همشهری آنلاین: گروهی که دو امدادگر سازمان فرانسوی «کمک بین‌المللی پزشکی» را در دارفور سودان ربوده، باج هنگفتی را برای آزادی آنان درخواست کرده است.

خبرگزاری آلمان از نایروبی گزارش داد، سودان تریبیون به نقل از سرویس‌های خبری نزدیک سازمان اطلاعات سودان گفت ربایندگان ناشناس خواستار 200 میلیون دلار برای آزادی این اتباع فرانسوی و کانادایی شده‌اند.

این دو امدادگر شنبه شب از مجتمع این گروه امدادرسان در ادالفرسان (Ed El-Fursan) در جنوب دارفور ربوده شدند.

وزارت امور خارجه فرانسه و کانادا اعلام کردند در حال نظارت بر اوضاع هستند و تلاش به تماس با ربایندگان دارند.

این دومین مورد از ربودن امدادگران از زمانی است که دیوان بین‌المللی کیفری حکم بازداشت عمر البشیر، رییس جمهور سودان را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در دارفور صادر کرد.

سودان ماه مارس و پس از صدور این حکم بازداشت، بیش از 10 آژانس امدادرسانی خارجی را که به تامین غذا، دارو و دیگر کمک‌ها در دارفور می‌پرداختند، از این کشور اخراج کرد.

این آژانس‌ها متهم به جاسوسی برای ایالات متحده آمریکا و ارایه اطلاعات به دیوان کیفری بین‌المللی شدند.

بیم‌هایی در این باره وجود داشت که موضع سرسختانه البشیر به تنش‌ها دامن زده و حملات به مابقی امدادرسانان در دارفور را مشروع سازد.

یکی از امدادرسانان آژانس کانادایی «انجمن امداد آفریقایی» اواخر ماه مارس در دارفور به ضرب گلوله به قتل رسید.

دیوان کیفری بین‌المللی البشیر را متهم به کشتار جمعی و ارتکاب دیگر جنایات جنگی در دارفور کرده است.

درگیری در دارفور سال 2003 و زمانی آغاز شد که قبایل غیرعرب علیه آنچه دهه‌ها بی‌توجهی و تبعیض دولت عرب خارطوم نامیدند، سلاح به دست گرفتند.

سازمان ملل می‌گوید تا 300 هزار نفر به خاطر این درگیری‌ها کشته و 2.5 میلیون نفر جابجا شده‌اند. دولت سودان مدعی است تعداد کشته‌شدگان 10 هزار نفر است.

کد خبر 78298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز