شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

هشمهری آنلاین: فعالان سودانی از همه خواسته‌اند 10 تیر تحصن عمومی داشته باشند.

سودان

شنبه 10 تیر بیست‌و سومین سالگرد به قدرت رسیدن حزب عمرالبشیر، حزب ملی کنگره است.

اعتراض‌های خیابانی در سودان وارد دومین هفته خود شد و فعالان خواستار برگزاری تظاهرات گسترده و نیز برگزاری تحصن شده‌اند.

اعتراض‌های "لیسیدن آرنج" دوبرابر شده‌است.این اسم و شعار به استعاره‌ای سودانی اشاره دارد که مفهومش انجام کار غیر ممکن است.

بسیاری از سودانی‌ها امیدوارند این اعتراض‌ها به بروز انقلاب سوم کشورشان منجر شود. اولین انقلاب در سال 1964 رخ داد؛ وقتی فعال دانشجویی 20 ساله، احمد القریشی توسط نیروهای امنیتی کشته شد جنبش صلح‌آمیز و گسترده شکل گرفت و ژنرال عبود سرنگون شد. رئیس‌جمهور غفار النیمیری نیز به دنبال شکل‌گیری اعتراض و در نهایت کودتای نظامی در سال 1985، از قدرت برکنار شد.

این جنبش اخیر از 27 خرداد به دنبال اعتراض و راهپیمایی دانشجویان دختر در خارطوم علیه اقدام‌های ریاضتی دولت که منجر به افزایش هزینه خوابگاه داشنجویی بود، آغاز شد.

مقام‌ها اعتراض‌ را با خشونت پاسخ گفته‌اند. سازمان حافظ حقوق بشر گزارش داده است نیروهای امنیتی تعداد زیادی از معترضان، مخالفان دولت و خبرنگاران را دستگیر کرده‌اند. آنها دستگیرشدگان را در زندان کتک زده‌اند و برای سرکوب کردن تظاهرات از گلوله‌‌های پلاستیکی و مهمات واقعی استفاده کرده‌اند.

بشیر ، رئیس‌جمهور تحت تعقیب از سوی  دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی، در روزهای آغازین این اعتراض‌ها گفته بود این حرکات ربطی به بهار عربی ندارد.

کد خبر 175632
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز