همشهری آنلاین: ارتش سودان با صدور بینایه‌ای اعلام کرد: چند روز پس از امضای موافقتنامه حسن نیت در خارطوم، 17 شورشی و 11 سرباز سودانی بر اثر وقوع چندین مورد درگیری در منطقه دارفور کشته شده‌اند.

به گزارش رویترز، این اولین باری است که دولت سودان با صدور بیانیه‌ای نبرد علیه گروه عدالت و برابری(JEM) در منطقه دارفور را به رغم امضای موافقتنامه حسن نیت مورد تائید قرار می‌دهد.با وجود آنکه در موافقتنامه حسن نیت به آتش بس اشاره‌ای نشده بود، اما بر این نکته تاکید شده بود، که این موافقتنامه باید راه را برای صلح در سودان هموار کند.

سخنگوی نیرو‌های مسلح سودان نیز در توضیح جزئیات این درگیری‌ها اعلام کرد که ارتش روز پنجشنبه 19 فوریه در منطقه دونکی در 25 کیلومتری شمال غربی الفاشر مرکز دافور شمالی که مقر مشترک نیرو‌های سازمان ملل و نیرو‌های حافظ صلح اتحادیه آفریقا نیز در آن شهر واقع است با نیرو‌های گروه عدالت و برابری وارد نبرد شده بود.

سرتیپ عثمان الاغبش خطاب به مرکز رسانه‌ای سودان گفت: ارتش شورشیان را شکست داده و تا بخش کوهستانی جبل مره که در شرق منطقه دارفور قرار دارد به تعاقب آنان پرداخت.

الاغبش در ادامه گفت: دولت جاد که در همسایگی سودان قرار دارد شورشیان گروه عدالت و برابری را از نظر تسلیحاتی تامین می‌کند و آنان را مورد حمایت معنوی قرار می‌دهد. 

روابط میان دو همسایه نفت خیز پس از آنکه چاد، دولت سودان را متهم به حمایت از ائتلاف جدید شورشیان علیه دولت انجامنا کرد، به شدت تیره شده است.

سلیمان صندل فرمانده شورشیان نیز در واکنش به اظهارات سرتیپ الاغبش، ضمن تائید درگیریها در منطقه دونکی در مصاحبه با رویترز ادعا کرد که شورشیان نیرو‌های ارتش را شکست داده و آن‌ها را تا شهر الفاشر تعقیب کرده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، درگیری‌های اخیر در منطقه دارفور، در زمانی رخ می‌دهد که قضات دادگاه بین‌المللی جنایی در حال تصمیم گیری بر سر صدور حکم دستگیری عمر البشیر رئیس جمهوری سودان به اتهام سازمان دادن جنایات جنگی در منطقه دارفور هستند.

کد خبر 75771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز