دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

ترجمه سید محسن ساری: با نزدیک شدن زمان همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت جنوب سودان، روند تحولات رفته‌رفته نشان می‌دهد که به‌دلیل مشکلات فراوان، همه‌پرسی روز نهم ژانویه آینده در زمان تعیین‌شده برگزار نخواهد شد.

سودان

جدی‌ترین مشکل در این رابطه تعیین سرنوشت منطقه نفت خیزآبیی است.این همه‌پرسی در «توافق صلح فراگیر» که ایالات متحده آمریکا در سال2005 بر آن اشراف داشت در نظر گرفته شده بود و هدف غایی آمریکا این بوده که منطقه آبیی به جنوب سودان اضافه شود و در نهایت جنوب سودان از کشور مادر نیز جدا شده و پس از آن منطقه دارفور به‌طور کلی از شمال سودان منفک شود.

همه موارد در نظر گرفته شده با هدف تحقق اهداف آمریکا در قاره آفریقا و تضمین ادامه سلطه بر منطقه صورت می‌پذیرد.
در توافقنامه صلح یاد شده آمده که نخستین هدف، پایان‌دادن به جنگ داخلی و جایگزین کردن صلح است. اما تحلیل‌گران امور سودان طی 5سال گذشته به خوبی دریافته‌اند که آمریکا خواستار صلحی است که 2نتیجه اصلی زیر را در پی داشته باشد:

1- تجزیه سودان
2- تأمین منافع آمریکا

و اگر تحقق این دو مورد در گرو راه‌اندازی جنگ داخلی باشد، آمریکا در این مورد هرگز کوتاهی نخواهد کرد.در آخرین هفته ماه سپتامبر گذشته، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد با علی عثمان‌طه، معاون رئیس‌جمهوری سودان دیدار کرده و به او چنین گفت: کمک کردن به دولت سودان جهت برگزاری همه‌پرسی در جنوب، فرصتی مناسب برای سودان است که روابط خود را با ایالات متحده آمریکا بهبود بخشد. گفته هیلاری کلینتون در حقیقت نه فقط شبه تهدیدی آشکار از سوی ایالات متحده آمریکاست بلکه نوعی اهانت علیه سودان نیز می‌تواند تلقی شود.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا در مطلبی چنین نوشت: مشوق‌های ارائه شده آمریکا توسط «اسکات گریشان» فراتر از موضوع عادی‌سازی‌ روابط و لغو بدهی‌ها و تحریم‌ها و حذف کشور سودان از لیست کشورهای طرفدار تروریسم قرار می‌گیرد و اگر نظام سودان با جدایی جنوب و پایان دادن به درگیری‌های دارفور رضایت دهد دوران جدیدی را در رابطه با آمریکا آغاز خواهد کرد.این روزنامه در ادامه به نقل از هیلاری کلینتون یادآور شده که «جنوبی‌ها حتماً به جدایی از سودان رأی خواهند داد».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار تلویزیونی با رأی‌دهندگان آمریکایی در هفته گذشته و در جریان تبلیغات انتخاباتی میان‌دوره‌ای کنگره چنین گفت: دولت آمریکا برای تضمین برگزاری و همه پرسی در ژانویه آینده همه امکانات دیپلماتیک خود را به کار خواهد گرفت و انجام این مأموریت یکی از اولویت‌های جدی دولت است.

باراک اوباما پس از سخن گفتن از 2میلیون کشته در جنگ‌های شمال و جنوب در ادامه چنین گفت: ما نه فقط به دلایل انسانی، که برای حفظ منافع خود از بروز جنگ در سودان جلوگیری می‌کنیم زیرا اگر در سودان جنگی به راه افتد فعالیت‌های تروریستی شدت خواهد گرفت و امکان دارد که دامنه این فعالیت‌ها به ایالات‌متحده آمریکا نیز کشیده شود.اوباما همچون اسلاف خود از میلیون‌ها عراقی و افغانی که به دست نیروهای آمریکایی کشته شده‌اند صحبتی به میان نمی‌آورد. سیاست‌های پی‌گرفته شده از سوی آمریکا این پرسش که پاسخی بسیار روشن دارد را مطرح می‌سازد: آیا آمریکا واقعاً برای سودان خواستار صلح است؟

الخلیج

کد خبر 119130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز