گروه بین‌الملل: عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان روز گذشته درحالی‌که تنها چند روز دیگر به همه‌پرسی حساس این کشور باقی مانده است، به جوبا، شهر مرکزی جنوب این کشور سفر کرد.

عمر البشیر

4 روز دیگر قرار است مردم جنوب سودان با شرکت در یک همه‌پرسی درباره استقلال این منطقه تصمیم بگیرند و براساس نظرسنجی‌ها این احتمال بسیار زیاد است که این سفر بشیر آخرین دیدار او از این منطقه قبل از جدایی‌ و اعلام استقلال آن باشد.

رئیس‌جمهوری سودان علاوه بر سخنرانی برای مردم این منطقه، با تعدادی از رهبران و وزیران منطقه جنوب سودان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در حالی از هواپیمای شخصی خود در جوبا پیاده شد که صدها نفر از مردم طرفدار استقلال جنوب سودان در بیرون فرودگاه به استقبال او آمده بودند. وی در فرودگاه مورد استقبال رسمی مقام‌های جنوب این کشور ازجمله سلوا کر، معاون رئیس این منطقه قرار گرفت.

عمر البشیر پیش از این بر اتحاد و یکپارچه باقی ماندن کشورش به‌شدت پافشاری می‌کرد اما به‌تازگی اعلام کرده است که نخستین نفری خواهد بود که درصورت رای مثبت مردم به جدایی جنوب سودان این مسئله را تبریک خواهد گفت. وی روز گذشته هم در نشستی که با رهبران جنوب داشت، بر حمایت خود از نتایج همه‌پرسی تاکید کرد. بشیر با اعلام آمادگی خود برای استقبال و حمایت از تبدیل منطقه جنوب سودان به یک کشور مستقل درصورت رای مثبت مردم گفت: ایجاد اتحاد با زور فایده‌ای برای کشور نخواهد نداشت. وی گفت: ما به‌دنبال آرامش هستیم و شمال سودان همکاری خود را با جنوب قطع نخواهد کرد.
رئیس‌جمهوری سودان تاکید کرد که خارطوم به نتایج همه‌پرسی پایبند است و نتایج آن را می‌پذیرد.

وی همچنین از حکومت جنوب خواست با گروه‌های مسلح مخالف دولت در دارفور که به جنوب سودان گریخته‌اند، همکاری نکند. بشیر تهدید کرد با کسانی که شورشیان دارفور را پناه دهند همچون افراد خارج‌شده از قانون برخورد خواهد شد.برگزاری این همه‌پرسی بخشی از توافق طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سودان به حساب می‌آید. این توافق در سال 2005 باعث شد تا بیش از 2 دهه درگیری در این کشور به پایان برسد. بسیاری امیدوار هستند که سفر عمر البشیر به جنوب سودان به حل اختلاف‌ها بین 2 حزب شریک در حکومت سودان یعنی حزب کنگره ملی و جنبش مردمی کمک کند. از مهم‌ترین مسائل حل‌نشده بین این دو حزب، وضعیت منطقه آبیه و ترسیم خطوط مرزی جنوب و شمال است.

بسیاری عقیده دارند که استقبال گرم مقام‌های جنوب سودان از عمر البشیر نشان می‌دهد که اختلاف‌های گذشته به پایان رسیده و دو طرف حاضر شده‌اند نتیجه همه‌پرسی را بپذیرند و به جای تقابل‌های گذشته با یکدیگر همکاری کنند. بیشتر منابع نفتی سودان در جنوب این کشور قرار دارند اما تاسیسات تولید و انتقال نفت در شمال این کشور مستقر هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به 4 میلیون نفر برای شرکت در همه‌پرسی استقلال جنوب سودان در یکشنبه هفته آینده ثبت نام کرده‌اند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد بزرگ‌ترین کشور آفریقا به 2 قسمت تقسیم خواهد شد. به همین خاطر بسیاری عقیده دارند که بشیر با انجام این سفر در تلاش است که مسیر را برای یک جدایی دوستانه هموار کند. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم اعلام کرده است که فرستادگان ویژه دولت اوباما برای برگزاری این همه‌پرسی به سودان سفر خواهند کرد.

همه‌پرسی جنوب سودان در حالی برگزار می‌شود که هنوز مسائل زیادی مورد اختلاف مقام‌های شمال و جنوب این کشور هستند و به همین خاطر، نگرانی زیادی درباره احتمال بروز خشونت‌های جدید در این کشور وجود دارد. تقسیم درآمد منابع نفتی، خطوط مرزی و منطقه آبیه از اصلی‌ترین اختلاف‌های دوطرف است که درصورت حل نشدن می‌تواند بار دیگر آتش جنگ در این کشور را روشن کند.

با وجود این ناظران بین‌المللی این انتخابات به برگزاری صلح‌آمیز این همه‌پرسی امیدوار هستند و این خوشبینی وجود دارد که همکاری دوطرف و پایبندی آنها به نتیجه همه‌پرسی، یک رای‌گیری آرام را رقم بزند. زمان انجام سفر رئیس‌جمهوری سودان به جنوب این کشور هم نشان می‌دهد که دوطرف پس از 2 دهه جنگ و خونریزی، اکنون گزینه همکاری را برای آینده انتخاب کرده‌‌اند.

کد خبر 124975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز