتون، رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد: ما آماده‌ایم تا از کشور سودان جنوبی برای ساختن آینده این کشور حمایت کنیم. سودان جنوبی باید روابط خوبی با کشورهای همسایه برقرار کرده و درگیری ها پایان یابد.

کد خبر 139878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز